A Hyundai Trump miatt szorult helyzetben
A Hyundai csoport a jövőben arra kényszerülhet, hogy a Trump
kormányzat hatályba lépését követően többet fektessen be és több autót gyártson
az Egyesült Államokban, mint azt korábban tervezte.
A közelmúltban a Ford, a General Motors és még a Toyota és a
Volvo is hangot adott azon félelmeinek, amelyek szerint a az elnöknek választott Donald Trump
megnyilvánulásai szerint a jövőben arra kötelezheti a globális autógyártókat,
hogy az Egyesült Államokba szánt autóit kizárólag helyben gyártsa. Trump
korábban „határadóval” fenyegette meg azon autógyártókat, amelyek Mexikóból és
más, külföldi gyártóbázisról származó modellekkel látják el az USA autópiacát
és ezzel azt is kérdésessé teszi, hogy a gyártóknak megérné más országokban új
gyárakat építenie.
„Nem kérdés, hogy a Hyundai és a Kia is egyre jobban
aggódnak a Trump kormányzattól, amely egészen biztosan növelni fogja az
importmodellek adóját és más lépésekkel is igyekszik majd arra kényszeríteni a
gyártókat, hogy az Egyesült Államokban termeljék autóikat” – mondta Jung
Yong-jin, a Shinhan Financial Investment elemzője. „A vállalatok nem kapkodnak,
de szorosan nyomon köaz Államokban zajló eseményeket.”
A Hyundai jelenleg Alabama államban működteti gyártóbázisát,
amelynek éves kapacitása 370 ezer autó, míg a Kia 340 ezer autót termel évente
Georgiában. Tavaly szeptemberben a Kia Motors megnyitotta új gyártóbázisát a
mexikói Monterreyben, ahol évente 400 ezer új autót terveznek összeszerelni. A
gyárban jelenleg a K3 kompakt modell összeszerelése zajlik, de más olyan
népszerű típusokat is terveznek itt előállítani, amelyet az Egyesült Államokba
terveznek szállítani.
„A Hyundai csoport nem fogja hirtelen bejelenteni, hogy új
gyártóbázist hoz létre az Egyesült Államokban, mivel annak költsége több
százmillió dollár” – mondja Jung. „Továbbá az amerikai autógyártók sem olyan
ütemben bővítenek, mint korábban, így a kapacitásbővítés ma már kevésbé vonzó
lehetőség. Azért is nagyon kockázatos Trump intézkedései alapján dönteni, mivel
elnöksége akár négy éven belül véget érhet.”
Ennek ellenére amennyiben Trump valóban jelentősen megemeli
a Mexikóból és máshonnan származó járművek után fizetendő adókat, az nemcsak a
Kia mexikói gyárát, de az egész Hyundai csoport tevékenységét is hátrányosan
érintheti.
„A Hyundai csoport vezetői stílusát figyelembe véve nem
valószínű, hogy az autógyártó elhamarkodott döntéseket hozna. Ám ha a mexikói
üzem valóban nem tudja betölteni az Államokba irányuló termelési bázis
funkcióját, valamit muszáj lesz kezdeniük vele” – teszi hozzá Jung.
A Tump védelmi rendszerével kapcsolatos növekvő aggodalmak
ellenére a Hyundai csoport szerint nincs még semmi eldöntve, így az sem, hogy
új amerikai üzemet készítenek elő, vagy a jelenlegi meglévő üzemet bővítenék.
„Még nem döntöttük el, mit lépünk akkor, ha megváltozik a politikai helyzet
Amerikában” – mondta a Hyundai csoport egyik képviselője. „Jelenleg nincs
szükségünk újabb gyártóüzemre az észak-amerikai piacon. úgy gondoljuk, a
meglévő három üzemünk hatékonyan el tudja látni az ottani keresletet.” –
mondta, hozzátéve, hogy a Hyundai csoport annyiban eltér globális
versenytársaitól, hogy a Kiának már működik a mexikói üzeme.
„Trump ellenséges retorikájára reagálva a Ford, General
Motors, Toyota és más gyártók most törölték mexikói építési terveiket és inkább
az amerikai gyártás mellett döntöttek” – mondta a képviselő. „De ha Trump
megemelt adói miatt a Kia mexikói gyára nem lesz képes ellátni az amerikai
piacot, keresnünk kell más módot arra, hogy kielégítsük amerikai vásárlóink
igényeit.”
A Trump által az importautókra tervezett adókivetési
szándékát követően a Toyota nemrég
bejelentette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollár értékben fektet be
az Egyesült Államokban. A japán autógyártó korábban azt tervezte, hogy az
Államokba a Toyota mexikói üzeméből szállítaná a Corolla modelljét.
A Fiat-Crysler szintén bejelentette, hogy 1 milliárd dollárt
fektet meglévő michigani és ohiói gyárába, ahol három Jeep model készül majd,
miközben a svéd Volvo 2018-tól az Egyesült Államokban tervezi gyártani az S60
következő nemzedékét. A Ford pedig törölte a Mexikóba 1,6 milliárd dollárért
tervezett új üzemének építési tervét és ehelyett a michigani gyárát szándékozik
bővíteni, a General Motors pedig azonnali hatállyal megszüntette Mexikóban
gyártott autóinak amerikai importját.
Forrás: koreatimes.co.kr
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!