Koreában megbecsülik a jó mérnököket – Interjú Albert Biermannal


A BMW-nél eltöltött harminc esztendő után Albert Biermann a Hyundainál fejleszti tovább a koreai márka sportautóit, új modelleket tesztel, valamint az eddigiektől teljesen eltérő vállalati kultúrával ismerkedik.

A Hyundai Motor még 2015 végén szerződtette a BMW-nél már veteránnak számított Albert Biermannt, aki a német márkához hasonlóan a Hyundainál is a nagyteljesítményű modellek fejlesztését irányítja. A fejlesztővel a német Auto Motor Und Sport magazin készített nemrég interjút.

Milyen érzés ilyen sok BMW-nél eltöltött idő után Koreában újrakezdeni? Kulturális sokkon megy keresztül?

Ez egy nagyon izgalmas kulturális sokk. Az országot gyönyörűnek találom és az emberek is nagyon barátságosak. A feleségemet és engem mindenhol örömmel üdvözölnek. De a vállalati kultúra is egészen más, de semmiképp sem rosszabb, mint amit eddig megszoktam.

Mik a legnagyobb különbségek?

Az a kultúra, amit eddig ismertem, tele van megbeszélésekkel és találkozókkal, amelyeken mindenki újra elmagyarázza, valami miért nem tud működni. Ilyen a Hyundainál nincsen. A könyvelők helyett az időmet a mérnökeimmel tölthetem, sokkal többet koncentrálhatok az autókra, mint korábban. Ez üdítően más. .


Ennek lehet az az alapja, hogy a Hyundai egy családi vezetésű vállalat?

Ebben nyilván van valami. Nemrég a Hyundai alelnökével, Eui Sun Chunggal egy egész délelőttön keresztül a Nürburgringen köröztünk. Az apja, Chung elnök szinte minden hónapban meglátogat minket a Namyang fejlesztőközpontban. A termékekről beszélgetünk és a projektekben valóban jól haladunk. Érzi az ember, milyen fontos a család számára az a munka, amit a mérnökeimmel végzünk. Németországban mérnökként minden nap a szőnyeg szélére kerülünk valamilyen okostojás miatt és a legkisebb hibánkat is kiderítik. Csak azt tudják kérdezni tőled, miért nem megy gyorsabban és olcsóbban. Nálunk sokkal inkább az ügyfél van középpontban és azon folyik a vita, hogyan lehetnénk még jobbak. 

Ön a Hyundai N sportmárkáját vezeti, ahol különösen sportos autók készülnek. Hogyan áll össze a menetrend?

2017-ben kezdjük a Hyundai i30N változattal, amely kereken 250 lóerős lesz. Ezt követően 2018 közepén egy további modell is érkezik, amely elsősorban a koreai és az amerikai piacra készül majd. 

Egy limuzin? Lesz még valami Európa számára?

Nem, nem limuzin. Inkább egy erős karakterű modell, amit főleg az Egyesült Államokban és Koreában kedvelnek. (Veloster? - Dönci) Európának 2018-ban érkezik egy második modell.


Hogyan látja a hibridtechnológiát a sportautók területén?

Az Ioniq révén a technológia rendelkezésre áll. Ezt pillanatnyilag még nem döntöttük el, de ez a pillanat is biztosan elérkezik majd. Számunkra ez sem jelentene problémát, hiszen ahogy mondtam, a technológia házon belül megvan hozzá.

Ön nemcsak sportautókat fejleszt a Hyundainak, de a konszern más modelljeit is teszteli. Mi az Ön feladata?

A részlegem a tesztekért és a járművek beállításáért felelős, vagyis nemcsak a motorok és a hajtásláncok terén fejlesztünk. Én és a csapatom a teljes körű teszteléssel foglalkozik, vagyis a hőségtesztek és hidegtűrési tesztekkel is, amelyen kívül a rendszerbeállításokért, pl. a futóműbeállításért és a töréstesztek és akusztikus próbák járműintegrációjáért is mi felelünk.  

Mi a legfontosabb az Ön számára egy Hyundai N szériás modell esetében?

Az extrém vezetési élmény és a kapcsolat a motorsporttal, ezért intenzíven dolgozunk a Nürburgringen. Azt ígértem, igazi sportkocsit csinálunk, még ha a teljesítmény nem is lesz kimagasló a szegmensben. Ez egy cseppet sem nyugtalanít. A nagy teljesítményt a vezetési élményben mérjük és ebben mindenképpen jól teljesítünk.


Ha a magazin 2017-ben kipróbálja majd a Hyundai i30N-t, mik lesznek az erősségei és mik a gyengeségek?

Egy olyan élvezetesen vezethető autót tapasztalhatnak majd meg, amely akár a versenypályákon is megállja a helyét. Nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy az autó versenyszintű legyen és mindeközben a mindennapi életben is használható maradhasson. Itt nem lehet a fékpedál puha egy kör után a Nürburgringen, de az első gumi sem veszítheti el a tapadását ennyi idő után. Ez számunkra sokkal fontosabb, mint az, hogy a legkényelmesebb legyen az autónk.

Rengeteg Hyundai és Kia modellnél tűnik fel a túlságosan szintetikus kormányérzet. Ezt hogyan lehet jobbá tenni?

A hétköznapi kormány esetében nagyfokú az izoláció mértéke, relatív puha gumitartókat és rugókat alkalmaznak, mivel nálunk a tartósság magas prioritást élvez. Más márkák valószínűleg eltérő filozófiát képviselnek, de a Hyundai és a Kia a hosszú távú minőségben hisz. Különösen extrém tartóssági kritériumaink vannak, amik jóval erősebbek, mint más gyártónál. A nagyteljesítményű modelljeinknél ez természetesen másképp néz ki, az ilyen autókat vásárlók sokkal jobban ügyelnek autóikra, kerülik pl. a rossz minőségű utakat. Itt jobban kijön a visszajelzés hatása, a pontosság és az agilitás. 


Önök mégis egy meglévő szériaautóra építkeznek. Kell néhány ponton emiatt kompromisszumokat kötnie? Mondjuk a karosszéria merevségénél? 

Persze, hogy léteznek határok, végül is pénzt akarunk keresni az N márkával. De azt is el kell mondjam, hogy az alapszerkezetünk nagyon jó, mivel a karosszéria igen nagy százaléka ultra nagy szilárdságú acélból áll. Ahhoz, hogy az autó elég merev legyen, csupán néhány dolgon kellett változtatnunk. Ezen a ponton már egészen mást is tapasztaltam a karrierem során. A motorok tekintetében viszont teljes szabadságot kaptunk, ezeket kellett hozzáillesztenünk és továbbfejlesztenünk, de a bevezetésnél nem lesz egyetlen teljesen új motor sem. De nem zárom ki, hogy ezt a témát a későbbiekben újra elővesszük. 

Milyen erőátviteli rendszerrel kívánják az i30N modell turbómotorját párosítani?

Elsőként egy kézi váltóval szereljük fel az autót. Házon belül létezik egy hétfokozatú száraz duplakuplungos automata is, de dolgozunk már egy nyolcfokozatú nedves kuplungos automatán is.

Ezek szerint vannak azért további lehetőségek is a jövőre nézve. Az összkerékhajtás is szerepel a témák között?

Már próbáltunk összkerékhajtással és jóval nagyobb teljesítménnyel felszerelt autókat is. Itt viszont még egyáltalán nem született döntés, hogy lesz és egyáltalán mikor lehet piacra dobni ilyet. A legfontosabb az, hogy a kezdeteknél egy jó autót vezessünk be, amely a motorsport-tevékenységgel összhangban van. Aztán majd meglátjuk, hogyan folytatódik a Hyundai i30N története. És ha jól alakulnak a dolgok, akkor tovább lehet gondolni: hibrid, összkerékhajtás, vagy duplakuplungos automata.


Miben különbözik a Hyundai N és a Kia GT? Végül is a Kia kellene legyen a konszern sportosabb márkája?

Egy Hyundai N modell versenypályán is megállja a helyét – és nemcsak egy vagy két körön át, hanem amíg a tankban üzemanyag van. Egy Kia GT-t nem készítünk fel ilyen intenzíven a versenypályákra, ott inkább a hétköznapi használaton van a hangsúly. Az N változatok mélyrehatóbb változtatásokon esnek át a futómű, a hajtáslánc és az aerodinamika terén. Itt sokkal többet változatunk az alapmodellhez képest. Ha viszont megnézzük a hagyományos autóink palettáját, láthatjuk, hogy a Hyundai modellek kényelmesebbek, a Kiák sportosabbak. Az aktuális hobbiterepjárók közül a Hyundai Tucson és a Kia Sportage, amelyen már én is dolgozhattam, elég jól megkülönböztethetőek ilyen szempontból.   

Hogyan sikerül a konszernnek – amelynek mindkét márkája gyakorlatilag azonos alapokra épül – mégis differenciálni a Hyundait és a Kiát?

A Hyundai és a Kia márkák gyakorlatilag majdnem teljesen különállóan működnek. Az egyetlen pont, ahol a két márka összefut, az a fejlesztési részleg.  

Ez azt jelenti, hogy a Hyundai formatervezők nem is tudják, hogyan néz ki a Kia azonos kategóriájú modellje, amíg az el nem készül, és fordítva?

Pontosan, nem tudnak egymásról. A piacra vezetés és a működés is teljesen különálló. A központban persze létezik egy terméktervezés, ami viszont csak a sarokpontokat tartalmazza pontosan úgy, ahogy mi a fejlesztés során a technikai szinergiákat hasznosítjuk.  


Volt valami a BMW-nél, amit itt hiányol?

Talán egy zseniális magas fordulaton működő turbómotor hiányzik. Az jelen pillanatban még hiányzik. De már dolgozunk az előkészítésén.

Hogyan látja a Hyundai konszern a dízelmotorokat a mostani botrány után?

Viszonylag nyugodtan. A mi nézőpontunk szerint a dízel története folytatódik, habár a szabályozási követelmények nem lesznek egyszerűbbek. Számunkra viszont még mindig megéri befektetni, hiszen nemcsak Európában, de Koreában is erős dízelmotoros piac van. Itt is a versenytársaknál intenzívebben működik a saját kutatás-fejlesztés.

Forrás: auto-motor-und-sport.de

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését