Messze vannak még az önjáró autók a Hyundai szerint
A Hyundai Motor Europe alelnöke, Thomas Schmid a Frankfurti
Autószalonon beszélt az autonóm járművekről, a jövő tendenciáiról, illetve a vállalat
jelenlegi helyzetéről.
Az kétségtelen, hogy közeledik az az idő, amikor az autók
már saját magukat vezetik, ám a Hyundai európai képviseletének vezetője szerint
ez még nagyon távol van. „A személyes véleményem az, hogy egyszer eljön az
autonóm autózás ideje is, de egyáltalán nem olyan gyorsan, mint ahogyan azt mindenki
várja, nem 10-15 éven belül” – mondja Schmid.
Az összekapcsolt autók mellett az autonóm utazás az autóipar
egyik legfelkapottabb új témája. A 66. Frankfurti Autószalon legnagyobb
sztárjai azok a koncepciók, amelyek önmagukat irányítva hamarosan akár az
utcára is kerülhetnek majd. már ma is számos olyan autótípus létezik, amelyek a
vezető helyett fékeznek, vagy épp gyorsítanak a zsúfolt városi forgalomban. „Biztos
vagyok abban, hogy ezeket a technológiákat mi is alkalmazzuk a jövő
modelljeiben” – mondja Schmid.
Az olyan nagy német elektronikai részegység-gyártók, mint a
Bosch ugyanakkor azzal számol, hogy 2020-ra piacképesek lehetnek az „autópályasegéd”
rendszerek, amelyek nagyjából minden funkciót átvesznek és csak alkalmanként
szükséges a vezető beavatkozása. A teljesen önállóan, tehát emberi beavatkozás
nélkül járművet vezető elektronikai rendszerek pedig akár 2025-re
elkészülhetnek.
Ám Schmid szerint ez a technológia hatalmas kihívást jelent
majd a jogrendszerben. „Ki miért vállal felelősséget? Nem vagyok meggyőződve
arról, hogy ez a folyamat megvalósul a következő 10-15 évben.
Az emberek autókhoz fűződő viszonya is drámai változáson
megy keresztül. Schmid szerint a mai generáció számára már nem olyan fontos a mobilitás,
mint az idősebbek számára és a saját autó iránti igény is sokkal kisebb. A felnövekvő
nemzedék már nem az autóin keresztül fejezi ki magát. A nagyobb városokban az
autóbirtoklás a költségek és a jó közlekedési infrastruktúra miatt már sokkal
kevésbé vonzó. „Európai tendencia, hogy a nagyvárosokban, de még vidéken is
egyre kevesebben szereznek jogosítványt. Ezért az autonóm közlekedést akár a
hatóságok is irányíthatják és integrálhatják a tömegközlekedésbe is.”
A Hyundai jelenleg azon globális autógyártók egyike, amely megérzi
az orosz, kínai és brazil gazdaság problémáit. „Oroszországban jól működünk, azon
kevés gyártók egyike vagyunk, akiknél lényegében nem csökkent az eladott
mennyiség. Ez egyben piaci bővülést is jelent” – magyarázza Schmid, aki
hozzátette, a gyenge rubel és a gazdasági visszaesés azért nyomot hagy a
Hyundai profitrátáján is.
Brazíliában még mindig jól teljesít a Hyundai , de a
növekedés üteme lassul a piac esésével. Schmid szerint ugyan Kínában a vállalat
is megérzi a gazdaság problémáit, ennek ellenére nem hisz abban, hogy az
teljesen összeomlana. Tavaly a Hyundai közel kétmillió autót adott el Kínában,
amellyel a piac 19 százalékát szerezte meg. „A kínai piac még mindig nem
telített. Nagyjából 450 millió ember szeretne még mindig autót vásárolni. Ez piaci
oldalról azt jelenti, hogy még mindig hatalmas lehetőségek állnak előttünk.”
„Európában a vállalat legjobb első nyolc hónapján vagyunk
túl idén és arra számítunk ez lesz a vállalat legsikeresebb éve” – folytatja Schmid.
„Az európai piacon szerintem nagyjából 3,0 százalékos piaci részesedéssel
rendelkezünk majd az év végére. Célunk, hogy az első számú ázsiai márkává
váljunk, ami azt jelenti, hogy 4 vagy 5 százalékra kell emelkednünk. Konkrétan ez
700 ezer eladott autót jelentene.”