Bónusz: Interjú John Krafcik-kal, a Hyundai Motor America vezetőjével


A Hyundai Motor America ügyvezetőjeként John Krafcik amerika egyik legdinamikusabban fejlődő autómárkájának tengerentúli képviseletét látja el. Az Elantra szenzációs sikerével, több, mint 550 ezres eladásával 21 százalékos rekordnövekedést produkált a koreai autógyártó. Krafcik a Los Angeles Times magazinnak beszélt a gyors növekedésről, a kihívásokról és a Hyundai terveiről, melyek magában foglalják a Genesis és Equus márkákat is.

Úgy tűnik, idén 100 ezer darabbal többet értékesítenek, mint tavaly  és ezzel a Hyundai amerikai történetének legnagyobb rekordját érik el. Hogyan kezelik a megnövekedett forgalmat és szoros készletszintet?

JK: Nálunk a legalacsonyabb a készletszint az iparágban, legalábbis napi szinten. Most ez a tavalyi szint fele. Most tanuljuk, hogyan adjunk el autókat alacsonyabb készletszinttel és ez lehetőséget ad számunkra, hogy többet adjunk el annál, mint amennyit tavaly magasabb készletszint mellett.

Ám a legnagyobb növekedés a termelésből származik. Ebben az évben kb. 336 ezer autót állítunk elő Alabamában, ez kb. 10 százalékos növekedés. Georgiában is növekszik a termelésünk, ahol a KIA üzemben is folyik néhány modell gyártása.

A 2010-es 300 ezres termelést idén közel 420 ezerre növeltük. Ennek egy része az egyik legnagyobb exportpiacunkra, Kanadába kerül, ahol szintén növekszik a piacunk. Jelenleg 100 ezer darab körül exportálunk Kanadába. 


A termelési kapacitás eléggé tág határok között mozog. Mindig van arra lehetőség, hogy a gépek finombeállításával több termék készülhessen. Meg kell találni a probléma forrását, megoldani, majd optimalizálni és ismét beindítani a termelést. Fogadok, jövőre megint kitalálunk valamit, amivel 5-10 százalékkal növelhetjük a termelést Alabamában.

Ha a Hyundai modellek továbbra is ilyen népszerűek maradnak, a készletszintet pedig csökkentik, akkor vajon fennáll a veszélye annak is, hogy hiányhelyzet alakulhat ki és a kereskedők az autó árát az Önök által ajánlott fogyasztói ár fölé emelik? Ez árthat a „minőséget elérhető áron” stratégiának, vajon hogyan kezelik ezt?

JK: A kereskedők szabadon határozhatják meg egy adott termék árát. Úgy tapasztaljuk, hogy kereskedőink a listaár közelében adják el az autókat, a korábban adott engedmények megszűntek. Néhány éve a Hyundai modellek 50-60 százaléka árengedménnyel kelt el, ma pedig csupán 1-3 százalékot engednek a kereskedők.

A Hyundai értéke még sosem volt ilyen magas, mint manapság. Az áraink sem voltak olyan magasak, mint ma, a kedvezmények sokkal nagyobbak voltak korábban, ám a vásárlóink száma ennek ellenére egyre növekszik, ami a bizalom egyik jele. Vevőink boldogok az új autóikkal, habár nem kapnak 1.500 dolláros engedményeket.  

És a kereskedőink is helytállnak eddig.

Mely helyzetben gondolkodik el a Hyundai a jelenlegi gyárak bővítését, vagy egy új gyár létesítésén?

JK: Ezt nem tudom kommentálni.

Hogyan viszonyulnak a testvérmárkához, a KIÁ-hoz? Nekik is jó évük volt. Az eladások 35 százalékkal emelkedtek, ami évi szinten rekordnak számít. Önök megosztják az erőforrásokat és a váltóműveket. Másfajta együttműködés is van?

JK: A Hyundai Motor Americá-nál, mely értékesítési és marketing tevékenységet folytat, nem osztozunk semmiben a KIA márkával.

A termelés területén van közös mérnöki munka, ám ez nem hasonlít a Ford és a Mazda közötti múltbéli viszonyhoz.

Ezek egymástól elkülönült vállalatok, melyeknek azonos tulajdonosi köre van, de nincs közös Hyundai-KIA vállalat. Lehetőség van arra, hogy Hyundai, vagy KIA részvényt vásároljon bárki, de közös részvényük nincsen.

Beszéljünk kicsit az új Azera modellről, amit nemrég mutattak be a Los Angeles-i Autószalonn. Hová sorolná be a Hyundai kínálatban?

JK: Ez a modell lesz a Hyundai kínálat elsőkerekes zászlóshajója. (A Hyundai drágább, luxuskivitelű hátsókerék meghajtásos limuzinokat is árul, mint a Genesis és Equus modellek)


Egy jól felszerelt, két felszereltséggel rendelkező autó. Már az alapfelszereltségű változat i bőrüléssel, navigációs rendszerrel felszerelt 7 collos kijelzővel, kilenc légzsákkal, prémium hifivel és automata váltóművel érkezik.

A motorterében egy 3,3 literes, közvetlen befecskendezéses motor dolgozik 293 lóerős teljesítménnyel. Az opciós felszereltségben 19 collos kerekek, panoráma napfénytető valamint egyéb más apróbb felszereltségek is találhatóak.

Az Equus bevezetésekor sok szkeptikus megjegyzést kapott a márka. Képes egy olyan márka, amely valamikor nem éppen a megbízhatóságáról volt híres – mely manapság már nem igaz – valódi luxusautót gyártani? Ebből a modellből eddig 2600 darab kelt el. Működik a dolog?

JK: Több szempontból is működőképes a dolog. A modellnek több, mint 5 százalékos a piaci részesedése a luxuslimuzinok osztályában. Ez megegyezik a Hyundai márka piaci részesedésével az amerikai piacon. Ez nagyon pozitív.


Még fontosabb azonban az Equus hatása a kereskedelmi hálózatunkra. Két éve még a legrosszabb elégedettségi mutatókkal rendelkeztünk az iparágban… Azt hiszem, ez az egyik olyan terület, ahol még sok a tennivaló.

Az Equus hatására a kereskedőink keményebben dolgoztak a vásárlók elégedettségéért és ez vezetett a mostani rengeteg Sonata, Elantra és Accent eladásához.

Mire számíthatunk a Hyundaitól 2012-ben?

Az Elantra modellsorozat kap egy kétajtós kupét és egy ötajtós ferdehátú változatot is. Ezenkívül drasztikusan megújul a Genesis Coupe is.   


Érkezik még a Veloster turbóváltozata, valamint végre megismerhetjük a nyáron az új Santa Fe modellt, mely az ígéretek szerint áttörést jelent majd számunkra.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei