Jó társaságban repül az idő - Hyundai i30 1,6 CRDi Comfort kombi tartósteszt
Egy éve vettem át az új Hyundai i30 kombinkat, amit az
együtt eltöltött 15 ezer kilométer alatt hibái ellenére nagyon megkedveltünk.
Hogy repül az idő… Egy éve már, hogy a Hovány szegedi
márkakereskedése (és mögötte a Hyundai Holding Hungary közreműködése) révén
átvehettem a család második i30-asát, amivel azóta is nagyon meg vagyunk
elégedve. Igaz, vannak olyan pontok, amik kevésbé váltak be, de ezzel együtt is
jó döntésnek tartjuk tavalyi választásunkat.
Az elmúlt egy év során a magyar átlagnak megfelelő 15 ezer
kilométert tettünk meg az autóval, többször utaztunk teljes létszámmal és
csomagokkal megrakva hosszabb távokra is, míg leggyakrabban a munkába járáshoz,
oda-vissza napi 10-15 kilométeres utakra használjuk az autót. Ez ugyan egy
dízelmotoros autónak nem teljesen ideális, de a hétvégi kirándulások, hosszú
távú túrák reményeim szerint kompenzálják ezt.
Az i30 formavilága ugyan már kissé elavultnak számít a
Hyundai kínálatában, különösen az új i20, a Tucson és az új Elantra árnyékában tűnik
fel a kora, ennek ellenére még mindig jóleső érzéssel közelítünk az autó felé,
önállóan, a forgalom közegében szépségéből nem vesztett sokat az elmúlt pár
évben. A dinamikusabban emelkedő övvonal elődjénél sokkal lendületesebbé teszi
az autó megjelenését, ráadásul emiatt az autó külső kilincsei kényelmesen
elérhető magasságba kerültek.
Az autó belső tere továbbra is olyan, mint újkorában, még a feleségem
által kevésbé kedvelt tipikus újautó illat is megvan. A műszerfal jól
áttekinthető, viszonylag egyszerűen kezelhető, viszont a középső rész fényes
zongoralakk betétje vonzza a port és az ujjlenyomatok ezen is, illetve az
érintőkijelzőn is hamar meglátszanak. Ugyanez igaz az oldalajtók fekete
szövetborítására is, amelyen nagyon hamar meglátszanak azok a helyek, ahol
kiszálláskor meglendítjük az ajtót.
A kezelhetőségre továbbra sem lehet panasz, minden
kezelőszerv, kapcsoló kézre áll és könnyen működtethető. Ugyanez igaz a három
fokozatban állítható Flex Steering kormánykarakterisztika-választóra is, amely
ugyan egyik állásában sem teszi közvetlenebbé a vezető kapcsolatát az úttal, a
Comfort fokozatot kapcsolva városban kényelmesen vezethetővé teszi az autót,
míg országúton, autópályán a Sport állásban keményebbé válik, így pedig nagy
sebességnél jobban irányban tartható.
Az összeszerelés minősége továbbra is kifogástalan, viszont
az utólagosan felszerelhető csomagtér-elválasztó háló felső rögzítési pontjai
nehezen kezelhetőek, le-fel szerelésük kicsit izzasztó és időigényes feladat,
de lehet, hogy csak én vagyok az átlagnál ügyetlenebb. A forma miatt nem
csorbult a csomagtér mérete, amelyet – a csomagtér-hálónak is köszönhetően –
hihetetlen mennyiségű cuccal lehet megpakolni úgy, hogy közben nem csordul az
utasok kényelme.
Az 1,6-os dízelmotor 110 lóerős változata becsülettel teszi
a dolgát, még télen is gyorsan bemelegszik, finoman jár és csendes, ám
valószínűleg a környezetvédelmi kívánalmak miatt sokkal kevésbé agilis, mint a
feleségem által használt korábbi generációs i30 ugyanilyen motorja. Ez a mindennapokban
kevésbé érezhető, hosszabb túráknál, megpakolva különösen egy-egy előzésnél viszont
már észrevehető a teljesítmény hiánya. Az átlagfogyasztás 10 ezer kilométer
környékén csökkenni kezdett, országúton 5,3, autópályán 5,8, míg városban (a
fentebb említett rövid távok miatt) 6 liter körül alakul.
A motorhoz kapcsolt hatfokozatú manuális sebességváltó
könnyen kezelhető, pontosan kapcsolható, mindössze a hosszú váltóutat lehetne
felhozni ellene. Többször is előfordult ugyanis velem, hogy a kuplungot kezelő
lábam gyorsabb volt a kezemnél, ami kínos, hangos reccsenést eredményezett. Főleg
emiatt, illetve olyankor, amikor fáradtan, nagy forgalomban kell kapcsolgatni,
egyre gyakrabban jut eszembe, hogy esetleg mégiscsak inkább a hétfokozatú
duplakuplungos 7DCT automatát kellett volna választani. Ez azonban tényleg csak
ritkán jut eszembe.
Hosszabb kirándulások alkalmával jó szolgálatot tesz az
időnként makacskodó sebességtartó mellett a Hyundai gyári navigációs rendszere,
amelyhez most már elvileg élettartam frissítés jár. Ennek kis szépséghibája,
hogy 2015. július végén átadott autóban 2014. októberi térképállomány volt,
azóta pedig idén tavasszal (erről e-mailben értesítettek is) volt egy
frissítés, ami 2015. augusztusi térképállományt tartalmazta, vagyis van egy (nem)
kevés csúszás a rendszerben. Remélem, ez azért a jövőben pozitívan változni
fog.
Maga a navi ugyan még a régebbi generációs programmal fut, ami
jóval egyszerűbb és kissé töredezettebb, mint az újabb modellekben található
rendszer, ennek ellenére célját tökéletesen ellátja, útvonal-tervezési hibái
pedig egyrészt a frissítés hiányára vezethetőek vissza, másrészt általában
ugyanazon pontoknál találhatóak, mint a sokak által etalonnak számító Igo
szoftvernél. Legnagyobb hiányossága viszont, hogy a matricás autópályákat nem
tudja külön kezelni, csak a kapus rendszerűeket, kis trükkel azonban ezt is meg
lehet oldani.
Sajnos azért nem telt el az elmúlt egy év teljesen
hibamentesen. Idén húsvét körül egyszer csak minden valós ok nélkül elkezdett
vadul sípolni a tolatóradar, ezért jól jött a váltó előtt elhelyezett
kapcsológomb, amivel deaktiválni lehetett az agresszív sípolást. Érdekes módon
ez csak néhány napig tartott, majd a rendszer egy ideig megint jól működött,
májusban azonban ismét jelentkezett a hibajelenség, ezért az egyik szenzort
azóta garanciában ki is cserélték.
Eddig két alkalommal is előfordult már, hogy egy lámpánál
megállva a start-stop rendszer nem állította le a motort, annak fordulatszáma
pedig az alapjárat környékén ütemesen ingadozni kezdett. A következő lámpához
érve ugyan ismét nem állt le a motor, a fordulatszám-ingadozás viszont
megszűnt. Nemrég pedig a start-stop rendszer is hibát jelzett, az előzőleg a
tűző napon álló autó motorleállító rendszere másnapra viszont helyreállt és a
hiba azóta sem jelentkezett ismét. Bosszantó emellett, hogy az alig egy éves
autó vezetőülésének lapján már most foszlik a kárpit.
Összességében viszont így egy éves használat után is
elégedettek lehetünk az autónkkal, ami ugyan produkál néha kisebb hibákat, de
ezt bőven kárpótolja tágasságával, megbízható, finom működésével, ami reméljük,
a jövőben sem változik majd.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!