Villany Ász - Kia Soul EV menetpróba
Egy hét helyett ugyan csak egy fél napot tölthettem a Hyundai csoport első globális elektromos autójával, a koncepciónak viszont így is sikerült teljesen magával ragadnia.
Azt a blog olvasói nyilván mind tudják, hiszen már többször
esett szó róla, hogy a Hyundai hatalmas lendülettel fejleszti új,
környezetbarát modellpalettáját, amelynek részeként nemcsak hibridek és plug-in
hibridek érkeznek, de a kizárólagos hibridmodell egy változataként készül a
Hyundai első saját elektromos autója is. Ez az autó nagyrészt a már nálunk is
elérhető Kia Soul EV alkotóelemeit kapja majd, ezért is kapva kaptam az
alkalmon, amikor a Hyundaitól a Kiához átszerződött régi barátom felajánlotta
az autó kipróbálását.
Eredetileg ugyan egy teljes hétre kaptam volna meg az autót,
a hiányzó vidéki infrastruktúra ezzel azonban hatalmas kihívás elé állított
volna. Habár az autó elméleti hatótávja 212 kilométer ,
kétséges lett volna, hogy saját lábán eljutna egészen Szegedig, viszont
tökéletes alkalmat adott volna egy valódi takarékossági tesztre. „Szerencsére” a
helyzetet az importőr megoldotta, így az eredeti októberi hét helyett már
szeptember közepén kipróbálhattam az autót – igaz, csak egy napra és csupán a
főváros környékén.
Az autó így egy verőfényes hétfő reggelen ott várt minket a
Kia fóti kereskedésének udvarán előkészítve. Ahogy körbenézegettük,
rádöbbentem, hogy a fotókon kissé bumfordinak tűnő formavilág a valóságban
azért jobban mutat, a tesztautó fehér-világoskék külső színösszeállítása pedig
kimondottan széppé és egyedivé teszi az elektromos Soult. A nagyobb hasmagasság
és a magasra húzott tető pedig használat közben teszi igazán élhetővé az autót,
hiszen nem kell olyan mélyre beülni és a magasabb növésűek feje sem ér a
tetőkárpithoz. Nem véletlenül nevezik tehát a Soult városi crossovernek.
A tesztautó lényege persze a teljesen elektromos hajtás,
amit a Soul matricázásán túl a hagyományos modellektől eltérő, zárt és a
töltőnyílásokat rejtő hűtőmaszkjával, különleges, a légellenállást javító
könnyűfém felnijeivel, illetve teljesen LED-es hátsó lámpatesteivel maga is
hirdet. Más tekintetben teljesen azonos a robbanómotoros társaival, még a
motorház felnyitása után is egy hagyományos motorburkolat néz velünk szembe.
Belül sem teljesen azonos az EV változat a belsőégésű
motorral szerelt Soul modellekkel, de éppen csak annyira, ami még nem megy a
mindennapi használat rovására. Különleges környezetbarát huzatot kaptak az
ülések, a világosszürke műszerfalban teljesen digitális a műszeregység, a
nagyképernyős navigáció menürendszere pedig az elengedhetetlen energiamonitor
menüjével és a közeli töltőpontok listájával lett gazdagabb. Ja, és a
bőrkormány varrásán is visszaköszön a tető világosszürke színe.
Az autó karosszériája egyébként tökéletesen megfelel négy
ember kényelmes utazásához, kompromisszumokra mindössze a hátsó üléseken lehet
szükség, ahol a megemelt padlószint alá rakott akkumulátorok miatt a felnőttek
felhúzott térdekkel kénytelenek ülni. A raktérből is jelentős részt kiharap a
különböző töltőcsatlakozók csomagja, a kalaptartó ráadásul csak kézzel hajtható
fel. Mindazonáltal a csomagtér 280 literes mérete még így is elnyeli egy
átlagos nagybevásárlás motyóit, a gyerekek, vagy alacsonyabb termetű felnőttek
pedig hátul sem fognak panaszkodni.
Az autó átvétele ugyanolyan gyorsan megtörtént, mint bármely
más, hagyományos típusnál: az iratok regisztrálása és az autó külső
sérüléseinek (kőfelverődések, stb.) áttekintése után jó utat kívántak és már el
is köszöntek tőlünk. Ezt először kissé furcsálltuk, mégiscsak egy különleges,
forradalmi autóról van szó, ám gyorsan rá kellett jönnünk, hogy nincs is
szükség újabb diploma megszerzésére, az elektromos autó kezelése nem igényel
ugyanis több tudást egy modern automataváltós autónál.
A fékpedállal együtt lenyomott indítógomb működésbe hozza a
rendszert, amit a karosszéria pillanatnyi megremegése mellett egy zöld
piktogram jelez a műszeregységben. Az automata váltókar D állásba húzása után
akár egy hibridautó, csendben indulunk el, ám itt a sebesség növelésével hiába
várunk a benzinmotor beindulására, végig viszonylagos csendben, csupán a
villanymotor halk zümmögése mellett suhanhatunk át a városon. Alacsony tempó
mellett a gyalogosok figyelmeztetésére emellett halk kolompolás is hallható,
ami elsőre viccesnek hat, de bizonyos helyzetekben akár életmentő is lehet.
Mivel az autót valamiért nem sikerült teljesen feltölteni,
így a 112 kilométer
megtételére elegendő hatótáv még hatékonyabb kihasználására rögtön B, azaz
Brake állásba tettem a váltókart. Ez a fokozat erőteljesebb motorféket generál,
amelynek energiáját fokozottan visszatáplálja az akkumulátorba. A használat
során ez annyit jelentett, hogy sokkal ritkábban, szinte csak a teljes megállás
előtt kellett a fékre lépni, a menetpedálról lelépve még a meredekebb budai
utcácskákban is olyan fokozottan csökkent a lendület, mintha rögtön a fékre ugrottunk
volna.
Az energiatakarékosság maximalizálása egyébként is rendkívül
fontos a villanyautók működésében, hiszen minden egyes fogyasztó bekapcsolása
akár kilométerekkel is rövidítheti az oly értékes hatótávot. A Soul EV esetében
sincs ez másként, a tervezők azonban mindent megtettek azért, hogy a
leghatékonyabban dolgozzon az erőforrás: a takarékosabb hőszivattyús fűtés már
a garázsban, a töltőről felfűtheti az utasteret, a fűthető ülések és kormány jelentősen
fokozza a vezető hőérzetét, de ha a sofőr egyedül utazik, egy gomb (Driver
Only) megnyomásával megszüntetheti a felesleges légbefúvást. A próba során
ugyan nem ment sem a klíma, sem a fűtés, de nem is próbáltunk a fentieken túl
semmivel sem növelni a hatótávot, így működött a rádió, a navigáció, ment a
ventilátor vagy lehúztuk az ablakokat, ha éppen ezt szerettük volna.
Az elektromos autó vezetése még a hagyományos automatával
szerelt, belsőégésű motorral hajtottaknál is stresszmentesebb, egyben
élvezetesebb is. Le kell ugyan mondanunk a felpörgő motor orgánumáról, cserébe
viszont élvezhetjük a villanymotor azonnal jelentkező hatalmas, 285 Nm
nyomatékát, amit ráadásul az egyetlen előremeneti fokozatú váltó sehol sem tör
meg, így városi forgalomban zöldre váltó lámpánál mi lehetünk az elsők, akik
kilőnek. Eközben persze meg-megcsikordulnak az alacsony gördülési ellenállású,
spórolásra tervezett Nexen gumiabroncsok, ami nem is csoda, hisz a Soul EV
főleg akkuinak köszönhetően üresen is közel másfél tonnásra hízott. Ez azonban
nem hátrányára, sokkal inkább előnyére válik, az alacsony súlypont miatt
könnyebben manőverezhetővé vált az autó.
A próba közben elillanó energia pótlására a MOL Istenhegyi
úti benzinkútja felé vettük az irányt és megállapítottuk, hogy sokkal több
ilyen létesítményre volna szükség az ország egész területén. A napelemekkel
kirakott tető alatt ugyanis nemcsak hagyományos kútoszlopok, de elektromos
autók gyorstöltésére szolgáló parkolóhely is található, amit ráadásul bójákkal
gondosan elkerítettek, így véletlenül sem foglalhatják el parkoló autók. A
kútkezelő már bekanyarodásunkra a töltőhöz pattant, csatlakoztatta a vaskos kábelt
és amíg mi egy kávéval „tankoltuk fel” magunkat, 15 perc alatt az autó akkui is
80 százalék fölé töltődtek fel. Nem mellesleg ingyen, bár a két kávéért 800
forintot hagytunk a pénztárnál.
Száznegyven kilométerre duzzadt hatótávunkkal frissen
feltankolva Budakeszi, majd az M0 felé vettük az irányt, hogy kipróbáljuk,
vajon hogyan teljesít a villanytechnika országúton, autópályán. Hiába
áramvonalasak a felnik, sík a padlólemez és még a tükrökön is találhatóak
légvezető elemek, a Soul magas felépítésével eleve hátrányban van alacsonyabb,
áramvonalasabb konkurenseivel szemben. Ennek ellenére még nagyobb, na jó, 80-90
közötti tempó mellett is viszonylag takarékos maradt az autó, nem (nagyon)
tartottuk fel a forgalmat, a hatótáv pedig közben nem zuhant olyan
drasztikusan, mint ahogy számítottunk rá.
Nagyjából 140 kilométert autóztunk az autóval városon belül
és azon túl és ezalatt nagyon megszerettük a villanyautók koncepcióját. A zéró
helyi károsanyag-kibocsátás persze akkor lenne igazán környezetbarát, ha az
autó mozgatásához szükséges energiát is megújuló forrásból, pl. napenergiából
nyernénk, amitől pedig a magyar valóság még messze tart. Habár a villanyautók
magasabb vételára és kisebb hatótávja ma még sokakat elriaszt egy ilyen autó
megvásárlásától, a technológia fejlődésével és a tervezett fejlesztési és
támogatási rendszer beindulásával talán még közelebb kerülhetnek a villanyautók
a realitáshoz. Épp a megfelelő időben érkezik tehát a Hyundai elektromos autója,
hogy ismét új szegmensben próbáljon szerencsét. Már alig várjuk!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!