Koreában megbecsülik a jó mérnököket – Interjú Albert Biermannal
A BMW-nél eltöltött harminc esztendő után Albert Biermann a
Hyundainál fejleszti tovább a koreai márka sportautóit, új modelleket tesztel,
valamint az eddigiektől teljesen eltérő vállalati kultúrával ismerkedik.
A Hyundai Motor még 2015 végén szerződtette a BMW-nél már
veteránnak számított Albert Biermannt, aki a német márkához hasonlóan a
Hyundainál is a nagyteljesítményű modellek fejlesztését irányítja. A
fejlesztővel a német Auto Motor Und Sport magazin készített nemrég interjút.
Milyen érzés ilyen sok BMW-nél eltöltött idő után Koreában
újrakezdeni? Kulturális sokkon megy keresztül?
Ez egy nagyon izgalmas kulturális sokk. Az országot
gyönyörűnek találom és az emberek is nagyon barátságosak. A feleségemet és
engem mindenhol örömmel üdvözölnek. De a vállalati kultúra is egészen más, de
semmiképp sem rosszabb, mint amit eddig megszoktam.
Mik a legnagyobb különbségek?
Az a kultúra, amit eddig ismertem, tele van megbeszélésekkel
és találkozókkal, amelyeken mindenki újra elmagyarázza, valami miért nem tud
működni. Ilyen a Hyundainál nincsen. A könyvelők helyett az időmet a
mérnökeimmel tölthetem, sokkal többet koncentrálhatok az autókra, mint
korábban. Ez üdítően más. .
Ennek lehet az az alapja, hogy a Hyundai egy családi
vezetésű vállalat?
Ebben nyilván van valami. Nemrég a Hyundai alelnökével, Eui
Sun Chunggal egy egész délelőttön keresztül a Nürburgringen köröztünk. Az apja,
Chung elnök szinte minden hónapban meglátogat minket a Namyang
fejlesztőközpontban. A termékekről beszélgetünk és a projektekben valóban jól
haladunk. Érzi az ember, milyen fontos a család számára az a munka, amit a
mérnökeimmel végzünk. Németországban mérnökként minden nap a szőnyeg szélére
kerülünk valamilyen okostojás miatt és a legkisebb hibánkat is kiderítik. Csak
azt tudják kérdezni tőled, miért nem megy gyorsabban és olcsóbban. Nálunk
sokkal inkább az ügyfél van középpontban és azon folyik a vita, hogyan
lehetnénk még jobbak.
Ön a Hyundai N sportmárkáját vezeti, ahol különösen sportos
autók készülnek. Hogyan áll össze a menetrend?
2017-ben kezdjük a Hyundai i30N változattal, amely kereken
250 lóerős lesz. Ezt követően 2018 közepén egy további modell is érkezik, amely
elsősorban a koreai és az amerikai piacra készül majd.
Egy limuzin? Lesz még valami Európa számára?
Nem, nem limuzin. Inkább egy erős karakterű modell, amit
főleg az Egyesült Államokban és Koreában kedvelnek. (Veloster? - Dönci) Európának 2018-ban érkezik
egy második modell.
Hogyan látja a hibridtechnológiát a sportautók területén?
Az Ioniq révén a technológia rendelkezésre áll. Ezt
pillanatnyilag még nem döntöttük el, de ez a pillanat is biztosan elérkezik
majd. Számunkra ez sem jelentene problémát, hiszen ahogy mondtam, a
technológia házon belül megvan hozzá.
Ön nemcsak sportautókat fejleszt a Hyundainak, de a konszern
más modelljeit is teszteli. Mi az Ön feladata?
A részlegem a tesztekért és a járművek beállításáért
felelős, vagyis nemcsak a motorok és a hajtásláncok terén fejlesztünk. Én és a
csapatom a teljes körű teszteléssel foglalkozik, vagyis a hőségtesztek és
hidegtűrési tesztekkel is, amelyen kívül a rendszerbeállításokért, pl. a
futóműbeállításért és a töréstesztek és akusztikus próbák járműintegrációjáért
is mi felelünk.
Mi a legfontosabb az Ön számára egy Hyundai N szériás modell
esetében?
Az extrém vezetési élmény és a kapcsolat a motorsporttal,
ezért intenzíven dolgozunk a Nürburgringen. Azt ígértem, igazi sportkocsit
csinálunk, még ha a teljesítmény nem is lesz kimagasló a szegmensben. Ez egy
cseppet sem nyugtalanít. A nagy teljesítményt a vezetési élményben mérjük és
ebben mindenképpen jól teljesítünk.
Ha a magazin 2017-ben kipróbálja majd a Hyundai i30N-t, mik
lesznek az erősségei és mik a gyengeségek?
Egy olyan élvezetesen vezethető autót tapasztalhatnak majd
meg, amely akár a versenypályákon is megállja a helyét. Nagy hangsúlyt
helyezünk arra, hogy az autó versenyszintű legyen és mindeközben a mindennapi
életben is használható maradhasson. Itt nem lehet a fékpedál puha egy kör után
a Nürburgringen, de az első gumi sem veszítheti el a tapadását ennyi idő után.
Ez számunkra sokkal fontosabb, mint az, hogy a legkényelmesebb legyen az autónk.
Rengeteg Hyundai és Kia modellnél tűnik fel a túlságosan
szintetikus kormányérzet. Ezt hogyan lehet jobbá tenni?
A hétköznapi kormány esetében nagyfokú az izoláció mértéke,
relatív puha gumitartókat és rugókat alkalmaznak, mivel nálunk a tartósság
magas prioritást élvez. Más márkák valószínűleg eltérő filozófiát képviselnek,
de a Hyundai és a Kia a hosszú távú minőségben hisz. Különösen extrém
tartóssági kritériumaink vannak, amik jóval erősebbek, mint más gyártónál. A
nagyteljesítményű modelljeinknél ez természetesen másképp néz ki, az ilyen
autókat vásárlók sokkal jobban ügyelnek autóikra, kerülik pl. a rossz minőségű
utakat. Itt jobban kijön a visszajelzés hatása, a pontosság és az agilitás.
Önök mégis egy meglévő szériaautóra építkeznek. Kell néhány
ponton emiatt kompromisszumokat kötnie? Mondjuk a karosszéria
merevségénél?
Persze, hogy léteznek határok, végül is pénzt akarunk
keresni az N márkával. De azt is el kell mondjam, hogy az alapszerkezetünk
nagyon jó, mivel a karosszéria igen nagy százaléka ultra nagy szilárdságú
acélból áll. Ahhoz, hogy az autó elég merev legyen, csupán néhány dolgon
kellett változtatnunk. Ezen a ponton már egészen mást is tapasztaltam a
karrierem során. A motorok tekintetében viszont teljes szabadságot kaptunk,
ezeket kellett hozzáillesztenünk és továbbfejlesztenünk, de a bevezetésnél nem
lesz egyetlen teljesen új motor sem. De nem zárom ki, hogy ezt a témát a
későbbiekben újra elővesszük.
Milyen erőátviteli rendszerrel kívánják az i30N modell
turbómotorját párosítani?
Elsőként egy kézi váltóval szereljük fel az autót. Házon
belül létezik egy hétfokozatú száraz duplakuplungos automata is, de dolgozunk
már egy nyolcfokozatú nedves kuplungos automatán is.
Ezek szerint vannak azért további lehetőségek is a jövőre
nézve. Az összkerékhajtás is szerepel a témák között?
Már próbáltunk összkerékhajtással és jóval nagyobb
teljesítménnyel felszerelt autókat is. Itt viszont még egyáltalán nem született
döntés, hogy lesz és egyáltalán mikor lehet piacra dobni ilyet. A legfontosabb
az, hogy a kezdeteknél egy jó autót vezessünk be, amely a
motorsport-tevékenységgel összhangban van. Aztán majd meglátjuk, hogyan
folytatódik a Hyundai i30N története. És ha jól alakulnak a dolgok, akkor
tovább lehet gondolni: hibrid, összkerékhajtás, vagy duplakuplungos automata.
Miben különbözik a Hyundai N és a Kia GT? Végül is a Kia
kellene legyen a konszern sportosabb márkája?
Egy Hyundai N modell versenypályán is megállja a helyét – és
nemcsak egy vagy két körön át, hanem amíg a tankban üzemanyag van. Egy Kia GT-t
nem készítünk fel ilyen intenzíven a versenypályákra, ott inkább a hétköznapi
használaton van a hangsúly. Az N változatok mélyrehatóbb változtatásokon esnek
át a futómű, a hajtáslánc és az aerodinamika terén. Itt sokkal többet
változatunk az alapmodellhez képest. Ha viszont megnézzük a hagyományos autóink
palettáját, láthatjuk, hogy a Hyundai modellek kényelmesebbek, a Kiák
sportosabbak. Az aktuális hobbiterepjárók közül a Hyundai Tucson és a Kia
Sportage, amelyen már én is dolgozhattam, elég jól megkülönböztethetőek ilyen
szempontból.
Hogyan sikerül a konszernnek – amelynek mindkét márkája
gyakorlatilag azonos alapokra épül – mégis differenciálni a Hyundait és a Kiát?
A Hyundai és a Kia márkák gyakorlatilag majdnem teljesen
különállóan működnek. Az egyetlen pont, ahol a két márka összefut, az a fejlesztési
részleg.
Ez azt jelenti, hogy a Hyundai formatervezők nem is tudják,
hogyan néz ki a Kia azonos kategóriájú modellje, amíg az el nem készül, és
fordítva?
Pontosan, nem tudnak egymásról. A piacra vezetés és a
működés is teljesen különálló. A központban persze létezik egy terméktervezés,
ami viszont csak a sarokpontokat tartalmazza pontosan úgy, ahogy mi a
fejlesztés során a technikai szinergiákat hasznosítjuk.
Volt valami a BMW-nél, amit itt hiányol?
Talán egy zseniális magas fordulaton működő turbómotor
hiányzik. Az jelen pillanatban még hiányzik. De már dolgozunk az előkészítésén.
Hogyan látja a Hyundai konszern a dízelmotorokat a mostani
botrány után?
Viszonylag nyugodtan. A mi nézőpontunk szerint a dízel
története folytatódik, habár a szabályozási követelmények nem lesznek
egyszerűbbek. Számunkra viszont még mindig megéri befektetni, hiszen nemcsak
Európában, de Koreában is erős dízelmotoros piac van. Itt is a versenytársaknál
intenzívebben működik a saját kutatás-fejlesztés.
Forrás: auto-motor-und-sport.de
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!