A Hyundai Dél-Afrikában


A Hyundai Motor Corporation Korea elnöke, Steve Yang hisz a mottóban: „Mutatkozz szerénynek, de légy mindig éhes!” Így amikor 2008-ban a válság elérte az autóipart, az ő döntése szerint a világ minden Hyundai kereskedésébe küldött egy embert, aki megpróbálta pozitív irányba terelni az eseményeket.

Úgy tűnik, okos döntés volt, amely most kifizetődik. „2008-ban idejöttek hozzánk és negyedéves tervszámokat állítottak fel.” – mondja a Hyundai South Africa marketing igazgatója, Stanley Anderson.

„Ha elértük a tervszámokat, pénzügyi jutalomban részesültünk és ez nagy hatással volt arra, hogy abba az időszakban 2-3 százalékra nőtt a piaci részesedésünk. A koreaiak hiszenk abban, hogy recesszió idején lehet igazán növelni a piaci részesedést. Nagyon agresszíven törnek előre.” – mondta Anderson.

Több, mint 50 különböző autómárka versenyez a dél-afrikai piacon és Anderson felismerte, hogy a koreaiak célja az ezek közötti elsőség megszerzése. Jelenleg a vállalat az első 5 márka között szerepel, ám szeretnének az első 3 helyre bekerülni.  

„Ha azt mondom, lehetnénk az elsők is, furcsán néznek rám. De lennie kell egy célnak, ami az ember szeme előtt lebeg. Pedig megvannak a megfelelő típusaink hozzá. Ha bérletről, vagy kiskereskedelmi eladásokról beszélünk, abban jók vagyunk, ám a kereskedelmi piacon van még mit tennünk.”

Anderson sem volt azonban hajlandó elárulni, mennyi Hyundai kerül havonta értékesítésre. Habár a többi autógyártó rendszeresen értesíti eladási adatairól a dél-afrikai hatóságot, a Hyundai eredményeit titokban tartja. Anderson állítása szerint ezen nincs mit csodálkozni, ez egyszerűen egy vállalati döntés volt.

„Kapok a fejemre, ha elmondanám ezeket a számokat.” – mondta. „A titkolózás oka elsősorban az, hogy így versenyelőnyhöz jutunk a versenytársakhoz képest. Csupán ez az ok.”


Amíg az olyan márkák, mint a Mercedes-Benz, Nissan, Vokswagen és Renault dollármilliárdokat fektettek különböző tartományok gazdaságába összeszerelő üzemek építésével, a Hyundai nem épít ilyet, hanem különböző forrásokból importálja a készletét.  

Nincs azon sem mit csodálkozni, hogy a Hyundai-nak hatalmas piaci részesedése van Brazíliában, Kínában, Oroszországban és Indiában.

Több oka is van annak, hogy a tengerentúli gyártók nem szívesen fektetnek be Dél-Afrikában, ahol a sztrájkok mindennaposak.

„Afrikának előbb megbízható exportálónak kellene lennie ahhoz, hogy a Hyundai itt gyártson.” – mondja Anderson. „Másik negatív tényező a költség. Csupán meg kell nézni a szakszervezeti költségeket és a termelékenységet. Ezen a ponton a gyártás még nem jöhet szóba.”


Ez azt jelenti, hogy nincs arról szól, hogy a Hyundai Dél-Afrikában gyártóbázist tervezne, ahol a megtermelt hasznot a koreai autógyártó tenné zsebre. Ami Dél-Afrikában profitként realizálódik, az országon belül marad.

Az orsázg 95 Hyundai kereskedése közel 4000 embert foglalkoztat, míg a másodlagos vállalkozások, mint pl. az autószállítók, kárpitosok, stb. száma is jelentős.

Anderson szerint a Hyundai ügyesen átvészelte a pénzügyi viharokat és minden oka megvan rá, hogy optimistán nézzen a jövőbe.

„Nagyon kemény itt, bár valószínűleg sokkal könnyebb itt, mint az európai országokban. A profitrátánk 16 százalékkal emelkedett, míg világviszonylatban 2-3 százalékos a norma.„

A Hyundai gyakorlata szerint a világviszonylatú profit 5 százalékát visszaforgatják kutatás-fejlesztésbe.

„Nagyon drága az új modellek bevezetése. Az új Elantra például 240 millió dollárba, míg az Accent 180 millió dollárba került.

Az új modellek bemutatásával együtt a vevőszolgálati tevékenységet is kénytelenek fejleszteni. Ez nemcsak a kereskedések fejlesztését foglalja magában, hanem a színfalak mögötti kiszolgáló-személyzet, pl. a szerelők felkészítését is.

A Hyundai eközben Gauteng-ben 5 műszaki iskola támogatását is magára vállalta, amelyeket több is követni fog. Itt a tanulók megtanulhatják a modern járművek karbantartási és szervizelési fogásait.

„Megpróbáljuk megváltoztatni az hozzáállást. Ez nem könnyű. Kiszolgáljuk a tanintézményeket váltóművekkel, motorokkal, járművekkel, maradék anyagokkal, illetve nyári gyakorlatokat szervezünk ahol belekóstolhatnak ebbe az iparágba. Három és fél évig tart a képzés, ám ha rendesen kiképezzük a tanulókat, találnak majd munkahelyet is az iparágban.”

Ez a „Mutatkozz szerénynek, de légy mindig éhes!” filozófia minden bizonnyal kifizetődő, hiszen ebben az évben várhatóan 4 millió autót gyárt a Hyundai világszerte – tavaly 3,6 millió autót sikerült legyártani.

Nem rossz ez egy olyan vállalkozástól, amely építőiparral kezdte működését anno, csupán 60 évvel ezelőtt.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei