Továbbra is kapacitásgondok Amerikában
Hiába ér el a Hyundai alabamai üzeme hónapról hónapra
termelési rekordokat, még mindig nem képes kielégíteni az itt készülő Elantra
és Sonata modellek iránti óriási keresletet.
A termelés korlátai miatt a koreai autógyártó értékesítési
növekedése lelassult a hatalmas autópiacon, így időszerű a kérdés, vajon mikor
bővítik tovább a termelés mennyiségét. Hivatalosan egyelőre nincs ilyen terv,
John Trainor nemrég kijelentette, hogy nincs bővítési terv egyelőre.
Idén John Krafcik, a Hyundai amerikai vezetője szerint 4,4
százalékkal ad el több autót, mint tavaly. Ez a növekmény a legalacsonyabb
lehet az elmúlt öt évben, hiszen 2008 óta 75 százalékkal emelkedtek a márka
amerikai eladásai. Krafcik elmondta, hogy a 31 ezerrel nagyobb eredmény az
alabamai üzem működésének továbbfejlesztett hatékonyságának köszönhető, ahol
tavaly beindult a harmadik műszak és a dolgozók túlórákat is kénytelenek
vállalni annak érdekében, hogy kielégíthessék a keresletet. „Az elmúlt években
megmutattuk, hogy új gyár nélkül is képesek vagyunk további termelési bővítést
végrehajtani.” – mondta Krafcik a Bloombergnek adott interjújában.
Iparági spekulációk szerint a Hyundai az elkövetkező másfél
éven belül megkezdheti a tárgyalásokat az alabamai üzem bővítéséről, amennyiben
a jelenlegi piaci trendek a továbbiakban is folytatódnak. A bővítés egy
teljesen új gyár helyett minden bizonnyal a Montgomeryben elhelyezkedő jelenlegi
gyár területén történik majd új épületek felhúzásával és azok felszerelésével.
Az alabamai üzem dolgozói májusban összesen 37 374 Elantrát
és Sonatát szereltek össze, amellyel megdöntötték az előző hónapban felállított
termelési rekordot is. Ez annak fényében is jelentős, hiszen a dolgozók három
műszakban hetente öt napot, valamint két szombatot dolgozva teljesítették ezt ebben
a hónapban. Robert Burns, a HMA szóvivője szerint júniusban is két munkaszombatot
terveztek be, ám július első hetében a termelés egy hétre leáll az éves
karbantartási munkák elvégzése miatt.
„A Sonata igazán megmutatta, hogy milyen lehetőségek vannak
a márkában.” – mondja Visnic, aki legutóbb az Alabamai Autógyártók
Szövetségének termelési konferenciáján tartott előadást. „A Sonata jól nézett
ki abban a kategóriában, ahol az akkori konkurensek nem igazán voltak szépek.” – tette hozzá.
Két éve, amikor a japán szökőár miatt a Honda, a Toyota és a
Nissan termelése visszaesett, sokan választották a Hyundai márkát, így a koreai
gyártó piaci részesedése megugrott. Manapság azonban nagyon óvatosak a lehetséges
bővítéssel kapcsolatban. „Nagyon nagy óvatossággal figyelik a jelenlegi
helyzetet. Nem akarják túllépni a határaikat.” – teszi hozzá Visnic.