Bepillantás a Hyundai színfalai mögé - Rüsselsheim


A Hyundai a világ autóiparának egyik legfontosabb szereplőjévé lépett elő. A siker receptje: A koreai konszern a modelljeit okosan a regionális piacokhoz illeszti modellkínálatát. Különösen jól megmutatkozik ez a Hyundai német székhelyén, Rüsselsheimben.  

A Hyundai menzán Rüsselsheimben ma háromfajta étel közül lehet választani: steak, vegetáriánus menü és koreai rizses tál. Utóbbi a koreai vendéglátónk szerint csípős. A bőségesen elfogyasztott koreai menü után Thomas Bürckle, a Hyundai vezető tervezője megoszt egy gondolatot: "Az étel csípősségét az európai igényekhez igazították."

Az ebéd azonben nem az egyetlen, amelyet az európai ízlés szerint alakítottak ki. A Hyundai európai formatervező és fejlesztőközpontjában megtalálták az autóipar egyik sikerreceptjét: Habár a fejlesztőközpont mögött egy nagyon szigorúan felépített dél-koreai iparkonglomerátum áll, a Hyundai az elmúlt években világszerte autóit a helyi ízlésnek megfelelően alakította.

"A Toyotának évekre volt szüksége ahhoz, hogy termékeit a az európai igémnyekhez igazítsa." - mondja Stefan Bratzel, a Bergisch Gladbachban található Center of Automotive vezetője. "A koreaiak sokkal gyorsabbak voltak." Most, hogy a Toyota a földrengés és reaktorkatasztrófa miatt gyengébben teljesít, a koreai Hyundai és testvérmárkája, a KIA vált az új ázsiai hatalommá. 5,7 millió eladott gépjárművel a Hyundai 2010-ben már az ötödik legnagyobb autógyártó volt. 2011-ben már 6,5 millió autót fognak eladni és ezzel negyedikek a Toyota, GM és a Volkswagen mögött.   

Ahhoz, hogy az európai piacokat is meghódítsák, a Hyundai az Opel tradicionális főhadiszállása közelébe költözött és elkötelezett, tapasztalt vezetőket választott, mint Bürckle. A korábbi BMW formatervező a korábbi semmitmondó Hyundai formák után friss lendületet adott az új modelleknek, amelyet Fluidic Sculpture (folyékony szobrászat) névre keresztelte és ezzel elismerést ért el a szakértők körében.  



Bürkle legutóbbi remekművét az idei Frankfurti Autószalonon mutatták be, ahol a Hyundai i30 legújabb generációjának világpremierjét tartották. Ezt a Golf ellenfelének szánt modellt még maga Martin Winterkorn, a VW főnöke is komor ábrázattal és egy mérőszalaggal vizsgálgatta körbe és csodálkozott azon, hogy a saját modelljeikhez képest az i30 kormánymagassága zaj nélkül állítható. Az erről készült videó az internet egyik slágere manapság. 

Rüsselsheimben pedig örültek az ingyen reklámnak. Eddig ugyanis Winterkorn gyakran hangoztatta, hogy a koreaiak csupán VW modellek másolására képesek. Most pedig rá kellett jönnie, néhány dologban máris jobbat alkotnak, mint a saját mérnökei. Ettől azonban igencsak tart a VW főnök, hiszen 2018-ra a világ legnagyobb autógyártójává kívánja tenni a Volkswagent.



A német piacon elért 2,6 százalékos piaci részesedéssel azonban a Hyundai még nem vetélytársa a Volkswagennek. Az Egyesült Államokban azonban, ahol a Genesis modellel a Hyundai már a prémiumautók között is jelen van, a koreaiak már lekörözték a Volkswagen csoportot, akárcsak a BMW-t. Indiában pedig a Hyundai márka az autópiac egyötödét birtokolja.  

Winterkorn elismeréséig azonban nagy utat tett meg a Hyundai. "A Hyundai akkoriban robusztus autóiról volt ismert, mint mondjuk a Getz, vagy Tucson." - emlékszik vissza Bürckle a 2005-ös kezdeti időszakról,"ám inkább egy másodosztályú márkaként tartották számon." A német szakembernek egy egységes márkaarculat kialakítása volt a célja, amellyel akkoriban a Hyundai nem rendelkezett. 


