Hatótávteszten bizonyított a Hyundai Ioniq
A cseh Autobiblie autós szakportál nemrég elsőként tesztelte a Hyundai Ioniq Electric változatát, amelyet egy hosszú próbakörön rögtön össze is mértek a BMW i3 és a Nissan Leaf modellekkel.
Az elektromos autók kínálata egyre növekszik. Az úttörő
Nissan Leaf mellé megérkeztek más globális márkák, így a Volkswagen Golfból és
Kia Soulból is létezik már, de a BMW az i3-al, a Mercedes-Benz a B-osztállyal már
a prémiumgyártók is beszálltak a versengésbe. A legújabb versenyző pedig a
Hyundai Ioniq, amely a hagyományos hibrid és konnektoros hibrid mellett tisztán
elektromos meghajtással is elérhető.
Amíg egyes gyártók teljesen új elektromos modelleket
mutatnak be, mások a már korábban bemutatott modelljeiket fejlesztik tovább. A
Nissan Leaf például nemrég a 24 kWh-s akkupakk mellé egy 30 kWh-s csomagot is
kapott, amellyel a hatótáv már 250 km lehet, de a BMW is nemrég mutatta be az
i3 33 kWh-s változatát, amely az ígéretek szerint akár 300 km megtételére is
alkalmassá teszi az autót. Az Autobiblie tesztjében ezt a két modellt és a
frissen debütált, 280 km hatótávú Hyundai Ioniq Electricet vitték el egy
nagyobb próbakörre.
Az elméleti hatótáv persze csodálatos, de a gyakorlatban
szinte megvalósíthatatlan. Persze, ha valaki erősen próbálkozik, az akár a
BMW-ből, akár a Hyundaiból is ki tudja hozni a 300 kilométeres távot, ez
azonban akkora lemondásokkal jár együtt, ami már nem is nevezhető vezetésnek,
inkább szenvedésnek.
A cseh lap munkatársai éppen ezért teljesen hétköznapi
körülmények között, normál autóként próbálták ki az autókat Prágából indulva a Brno felé vezető
autópályán, majd a 4-es számú főúton és vissza, ráadásul november közepén.
Vagyis az időjárási körülmények is messze voltak az ideálistól, a külső
hőmérséklet egész nap nem ment 5 fok fölé és helyenként eső és köd nehezítette
a közlekedést. Ezt egyik elektromos autó sem kedveli, hiszen hidegben, esőben
mennie kell a fűtésnek, az ablaktörlőnek és más olyan fogyasztóknak, amelyek esetenként
zabálják az akkukban rejlő kilowattokat.
A tesztet tovább nehezítette, hogy az útvonal jelentős része
autópálya volt, ahol ugyan nem mindig a megengedett 130, hanem gyakran csak
110-115 km/órával haladtak, ezt a tempót viszont igyekeztek az országutakon is
tartani. Az útvonal egy másik részében ugyanis országút és városi elkerülő utak
is szerepeltek.
Amikor Prága egyik nyilvános töltőállomásán a lap tesztelői
teletöltötték, a Nissan Leaf kijelzőjén ígéretes 180 km teljesíthető táv szerepelt.
Aztán ráadták a fűtést, elindultak és néhány kilométerrel később már 170 km alá
esett ugyanez az érték, 61 kilométerrel később pedig már csak 77 további
kilométerre elegendő energia maradt a Leaf akkuiban. Nyilvánvalóvá vált, hogy
annak is örülhetnek a tesztelők, ha saját lábon visszajutnak Prágába.
Visszafelé aztán minden bizakodás ellenére összes tartalékát
felélte az autó. Hiába használták a tesztelők gyakran a Leaf B, azaz fokozott
fékenergia-visszanyerő üzemmódját, az első riasztás 22 km-es hatótávnál jelent
meg, aztán 13 km-nél jött a villogó figyelmeztetés is, nem sokkal később pedig
eltűnt a megtehető kilométerek száma. Ez az a pillanat, amikor szorossá válnak
a dolgok. Mindössze 7 kilométerrel arrébb már megjelent a teknősbéka, ami a
korlátozott teljesítménnyel jár együtt, további 1 100 méter után pedig a
Nissan Leaf végleg feladta. A Nissan Leaf így 122,1 km-es táv után egy tréleren
száguldott tovább a töltőállomás felé.
A teszt kezdetén a BMW i3 tűnt a legoptimistábbnak. A 94Ah-s
változat teljesen feltöltött állapotban és Comfort fokozatban 205 km-es
hatótávot jósolt, míg az Eco módban 211, Eco Pro + módban (amely csak 90
km/órás végsebességet engedélyez) 220 km-t írt a műszer. Ám ahogyan az autó
elindult, néhány kilométer alatt már 200 km alá is zuhant a megtehető táv
értéke.
A BMW i3 kijelzője 61 km megtétele után már csak 96 további
kilométert mutatott, az azonban kétségtelen, hogy a német prémiumautó magasabb
vételárával dinamikusabb vezetési élményt nyújtott, amire bizonyíték, hogy az
átlagsebesség ezalatt a trió legnagyobbja, 80 km/óra, míg a Nissané 72 km/óra
volt. Utóbbi fogyasztása is rosszabb volt, a 22,3 kWh helyett a BMW 20,4
kWh-val is beérte 100 kilométeren.
Ahol a Leaf már feladta, a BMW számítógépe még 28 kilométeres
hatótávot ígért és ez meg is felelt a valóságnak, az i3 végül majdnem 150 km (149,1)
megtétele után állt meg. Az első figyelmeztetés 20 km után érkezett, a
következő pedig 10 km-es értéknél tűnt fel. Végül még 1 km-es hatótávot is
kijelzett a műszer, ám a tesztelők ezután még további 2,2 km-t tudtak haladni,
mielőtt teknősbéka üzemmódra váltott volna az autó. Ez viszont nem tart olyan
sokáig, mint a Leaf esetében, a BMW ugyanis mindössze 100 métert volt képes így
megtenni, mielőtt végleg megállt volna.
A tesztelők számára a Hyundai Ioniq igazi talány volt,
hiszen semmit sem tudtak róla előzetesen, a tapasztalatok mégis meglepetést
hoztak. Első ránézésre például azzal, hogy ez a hármas legautószerűbb járműve,
ráadásul kijelzett hatótávja a leglassabb mértékben csökkent a BMW és a Nissan
autóihoz képest.
A rajtvonalnál a teljesen feltöltött Ioniq 179 km-es
hatótávot ígért. 61 kilométer megtételét követően a hatótáv a körülmények
ellenére még mindig 100 kilométer felett jártak (pontosan 114 km). Az
igazsághoz ugyan hozzátartozik, hogy a zsúfolt forgalomban a Hyundai nem tudott
lépést tartani a BMW-vel, így 80 helyett csak 79 km/órás átlagsebességet ért
el, ám mindezek ellenére ez remek eredménynek számít. A Hyundai ráadásul a maga
17,1 kWh-s átlagfogyasztásával a leghatékonyabb is volt a hármasban. Ebben
szerepet játszhatott az Ioniq több fokozatban állítható fékenergia-visszanyerő
üzemmódja, amit ki is használtak az autót vezetők.
Ahol végül a Nissan feladta, az Ioniq még 48 km-es megtehető
távot írt ki, ahol a BMW állt meg végleg, ott az Ioniqban még 20 kilométernyi
hatótáv lapult. És éppen ennél a pontnál érkezett meg az első figyelmeztetés
is. Végül 163 km-t követően a Hyundai is teknősbéka üzemmódra kapcsolt, majd
két kilométerrel később állt meg végleg. A 165 kilométeres eredményével a teszt
egyértelmű győztese a Hyundai Ioniq lett.
Forrás: autobible.euro.cz
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!