Negyedszázados Hyundai kupétörténelem



A Hyundai 24 éve, az 1980-as évek végén lépett be a sportautók világába, 1989-ben mutatkozott be ugyanis az első S-Coupe, amelyeket egyre szebb és jobb modellek követtek.

Lássuk az elmúlt 24 év nyolc generációnyi Hyundai Coupe modelljét:

1. Hyundai S-Coupe 1989-1993


Az 1989-es Hyundai S-Coupe volt a koreai márka első, forradalmi sportmodellje. Az elsőkerék-meghajtású modell a Pony X2 padlólemezére épült és egészen 1993-ig gyártották. A bemutatót követően előbb a hazai piacon, majd Ázsia különböző országaiban volt kapható, ám 1991-től már Németországba is exportáltak az S-Coupéból. Az autó meghajtásáról egy 1,5 literes, mindössze 84 lóerős motor gondoskodott, amelynek forgatónyomatéka 120 Nm volt. Az autó rendelkezett szervokormánnyal és ötfokozatú manuális váltóval.  

2. Hyundai S-Coupe 1993-1996 (modellfrissítés)


1993-ban jelent meg a korábbi modell átdolgozott változata, amely lekerekítettebb íveivel a kornak megfelelően sokkal modernebb benyomást keltett. Motorházába 12 szelepes, 88 lóerős és 127 Nm-es nyomatékkal rendelkező négyhengeres motor költözött, amelyből immár létezett egy turbóváltozat is, amely 115 lóerős teljesítményre és 171 Nm maximális nyomatékra volt képes.  

3. Hyundai Coupe 1996-1999


A Hyundai Coupe teljesen megújult második nemzedéke sportos, modern vonalvezetést, ízléses könnyűfém kerekeket kapott, amelyek miatt jelentősen eltért a korábbi változatoktól. Európai változatában kétféle motor dolgozott: egy 114 lóerős 1,6 literes és egy 140 lóerős kétliteres, míg az Egyesült Államokban egy 1,8 literes 130 lóerős motorral forgalmazták a modellt.  


4. Hyundai Coupe 1999-2001


Három év után 1999-ben érkezett meg a Coupe ráncfelvarrott kivitele, amely technikájában teljesen megegyezett a korábbi változatokkal, ám annál sokkal egyedibb, különlegesebb kinézetet kapott. Szebb nem lett, az viszont biztos… Belül kéttónusú új, ezüstbetétes műszerfalat, ezüstös ajtóbetéteket és ezüst nyomógombokat kapott az autó, amelyet immár CD lejátszóval, légkondicionálóval és blokkolásgátlóval is lehetett kérni.

5. Hyundai Coupe/Tuscani 2001-2005


2001-ben megérkezett a harmadik generációs Coupe, amelyet néhány piacon Tuscani néven is forgalomba hoztak. A teljesen átalakított modell az összes korábbi változatot háttérbe szorította erőt sugárzó szögletes formavilágával, amely a legnemesebb Ferrari modellekre emlékeztetett. A Ferrari sem nézte jó szemmel ezt, ezért beperelte a koreai autógyártót azzal az indokkal, hogy a Coupe hátsó kiképzése nagymértékben hasonlít a Ferrari Modena modelléhez, ám a Hyundai végül megnyerte a pert.


Az új modell kisebb változtatásokkal átvette a korábbi 1,6 és 2,0 literes négyhengeres motorokat, ám ezek mellett a csúcsváltozatban megjelent az első Santa Fében is bevezetett 2,7 literes V6-os motor, amelyhez hatfokozatú automatikus váltómű is járt. A 175 lóerős és 245 Nm nyomatékra képes erőforrással a Coupe 7 másodperc alatt képes volt elérni a 100 km/h tempót. A modellt egy ötfokozatú automata váltóval is meg lehetett vásárolni, amit a Porsche fejlesztett a koreai cégnek. Az autó stílusa és felszereltsége is jelentősen fejlődött, amihez a dupla kipufogóvégek, 17 collos alufelnik, az első légzsákok mellett oldallégzsákok is hozzájárultak.  

6. Hyundai Coupe/Tiburon 2005-2007


Négy évvel a bemutatót követően kisebb modellápoláson esett át a Coupe, amely még sportosabb külsőt és továbbfejlesztett, elegánsabb belső kiképzést kapott. A külső az új lökhárítóknak, új formájú első-hátsó lámpatesteknek és más alufelniknek köszönhetően, míg a belső tér az ezüstözött ajtóbetéteknek, a króm szellőzőgyűrűknek és a vörös varrású bőrüléseknek köszönhetően újult meg.  

7. Hyundai Genesis Coupe 2007-2012


Öt évvel ezelőtt azonban hatalmas változás történt a Hyundai sportos kupéinak történetében, hiszen megjelent a hátsókerék-meghajtásos Genesisi Coupe, amely kétféle motorral, 2011 lóerős 2,0 literes és 303 lóerős 3,8 literes, V6-os erőforrással volt választható. A 0-100-ra sprint a kisebbik motorral 6,9 másodpercig, míg a nagyobbik motorral 5,9 másodpercig tartott.  


A teljesen újraformált, a modern sportkocsik minden sportos stílusjegyét felvonultató Genesis Coupe sportos felfüggesztéseinek végén 17-es, vagy 18-as alukerekeken gördült, dupla kipufogóvégeket kapott, belső terében pedig új, fűtött bőrülések, iPod csatlakozó is volt, ám emellett még számos kényelmi felszerelés (automata xenon fényszórók, tempomat, fedélzeti számítógép, bluetooth kihangosító, stb.) is helyet kapott az új modellben.   

8. Hyundai Genesis Coupe (2013- )


A Genesis Coupe tavaly kapott egy ráncfelvarrást, amelynek köszönhetően az autó átvette a Hyundai új, folyékony szobrászat stílusirányzatának jellegzetes vonásait, amely leginkább az autó orrán figyelhető meg: új alakú lámpatestek fogják közre a márka jellegzetes hatszögletű hűtőmaszkját. Motorkínálata megegyezik a frissítés előtti modellekével, ám a fejlesztéseknek köszönhetően a V6-os erőforrás immár nyolcfokozatú automatikus váltót is kapott, amely így akár 5 másodpercen belül is képes elérni a 100 km/h-t.  

Forrás: reviewhyundai.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei