Interjú a német Hyundai importőrrel


A dél-koreai Hyundai 1991. óta rendelkezik német importőrrel és azóta piaci részesedése egyre növekszik. A konszern német főnöke, Werner Frey egy interjúban beszélt vásárlói igényekről, új modellekről piaci részesedésről és szállítási határidőkről.

Frey úr, beszél koreai nyelven?
Frey: Nem (mosolyogva)

Ezek szerint ez nem feltétel?
Frey: Nem ez volt az első számú szempont. A Hyundai egy nemzetközi vállalat. A kommunikáció angolul zajlik.

Ön korábban a General Motors/Opel vállalatnál dolgozott. Van különbség egy koreai vállalat és egy amerikai vállalat között?
Frey: Vannak különbségek, az amerikaik számára a csapaszellem nagyon fontos. Más módon jutnak el a döntésekhez. Munkacsoportokon keresztül, sok lépcsőfokon keresztül történik a folyamat. Hatalmas a hierarchia, amely a rendszert nagyon nehézkessé teszi.

És hogy néz ki ez a koreaiaknál?
Frey: A hierarchia sokkal kisebb. A vállalat sokkal inkább a főnökre utalt – ez még a vállalat alapító Chung Yu-Yungra nyúlik vissza. Épp emiatt a döntések sokkal gyorsabbak.

Mint a Hyundai Deutchland vezetőjének, nagyobb a befolyásolási lehetősége?
Frey: Nagyon erős a pozíciónk. Nekünk van a legnagyobb piacunk és a legnagyobb hálózatunk Európában. Az eladási darabszámban is első helyen állunk. Nem véletlenül került a Hyundai európai központja Frankfurtba, a fejlesztőközpont pedig Rüsselsheimbe. Nem mondom, hogy a Hyundai német igazgatóját mindig meghallgatják, de azért fontos szerepet játszunk. 

Lehet azt mondani, hogy aki a nehéz, vagy épp igényes német autópiacon sikeres, az máshol is sikeres lehet?
Frey: Létezik ilyen megközelítés és néhány kollégám nem is irigyel emiatt, hiszen a kemény német piacon kell érvényesülnünk.


Kemény német piac?
Németországban versenyt futnak a prémiummárkák, akik uralják a környezetet és sokat teljesítenek. Ez azon gyártókra is vonatkozik, akik volumeneladásokból élnek teljesen mindegy, hogy Volkswagennek, Opelnek, Fordnak, vagy Hyundainak hívják. A „Prémiumok” magasra helyezik a mércét minőség és felszereltség tekintetében. Németország nagyon presztízs orientált piac. Itt még a kisautókra is oda kell figyelni. A Mercedes már rég nem ad el annyi S osztályt, mint 20 éve. Ám a minőség és a technológia, amit kifejlesztenek, mára a kisebb autókban is megtalálhatóak. Mi sem maradhatunk ki, teljesítenünk kell.

Tíz éve még senki sem ismerte a Hyundai márkát. Ez azóta megváltozott. Hogyan sikerült a konszernnek ez?
Frey: Ősszel ünnepeljük a huszadik évfordulónkat a német piacon. A termékek azóta teljesen megváltoztak, akkor volt egy Pony és egy Lantra modellünk. Autók, amiket kinevettek, amelyek minőségben és dizájnban sem voltak a német piacon éppen megfelelőek. Ehhez adódott még a hosszú, akár 4 hónapos szállítási határidő, mivel akkoriban csak Dél-Koreában gyártottak Hyundait. Ma itt van Európában a gyártóbázis, pl. Nosovicében, ahol az i30, ix20 s az ix35 készül.

Az ix35 esetében a szállítási határidő még mindig nem rövid.
Frey: Ez az, ami nekünk most nem is tetszik, ám a megoldás a gyártási kapacitás növekedésével már közel van. Visszatérve az alapkérdésére: A minőség és a dizájn alapvetően megváltozott, ezenkívül sokkal közelebb vagyunk a piachoz. Most már abban a helyzetben vagyunk, hogy kimondottan a vásárlói igényekhez igazítsuk a kínálatot – és ennek megfelelően a gyártást is.

Frey: A 2002-es Japán – Dél-koreai rendezésű világbajnokság óta a Hyundai a labdarúgó világbajnokság hivatalos szponzora. Ez elképesztő módon megnövelte az ismertségünket.


A német autóvásárló mire figyel a leginkább?
Frey: Röviden megfogalmazva: a forma, a minőség és a biztonság. ezek a legfontosabb tényezők.

Mi a helyzet az árral?
Frey: Természetesen ez is fontos tényező. Sajnálatos módon gyakran térítik el a vásárlókat az akciós kedvezmények. Alapvetően az lenne a legjobb, ha az autószalonokban teljes körű tanácsokkal látnák el az érdeklődőket. Akkor biztosak lehetnek benne, hogy a vásárlást követően megfelelő garanciális és azon túli szolgáltatásokat kapnak. Az internetes ajánlatok például nem ugyanazok, mint a kereskedésekben szerzett információk. ott sokkal inkább az almát hasonlítják a körtéhez.

2012 első felében érkezik az i30 sikermodell utódja. az ágazat szakértői egy Volkswagen Golf elleni támadásról beszélnek. Valóban így van ez?
Frey: Ebben a szegmensben jó úton járunk. Az i30 a legsikeresebb modellünk. Az első generáció 2007. júliusi bevezetése óta 90 ezer darabot adtunk el belőle csak Németországban. Az új modell már háromféle karosszériával érkezik majd, melyekből természetesen szeretnénk még többet eladni. Ám még mindig vakmerő lenne kijelenteni, hogy a Volkswagen Golfot akarjuk megtámadni.  


A Hyundai jelenleg a német piac 2,8 százalékát birtokolja. Vajon hogyan lesz ez 5 év múlva?
Frey: Öt év múlva? Nagyon óvatosan becsülve talán 4 százalék körül.  

Hogyan áll a Hyundai a hibrid és elektromos autóival?
Frey: Egész jól. 2009. közepén a földgáz-hibrid autót már meg lehetett vásárolni Koreában. Az USÁ-ban már kapható a Sonata Hybrid. 2013 elején pedig egy új kompakt hibrid fog bemutatkozni Európában.  

Mi a helyzet az elektromos autókkal?
Frey: Koreában az i10 elektromos változatának kis szériás bevezetése folyik épp. A Hyundai még nem döntött arról, hogy mikor fog az i10 elektromos változata megjelenni Európában.

Mi az oka a késlekedésnek?
Frey: Az egész E-Autó témában még rengeteg a kérdőjel. Az akkumulátor technológia még nincs olyan szinten, ahol kellene – kompakt, könnyű és hosszú élettartamú. Ezen dolgoznak még Dél-Koreában. Azon kívül hiányzik még a megfelelő infrastruktúra, amelyet nem könnyű kiépíteni, ha csak a költségoldalt nézzük is.

2010-ben 803 millió Euro árbevételt értek el. Mennyivel számolnak 2011-re?
Frey: Ebben az évben szeretnénk megcélozni az 1 milliárd Eurót.


Milyen Hyundai modellt vezet most éppen?
Frey: Egy ix55-öt. A következő egy i40 lesz, mivel ez a legújabb modellünk, amely sokkal inkább passzol a német utcaképbe.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei