Hét éve termel a Hyundai cseh gyára
Immár hét éve annak, hogy 2008 novemberében legördült a
futószalagról az első Európában gyártott Hyundai modell, amelyet azóta csaknem
1,8 millió jármű követett.
Hét évvel ezelőtt, 2008 november 3-án Martin Riman akkori
ipari miniszter, a régió akkori vezetője részvételével szalagátvágási
ceremónián megnyitották Európa egyik legmodernebb autógyárát és egy fehér színű
Hyundai i30 legördülésével megkezdődött a Hyundai Motor Manufacturing Czech
termelése.
A Hyundai i30 ötajtós és kombikarosszériás változatának termelése
mellett 2009 novembere és 2011 júniusa között itt készült a Kia Venga is,
amelynek gyártását később a Kia Motors Slovakia zsolnai üzemébe helyeztek át. Ugyanekkortól
kezdődött az ix35 sorozatgyártása Nosovicében, amely a Hyundai gyárának eddigi
legsikeresebb modelljévé vált – a népszerű hobbiterepjáróból 603 ezer példány
készült Nosovicében.
A jelenlegi termelés egyik legnagyobb pillére a 2012 januárja
óta készülő második generációs Hyundai i30, amelyet ötajtós, kombi és
háromajtós változatban, illetve idén januártól már turbós benzinmotorral is gyártanak.
A Hyundai márka történetében 2013-ban ez a modell elsőként került be a
legelőkelőbb autóipari elismerése, az Év Autója döntőjébe. A 2010 szeptembere
óta itt készülő ix20 mellé idén júniusban megérkezett az ix35-öt leváltó új
Tucson is, amelynek minden várakozást meghaladó kereslete volt egyik oka annak,
hogy az üzem termelési kapacitását 10 százalékkal, 300 ezerről 330 ezerre
bővítették.
A HMMC nosovicei üzemében hét év alatt összesen 1 777600 új
autó készült. Az i30 első generációjából 371 500 db, a Kia Vengából 82 700
db, a Hyundai ix20-ból 212 200 db, a Hyundai ix35-ből 603 ezer db, az i30
második generációjából 430 ezer db és a Hyundai Tucsonból eddig 78 200 db
készült idén október végéig.
Ha a Nosovicében eddig előállított autókat egymás mögé
parkolnánk, a 7 641 kilométeres sor elérne Nosovicétől egészen Kína keleti
partjáig – a koreai Szöulhoz viszont hiányzik még 400 kilométer . Míg az
első egymillió jármű legyártására 2013 májusában, négy és fél évvel a termelés
beindítása után került sor, a kétmilliomodik példány várhatóan a jövő év
második felében, azaz három és negyed évvel az első milliós jubileum után
készül el.
És hová került ennyi autó? Az export célországok száma
folyamatosan növekedett az elmúlt hét év során, amelyben mostanra 60 ország
szerepel. Mivel a HMMC gyakorlatilag a Hyundai egyetlen Európai Uniós gyára,
ezért a termelés java része az európai piacokra került. A Nosovicében készült
autók azonban olyan egzotikus és messzi országokba is eljutnak, mint
Ausztrália, Dél-Afrika, Mexikó és Szaúd-Arábia.
A cseh piacra összesen 70 700 itt készült Hyundai jármű
került, ami a termelés 3,8 százalékát teszi ki, míg a maradék 96,2 százalékot
exportálják. A Hyundai modellek hazai népszerűségének növekedésével a márka
piaci részesedése folyamatosan növekedve mostanra elérte az 5 százalékot a cseh
autópiacon.
A Hyundai Motor Manufacturing Czech fennállása során számos elismerésben
részesült. Már 2007-ben megkapta az „Év Befektetése” címet, 2013 óta, vagyis az
elmúlt három évben pedig elnyerte az „Év Munkáltatója” díjat is az 5 ezer fő alatt
foglalkoztató munkáltatók között. A Cseh Autógyártók Szövetsége 2011 óta minden
évben a HMMC-nek ítéli az „Év Vállalata” címet, kétszer kapta meg a Nemzeti
Minőségi Díjat, de elismerték a gyár környezetvédelmi rendszerét és díjazták a
munkavállalók biztonságos munkavégzését is.
A HMMC az ország egyik legfőbb munkáltatójaként a Cseh
gazdaság egyik fontos motorja is. a Hyundainál összesen 3 400 főt
foglalkoztatnak közvetlenül, akik 97 százaléka cseh állampolgár. Számos koreai beszállító
követte a Hyundai beruházását a Morva-Sziléziai régióban, akik további 7 ezer
ember számára biztosítanak munkát, így a „Hyundai Projekt” közvetlenül csaknem
10 500 munkahelyet teremtett és további százak dolgoznak a kapcsolódó
szolgáltatások, pl. biztonsági őrzés, takarítás, ellátás területén. A HMMC
gazdasági hatásai jóval túlmutatnak a régión, mivel tavaly a Hyundai volt az
ötödik legnagyobb adófizető úgy, hogy a Hyundai fizette a legnagyobb tételt az ipari
termelő vállalatok között.
Forrás: hyundai-motor.cz
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!