Igyekeznem kell! - Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi Executive Aut. teszt 1. rész
A Hyundai európai kínálatának csúcsát jelenleg a Santa Fe képviseli, amelynek egy minden földi jóval felszerelt példányát egy hétvégén keresztül élvezhettem a Hyundai Holding Hungary felajánlásának köszönhetően.
Autórajongóként
sokszor figyelem menet közben a forgalmat. Nemrég egy kétszer kétsávos úton
haladtam a város felé, amikor szemben a távolban megjelenik egy elegáns
éjfekete M-osztályos Mercedes terepjáró. Könnyen kiszúrható robusztus
felépítése, tekintélyt parancsoló arányai alapján. Ahogy azonban közeledik,
egyre inkább furcsa érzésem támad, mintha valami nem stimmelne, mégpedig a
nappali menetfénye miatt. Jól ismerem a Merci csík alakú ledjeit, ám ezek egyre
inkább úgy tűnnek, mintha egy „L” alakot formáznának. És akkor leesik a tantusz,
az állammal együtt: bizony ez „Dél-Korea Mercedese”, azaz egy Hyundai, annak is
a legfrissebb csúcsragadozója, a Santa Fe.
Ahogyan
itt áll előttem a tesztautó, egyértelmű a Hyundai formatervezőinek szándéka.
Harmadik generációjára a Santa Fe már rég nem az a játékos, bohókás
hobbiterepjáró-pótlék, amilyen az első generáció volt, de nyoma sincs már a
második generáció jellegtelen nehézkességének sem, sokkal inkább egy
jellegzetes karakterű, komoly vetélytárs a kategóriában, amely már
megjelenésével is erőt, eleganciát sugároz. Természetesen ebben hatalmas
szerepet kapnak a márka stílusjegyei is, amelyek közül elsősorban a hangsúlyos
krómozott hatszögletű hűtőmaszk és a hosszan hátranyúló lámpatestek tűnnek fel
leginkább. Ezek alapján már egyértelmű, hogy az új Santa Fe igazi nagyvaddá
vált, a Hyundai komoly ellenfelet készített a Q7/X5/ML prémiumtriónak.
Oldalról
a dinamikusan emelkedő övvonal a fém-üveg aránnyal sportos hatást kelt, viszont
az új modell megváltozott méretarányai szintén pozitívan befolyásolják az autó
külső megjelenését: miközben a tervezők négy centivel növelték a hosszát, egy
centivel csökkentették a szélességét, a magasságból pedig 5 centmétert faragtak
le, amelynek eredményeként egészen új karaktert kapott a megújult Santa Fé.
Hátul a védjegynek tekinthető típusjelzésen kívül nem találunk egyetlen olyan
részletet sem, amely akárcsak nyomokban emlékeztetne a korábbi modellekre, a
kisebb Hyundai modellekhez hasonlóan a Santa Fe új hátsó lámpatestei is jókora
darabot harapnak ki a hátsó oldallemezekből. Ezzel együtt eltűnt azonban a
Santa Fe eddigi jellegzetes csomagtér kilincse is, amely a jobb oldalra
helyezett kapaszkodójával oldalra nyitást sejtetett, ám hagyományos módon
nyílt. Az új generációnál ezt már a rendszám feletti elektromos kapcsolóra
bízták.
Ahogyan
körbejárom új hétvégi útitársam, halk zümmögésre leszek figyelmes.
Érdeklődéssel nézek körbe és meglátom a hang forrását: az autó érzékeli az
intelligens kulcs közeledtét és előzékenyen kihajtja tükreit jelezve, készen
áll az utazásra. Éjszaka ráadásul a tükör alsó feléből – csakúgy, mint a kilincs
belső oldalából – aprócska keresőlámpa fénye gyullad ki, megvilágítva ezzel az
autó melletti területet.