Az új irány elfogadtatásához rengeteg energia és megggyőzőképesség kellett - meséli Bürckle. Végül a német tervező egy diplomatikus eleggyel sikerült meggyőznie a szöuli nagyfőnököket. "Habár az autóinkat Európának tervezzük, a tervezett formákban azonban ázsiai formajegyek is megtalálhatóak. Az új i40 D-oszlopának törése például a koreai templomok tetőidomait mintázzák. Némely Távol-Keletről érkezett ötlet már Rüsselsheimben is megjelent. Ennek alapján Bürckle a 3D szimulátorban megmutatta, hogy bizonyos autószínek a rikító ázsiai megvilágításban mutatnak jól.


Új modelljeiket a Hyundai magabiztosan öt év garanciával együtt árulja. A konszern vezetői újra és újra hangsúlyozzák, a minőségük egyre magasabb szintű. Itt is tetten érhető a tanulás a Toyotától, amelynek hírnevét az utóbbi idők visszahívási akciói jócskán megtépázták. Stephan Bratzel autóipari szakértő úgy véli, a gyors növekedés sok kockázatot is magában hordoz. "Erre a Hyundainak a Volkswagenhez hasonlóan nagyon oda kell figyelnie.” 



Hogyan tudja a Hyundai annak ellenére biztosítani a megfelelő minőséget, hogy autói olcsóbbak a konkurenciánál? Jürgen Grimm számára a válasz egyértelmű: Amit csak lehet, házon belül megoldani. „Amit mások a munka egy részét kiszervezik, mi magunk között megoldjuk. A vertikális szervezetünk igen nagy, ráadásul még egy acélgyárunk is van.” Grimm korában a VW-nak dolgozott, ma pedig a rüsselsheimi motorfejlesztést irányítja. Egy duplakuplungos automataváltót mutat, amelyet a Veloster modellhez fejlesztettek ki. „Míg mások kompletten vesznek egy ilyet, mi csupán a kuplungot szerezzük be külső cégtől.”    

A mérnökök szintén részesülnek a központ munkamegosztás előnyeiből: Grimm egy próbapadot mutatott be, ahol az európai piacra szánt motorokat tesztelik. „A motorok itt kapják meg a DNS-üket, amit aztán Dél-Koreában mindenre kiterjedően letesztelnek.” – mondja. A Namyangban található fejlesztőcentrumban dolgozó 7 ezer szakember az új fejlesztéseket egészen a szériaüzemig tesztelik. ők azonban elsősorban a globális piacra is dolgoznak: Namyangban a tesztjárműveket akár 68 különböző minőségű úton tesztelhetik.   



A rüsseslheimi központban azért elég sok ázsiai kinézetű munkatárs dolgozik, még az utcanévtábla „Hyundai-Platz” is ki van írva koreaiul. Grimm szerint azonban átlagosan csupán egy koreai alkalmazott dolgozik minden területen. „Nem lenne értelme idehozni rengeteg koreai munkatársat, hiszen akkor nem is lenne szükség egy európai fejlesztőközpontra.”

Személyzeti hiányról Grimm nem akar tudni, a kereken 400 alkalmazott száma évente legfeljebb 5 százalékkal emelkedik. Mindenesetre úgy hírlik, a Hyundai-t érdekli a szomszéd Opel, amelyről a szakértők legalábbis beszélnek. Grimm kötelességtudóan cáfolta ezt: „Természetesen ez egy nagyon tradícionális helyszín, ám a hely kiválasztásában inkább a repülőtér és a beszállítók közelsége fontosabb volt.  

A világpiacok meghódítása ellenére a koreaiak viszonylag szerényen nyilatkoznak. a sikerességüket az is remekül mutatja, ahogyan júliusban sikerült egy szabad-kereskedelmi egyezményt létrehozniuk Dél-Korea és az EU között. Ezzel a lépéssel a Hyundai még olcsóbbá tudja tenni a hazai termelésével előállított termékeit az európai piacon. A német gyártók máris tartanak a versenyhelyzet erősödésétől, ezért keményen tiltakoznak a megállapodás ellen. „Erre sajnos nem figyeltek eléggé az európaiak…” – mondja Bratzel mosolyogva. „és a koreaiak ismét megmutatták, milyen okosak is.” És ez biztosan nem az utolsó ilyen akció volt.

Forrás: spiegel.de

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei