Negyedszázados Hyundai kupétörténelem
A Hyundai 24 éve, az 1980-as évek végén lépett be a sportautók
világába, 1989-ben mutatkozott be ugyanis az első S-Coupe, amelyeket egyre szebb
és jobb modellek követtek.
Lássuk az elmúlt 24 év nyolc generációnyi Hyundai Coupe modelljét:
1. Hyundai S-Coupe 1989-1993
Az 1989-es Hyundai S-Coupe volt a koreai márka első,
forradalmi sportmodellje. Az elsőkerék-meghajtású modell a Pony X2 padlólemezére épült
és egészen 1993-ig gyártották. A bemutatót követően előbb a hazai piacon, majd
Ázsia különböző országaiban volt kapható, ám 1991-től már Németországba is
exportáltak az S-Coupéból. Az autó meghajtásáról egy 1,5 literes, mindössze 84
lóerős motor gondoskodott, amelynek forgatónyomatéka 120 Nm volt. Az autó
rendelkezett szervokormánnyal és ötfokozatú manuális váltóval.
2. Hyundai S-Coupe 1993-1996 (modellfrissítés)
1993-ban jelent meg a korábbi modell átdolgozott változata,
amely lekerekítettebb íveivel a kornak megfelelően sokkal modernebb benyomást
keltett. Motorházába 12 szelepes, 88 lóerős és 127 Nm-es nyomatékkal rendelkező
négyhengeres motor költözött, amelyből immár létezett egy turbóváltozat is,
amely 115 lóerős teljesítményre és 171 Nm maximális nyomatékra volt képes.
3. Hyundai Coupe 1996-1999
A Hyundai Coupe teljesen megújult második nemzedéke sportos,
modern vonalvezetést, ízléses könnyűfém kerekeket kapott, amelyek miatt
jelentősen eltért a korábbi változatoktól. Európai változatában kétféle motor
dolgozott: egy 114 lóerős 1,6 literes és egy 140 lóerős kétliteres, míg az
Egyesült Államokban egy 1,8 literes 130 lóerős motorral forgalmazták a modellt.
4. Hyundai Coupe 1999-2001
Három év után 1999-ben érkezett meg a Coupe ráncfelvarrott
kivitele, amely technikájában teljesen megegyezett a korábbi változatokkal, ám
annál sokkal egyedibb, különlegesebb kinézetet kapott. Szebb nem lett, az
viszont biztos… Belül kéttónusú új, ezüstbetétes műszerfalat, ezüstös
ajtóbetéteket és ezüst nyomógombokat kapott az autó, amelyet immár CD
lejátszóval, légkondicionálóval és blokkolásgátlóval is lehetett kérni.
5. Hyundai Coupe/Tuscani 2001-2005
2001-ben megérkezett a harmadik generációs Coupe, amelyet
néhány piacon Tuscani néven is forgalomba hoztak. A teljesen átalakított modell
az összes korábbi változatot háttérbe szorította erőt sugárzó szögletes formavilágával,
amely a legnemesebb Ferrari modellekre emlékeztetett. A Ferrari sem nézte jó
szemmel ezt, ezért beperelte a koreai autógyártót azzal az indokkal, hogy a
Coupe hátsó kiképzése nagymértékben hasonlít a Ferrari Modena modelléhez, ám a
Hyundai végül megnyerte a pert.
Az új modell kisebb változtatásokkal átvette a korábbi 1,6
és 2,0 literes négyhengeres motorokat, ám ezek mellett a csúcsváltozatban megjelent
az első Santa Fében is bevezetett 2,7 literes V6-os motor, amelyhez hatfokozatú
automatikus váltómű is járt. A 175 lóerős és 245 Nm nyomatékra képes
erőforrással a Coupe 7 másodperc alatt képes volt elérni a 100 km/h tempót. A
modellt egy ötfokozatú automata váltóval is meg lehetett vásárolni, amit a
Porsche fejlesztett a koreai cégnek. Az autó stílusa és felszereltsége is jelentősen fejlődött,
amihez a dupla kipufogóvégek, 17 collos alufelnik, az első légzsákok mellett
oldallégzsákok is hozzájárultak.
6. Hyundai Coupe/Tiburon 2005-2007
Négy évvel a bemutatót követően kisebb modellápoláson esett
át a Coupe, amely még sportosabb külsőt és továbbfejlesztett, elegánsabb belső
kiképzést kapott. A külső az új lökhárítóknak, új formájú első-hátsó lámpatesteknek
és más alufelniknek köszönhetően, míg a belső tér az ezüstözött ajtóbetéteknek,
a króm szellőzőgyűrűknek és a vörös varrású bőrüléseknek köszönhetően újult
meg.
7. Hyundai Genesis Coupe 2007-2012
Öt évvel ezelőtt azonban hatalmas változás történt a Hyundai
sportos kupéinak történetében, hiszen megjelent a hátsókerék-meghajtásos
Genesisi Coupe, amely kétféle motorral, 2011 lóerős 2,0 literes és 303 lóerős
3,8 literes, V6-os erőforrással volt választható. A 0-100-ra sprint a kisebbik
motorral 6,9 másodpercig, míg a nagyobbik motorral 5,9 másodpercig tartott.
A teljesen újraformált, a modern sportkocsik minden sportos
stílusjegyét felvonultató Genesis Coupe sportos felfüggesztéseinek végén 17-es,
vagy 18-as alukerekeken gördült, dupla kipufogóvégeket kapott, belső terében
pedig új, fűtött bőrülések, iPod csatlakozó is volt, ám emellett még számos
kényelmi felszerelés (automata xenon fényszórók, tempomat, fedélzeti
számítógép, bluetooth kihangosító, stb.) is helyet kapott az új modellben.
8. Hyundai Genesis Coupe (2013- )
A Genesis Coupe tavaly kapott egy ráncfelvarrást, amelynek
köszönhetően az autó átvette a Hyundai új, folyékony szobrászat
stílusirányzatának jellegzetes vonásait, amely leginkább az autó orrán
figyelhető meg: új alakú lámpatestek fogják közre a márka jellegzetes
hatszögletű hűtőmaszkját. Motorkínálata megegyezik a frissítés előtti
modellekével, ám a fejlesztéseknek köszönhetően a V6-os erőforrás immár nyolcfokozatú
automatikus váltót is kapott, amely így akár 5 másodpercen belül is képes
elérni a 100 km/h-t.
Forrás: reviewhyundai.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!