A
masszív kilincs meghúzásával feltáruló utastér vadonatúj berendezései évtizedes
lemaradást hoznak be egy pillanat alatt, amely prémium minőségű, finom
anyagaival végképp elfeledteti az előző generációk unalmas és műanyagszagú és
–érzetű utasterét. A belső formavilágban visszaköszön a külső, a
„hatszögletesség” végigvonul a középkonzoltól egészen az ajtókon található
ablakemelő kapcsolókig. A formákat, anyagokat ízlésesen válogatták össze, így a
kéttónusú műszerfallal ellátott utastérrel leginkább egy kellemes klubszobának
érezhető az autó, semmint fárasztó munkaeszköznek. A műszerfalat egyetlen
kritikaként illetheti, hogy a konkurens márkák némelyike ebben az
árkategóriában már bőrrel bevont felületet kínál, itt azonban meg kell
elégednünk a jó minőségű műanyaggal.
A
guruló klubszoba egyébként rendkívül tágas, hiszen a két tengely közötti 2,8
méteres távolság elől-hátul elegendő teret nyújt nemcsak a lábnak, hanem a
fejnek is annak ellenére, hogy a tesztautóban még panorámatető is volt. A
Veloster aprócska nyílásával ellentétben a Santa Fében azonban tényleg hatalmas
felületű nyitható tető valóban kiérdemli a panoráma jelzőt, hiszen általa jóval
több fény jut az utastérbe, tovább növelve ezzel klubszoba hangulatát. Ráadásul
a nagy belmagasságnak köszönhetően egyáltalán nem zavarja még a nagyobbra nőtt
utasok hajszerkezetét sem.
Az
elegáns bőrrel bevont ülések természetesen hátul is kaptak ülésfűtést és a B
oszlopokban hátravezették a levegőt is, így hidegben sem párásodnak be a hátsó
ablakok. A csomagtér már alaphelyzetben is hatalmas, 585 literjével egy
négytagú család nyári motyójával is simán megbirkózna. A pótkerék kívülre,
alulra költöztetésével további rekeszeket tudtak kialakítani a padlószint
alatt, ahová akár plusz bőröndök is beférnek. Ha nem volna elég a csomagtér
mérete, az egyterűekhez hasonlóan sínen csusszannak előrébb, hosszabb tárgyak
szállításához pedig a hátsó üléstámlák a csomagtérből egy kar meghúzásával
egyszerűen és könnyen ledönthetőek. Elvileg ide pluszpénzért plusz két ülés rendelhető (automatikus szintszabályozással együtt), de ezek inkább csak szükségülések. Aki ennél több térre vágyik, annak a később érkező, tíz centiméterrel nagyobb tengelytávolsággal rendelkező Grand Santa Fe jelenthet majd megoldást.
A
vezetőülésben helyet foglalva egy üdvözlő dallam kíséretében megjelenik a
márkalogó a műszerfalon. Megnyomom a Start gombot és ekkor ismét elámulok: a
vezetőülés az eddigi hátratolt pozícióból automatikusan közelebb húzza magát.
Ugyanez történik az autó leállításakor is, ezzel is megkönnyítve a be- és
kiszállást. Az elektromosan állítható első ülésekkel amúgy is könnyen
beállítható a kényelmes vezetési pozíció, amelyből akár kétfélét is eltárolhat
a vezetőüléshez kapcsolt memória.
A
Velosterhez hasonlóan azonban itt is támadtak apróbb ergonómiai problémáim. Az
ajtó nagyon szép kialakítást kapott, ahol az ablakemelők a könyöklő első
részén, míg a tükörállítók a könyöklő előtti, felfelé kanyarodó részen kerültek
elhelyezésre. Az ajtó teljesen nyitott állapotában a vezetőülésből kényelmesen
csak ez utóbbi rész érhető el, itt azonban nem alakítottak ki semmilyen
kapaszkodót, azt csak az ülésből kihajolva, a könyöklőn találjuk meg. Az ajtót
becsukva azonban feltűnik, hogy a vezető, vagyis inkább fogalmazzunk úgy, hogy
az én karom a könyöklőn nem tudja kényelmesen kezelni az ablakokat, mivel
azokat csak kissé hátranyúlva, vagy könyökünket hátrahúzva érhetjük el. És itt
sincs a piperetükörnek automatikus világítása, azt külön kapcsolóval lehet
felkapcsolni.
Folytatása következik...
Folytatása következik...
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!