Jönnek az európai konnektoros Hyundai modellek?


A Hyundai csoport tucatnyi új környezetbarát modellel kívánja bővíteni palettáját a jövőben, amelyhez hamarosan európai gyártású típusváltozatok is csatlakoznak majd. 

A Hyundai csoport rendkívül sikeresen kezdte környezetbarát programját. Az eredeti felállás szerint a Kia Motors foglalkozott a villanyautók fejlesztésével, míg a Hyundai Motor elsősorban az üzemanyagcellás technológia fejlesztésére koncentrált. Ahogy azonban a villanyautók egyre népszerűbbek lettek, a Hyundai Motor is stratégiát váltott és az üzemanyagcella mellett saját elektromos járművek fejlesztésébe is belekezdett.

A kezdeti felosztás azonban így is meglátszik a csoport mostani kínálatán: a Soulra épülő villanyautó már 2014-ben megjelent, amit két évvel később, 2016-ban a hibrid Niro mellett az Optima konnektoros hibridje is kiegészített. Persze eközben a Hyundai sem tétlenkedett, így a Niroval közös alapokra felhúzta az egyszerre háromféle alternatív hajtáslánccal is választható Ioniqot és bizonyos piacokon a Sonata hibridváltozatát konnektoros változatban is kínálják. Idén pedig megérkezett a Hyundai Kona Electric változata is, amely a csoport harmadik generációs elektromos hajtásláncát viselve az eddigiekhez mérten óriási, 64 kWh-s akkujával akár 500 km-es hatótávra is képes. 


A remek, fejlett technológia azonban minden eddiginél nagyobb keresletet hozott magával, amivel a Hyundai csoport termelési kapacitása képtelen lépést tartani. Most a Kona esetében megismétlődni látszik ugyanaz a szituáció, ami az Ioniq megjelenésekor is tapasztalható volt: a hatalmas kereslet miatt a szállítási határidő akár a 10 hónapot is meghaladhatja. Ennek hátterében elsősorban az állhat, hogy a koreai beszállítók képtelenek elegendő mennyiségű akkumulátort szállítani az autókhoz. Ezzel persze nincsenek egyedül a piacon, ám a remek termékért cserébe a megrendelők nagy része kénytelen hosszú ideig várni autójára. Közben pedig hajlamos az autógyártót, forgalmazót, kereskedőt hibáztatni, holott mindannyian abban érdekeltek, hogy az ügyfél minél előbb autóba ülhessen és elégedett legyen. 

Nem segíti a Hyundai csoport helyzetét az sem, hogy az alternatív hajtásláncú modellváltozatok egyelőre csak Koreában készülnek, míg pl. a Nissan Japán mellett Angliában, az Egyesült Államokban és Kínában is készíti népszerű Leaf modelljét. Nem is beszélve az eredendően európai gyökerű gyártókról, mint a Renault vagy a Volkswagen, akik ugyan szintén küzdenek a szűkös akkukínálattal, azonban legalább a szállítás 2 hónapos idejét megtakaríthatják. 


Egyre több jel utal azonban arra, hogy a Hyundai csoport a jövőben változtatni igyekszik a helyzeten és az alternatív hajtásláncokra leginkább éhes európai keresletet hamarosan helyi gyártással szándékozik kielégíteni. Már a Hyundai új, harmadik generációs i30 modelljének bemutatása kapcsán is felröppentek hírek arról, hogy a gyártó egy konnektoros hibridváltozatot is tervez, ráadásul a kombikivitelből, ám más hírek szerint ezt a verziót később törölték a programból. Az alternatív erőforrások első jeleként a frissített Tucsonhoz máriselérhető egy lágyhibrid hajtáslánc is, amely ugyan parányi villanymotorjával és akkujával önálló elektromos haladásra nem képes, ám ahhoz éppen elég, hogy a nagyobb gyorsításokkor, vagy városi araszoláskor a legnagyobb teher egy részét a motorról levéve üzemanyagot takarítson meg. 

És persze ezzel együtt a Tucson testvérmodellje, a szlovákiai Zsolnán készülő, szintén frissített Kia Sportage is megkapja ezt a lágyhibrid hajtásláncot. Tekintettel arra, hogy a Hyundai és a Kia európai gyáraiban eddig közel azonos technológiájú autók készültek, különösen fontos hír, hogy a Kia a nemrég bemutatott, kizárólag Európában készülő és a helyi piacra szánt új Ceed modelljének palettája a jövő év második felében egy konnektoros hibridváltozattal bővül, amit – a fentiek alapján nem meglepő módon – a kombiváltozatból készítenek majd.  Ez valószínűleg ugyanaz a projekt, amit a Hyundainál dolgoztak ki, ezért több mint valószínű, hogy a Ceed mellett hamarosan az i30 is kapható lesz ezzel a konfigurációval. Az autók akkuit pedig nagy valószínűséggel az LG Chem lengyelországi gyárából szerzik majd be ezekhez az autókhoz.


Az angol Autocar magazin értesülései szerint a Kia várhatóan jövő év második felében mutatja be a Ceed SW PHEV változatát. Az autó ugyanazt a hajtásláncot kapja, amely korábban a Kia Niro/Hyundai Ioniq párosban már bizonyított: a 105 lóerős 1.6-os, Atkinson ciklusú GDI benzinmotorhoz egy 60 lóerős villanymotor kapcsolódik, utóbbit pedig egy 8,9 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátorcsomag lát el energiával.  Persze nagyon valószínű, hogy a hajtásláncot egy kicsit átdolgozzák, modernizálják, miközben hozzáillesztik az új modellhez, aminek eredményeként változhat a teljesítmény, kapacitás és persze a hatótáv is. Ez utóbbi a Niro PHEV-ben 58 km, míg az Ioniq Plug-in verzióban 63 km. 

„Első körben kombiként mutatjuk be az autót, később aztán eldöntjük, van-e értelme más karosszériában is megjelenni vele” – mondta Artur Martins, a Kia Motors európai marketingvezetője. „A jövőben más modellekben is szükségünk lesz még több elektromos változatra. Nagyjából a paletta 25-30 százalékának kell elektromosnak lennie ahhoz, hogy elérjük a széndioxid-kibocsátási céljainkat.” 


Márpedig ha a Kia zsolnai gyárában jövő év második felében valóban elindul a Ceed SW PHEV modelljének gyártása, kicsi az esélye annak, hogy ugyanezt a projektet a Hyundai ne venné gyártásba Nosovicében is. Erre utalhat Dong-hwan Yang, a Hyundai Motor Manufacturing Czech elnökének legújabb nyilatkozata, amelyben ugyan elsősorban az európai kínálat másik legfontosabb pillérének tekintett sportmodellek gyártása volt a témakör, de egy félmondat erejéig a jövőbe is betekintést adott. „A HMMC jelenleg az i30 N gyártására összpontosít, amely modell remekül fogy Európában. A jövő piaci helyzetétől függően azonban akár környezetbarát autók gyártását is fontolóra vehetjük a HMMC üzemében.” Amikor pedig egy ilyen magas rangú vezető egy ilyen kijelentést tesz, általában ebben a témában már valamilyen döntés született a vállalatnál. 

Hosszú távon pedig egyáltalán nem tűnik elképzelhetetlennek, hogy a két európai gyár akár villanyautók gyártására is berendezkedjen és az öregecske Hyundai ix20 és Kia Venga helyén a Hyundai Kona Electric, illetve Kia e-Niro  modellek gördüljenek le a csoport üzemeinek futószalagjairól. Persze, ez még csak fikció, de tény, hogy ezzel a lépéssel nagyban tudnának javítani a csoport villanyautóinak elérhetőségén az európai térségben.  

Forrás: thekoreancarblog.com, autocar.co.uk

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését