Hatótávteszten bizonyított a Hyundai Ioniq


A cseh Autobiblie autós szakportál nemrég elsőként tesztelte a Hyundai Ioniq Electric változatát, amelyet egy hosszú próbakörön rögtön össze is mértek a BMW i3 és a Nissan Leaf modellekkel.

Az elektromos autók kínálata egyre növekszik. Az úttörő Nissan Leaf mellé megérkeztek más globális márkák, így a Volkswagen Golfból és Kia Soulból is létezik már, de a BMW az i3-al, a Mercedes-Benz a B-osztállyal már a prémiumgyártók is beszálltak a versengésbe. A legújabb versenyző pedig a Hyundai Ioniq, amely a hagyományos hibrid és konnektoros hibrid mellett tisztán elektromos meghajtással is elérhető.     


Amíg egyes gyártók teljesen új elektromos modelleket mutatnak be, mások a már korábban bemutatott modelljeiket fejlesztik tovább. A Nissan Leaf például nemrég a 24 kWh-s akkupakk mellé egy 30 kWh-s csomagot is kapott, amellyel a hatótáv már 250 km lehet, de a BMW is nemrég mutatta be az i3 33 kWh-s változatát, amely az ígéretek szerint akár 300 km megtételére is alkalmassá teszi az autót. Az Autobiblie tesztjében ezt a két modellt és a frissen debütált, 280 km hatótávú Hyundai Ioniq Electricet vitték el egy nagyobb próbakörre.


Az elméleti hatótáv persze csodálatos, de a gyakorlatban szinte megvalósíthatatlan. Persze, ha valaki erősen próbálkozik, az akár a BMW-ből, akár a Hyundaiból is ki tudja hozni a 300 kilométeres távot, ez azonban akkora lemondásokkal jár együtt, ami már nem is nevezhető vezetésnek, inkább szenvedésnek.


A cseh lap munkatársai éppen ezért teljesen hétköznapi körülmények között, normál autóként próbálták ki az autókat Prágából indulva a Brno felé vezető autópályán, majd a 4-es számú főúton és vissza, ráadásul november közepén. Vagyis az időjárási körülmények is messze voltak az ideálistól, a külső hőmérséklet egész nap nem ment 5 fok fölé és helyenként eső és köd nehezítette a közlekedést. Ezt egyik elektromos autó sem kedveli, hiszen hidegben, esőben mennie kell a fűtésnek, az ablaktörlőnek és más olyan fogyasztóknak, amelyek esetenként zabálják az akkukban rejlő kilowattokat.  


A tesztet tovább nehezítette, hogy az útvonal jelentős része autópálya volt, ahol ugyan nem mindig a megengedett 130, hanem gyakran csak 110-115 km/órával haladtak, ezt a tempót viszont igyekeztek az országutakon is tartani. Az útvonal egy másik részében ugyanis országút és városi elkerülő utak is szerepeltek.  


Amikor Prága egyik nyilvános töltőállomásán a lap tesztelői teletöltötték, a Nissan Leaf kijelzőjén ígéretes 180 km teljesíthető táv szerepelt. Aztán ráadták a fűtést, elindultak és néhány kilométerrel később már 170 km alá esett ugyanez az érték, 61 kilométerrel később pedig már csak 77 további kilométerre elegendő energia maradt a Leaf akkuiban. Nyilvánvalóvá vált, hogy annak is örülhetnek a tesztelők, ha saját lábon visszajutnak Prágába.  


Visszafelé aztán minden bizakodás ellenére összes tartalékát felélte az autó. Hiába használták a tesztelők gyakran a Leaf B, azaz fokozott fékenergia-visszanyerő üzemmódját, az első riasztás 22 km-es hatótávnál jelent meg, aztán 13 km-nél jött a villogó figyelmeztetés is, nem sokkal később pedig eltűnt a megtehető kilométerek száma. Ez az a pillanat, amikor szorossá válnak a dolgok. Mindössze 7 kilométerrel arrébb már megjelent a teknősbéka, ami a korlátozott teljesítménnyel jár együtt, további 1 100 méter után pedig a Nissan Leaf végleg feladta. A Nissan Leaf így 122,1 km-es táv után egy tréleren száguldott tovább a töltőállomás felé.   


A teszt kezdetén a BMW i3 tűnt a legoptimistábbnak. A 94Ah-s változat teljesen feltöltött állapotban és Comfort fokozatban 205 km-es hatótávot jósolt, míg az Eco módban 211, Eco Pro + módban (amely csak 90 km/órás végsebességet engedélyez) 220 km-t írt a műszer. Ám ahogyan az autó elindult, néhány kilométer alatt már 200 km alá is zuhant a megtehető táv értéke.


A BMW i3 kijelzője 61 km megtétele után már csak 96 további kilométert mutatott, az azonban kétségtelen, hogy a német prémiumautó magasabb vételárával dinamikusabb vezetési élményt nyújtott, amire bizonyíték, hogy az átlagsebesség ezalatt a trió legnagyobbja, 80 km/óra, míg a Nissané 72 km/óra volt. Utóbbi fogyasztása is rosszabb volt, a 22,3 kWh helyett a BMW 20,4 kWh-val is beérte 100 kilométeren.  


Ahol a Leaf már feladta, a BMW számítógépe még 28 kilométeres hatótávot ígért és ez meg is felelt a valóságnak, az i3 végül majdnem 150 km (149,1) megtétele után állt meg. Az első figyelmeztetés 20 km után érkezett, a következő pedig 10 km-es értéknél tűnt fel. Végül még 1 km-es hatótávot is kijelzett a műszer, ám a tesztelők ezután még további 2,2 km-t tudtak haladni, mielőtt teknősbéka üzemmódra váltott volna az autó. Ez viszont nem tart olyan sokáig, mint a Leaf esetében, a BMW ugyanis mindössze 100 métert volt képes így megtenni, mielőtt végleg megállt volna.   


A tesztelők számára a Hyundai Ioniq igazi talány volt, hiszen semmit sem tudtak róla előzetesen, a tapasztalatok mégis meglepetést hoztak. Első ránézésre például azzal, hogy ez a hármas legautószerűbb járműve, ráadásul kijelzett hatótávja a leglassabb mértékben csökkent a BMW és a Nissan autóihoz képest.  


A rajtvonalnál a teljesen feltöltött Ioniq 179 km-es hatótávot ígért. 61 kilométer megtételét követően a hatótáv a körülmények ellenére még mindig 100 kilométer felett jártak (pontosan 114 km). Az igazsághoz ugyan hozzátartozik, hogy a zsúfolt forgalomban a Hyundai nem tudott lépést tartani a BMW-vel, így 80 helyett csak 79 km/órás átlagsebességet ért el, ám mindezek ellenére ez remek eredménynek számít. A Hyundai ráadásul a maga 17,1 kWh-s átlagfogyasztásával a leghatékonyabb is volt a hármasban. Ebben szerepet játszhatott az Ioniq több fokozatban állítható fékenergia-visszanyerő üzemmódja, amit ki is használtak az autót vezetők.  


Ahol végül a Nissan feladta, az Ioniq még 48 km-es megtehető távot írt ki, ahol a BMW állt meg végleg, ott az Ioniqban még 20 kilométernyi hatótáv lapult. És éppen ennél a pontnál érkezett meg az első figyelmeztetés is. Végül 163 km-t követően a Hyundai is teknősbéka üzemmódra kapcsolt, majd két kilométerrel később állt meg végleg. A 165 kilométeres eredményével a teszt egyértelmű győztese a Hyundai Ioniq lett.

Forrás: autobible.euro.cz 

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei