Sürgősen kell egy kisterepjáró – Interjú Peter Schreyerrel


A világ egyik legtehetségesebb autóipari formatervezője, Peter Screyer, aki tíz éve a Kia, három éve pedig már a teljes Hyundai csoport formaterveiért felelős. Egy interjúban terepjárókról, tanulmányautókról és mindennapjairól is mesélt.

Schreyer úr, Ön most már kicsivel több, mint három éve a Hyundai és a Kia autóinak formájáért is felelős. Akkor arról volt szó, hogy a konszern formáit meg kívánja újítani és azt meg is szeretné szilárdítani. Milyen messzire jutottak ezen a téren?

A Kiánál immár tíz éve dolgozom, három éve pedig a Hyundainál is. Úgy gondolom, ezen időszak alatt jelentős mértékben továbbjutottunk. Ezt a konszern új modelljein is látni lehet. Jelentős utat tettünk már meg, de ez egy olyan út, ami soha nem ér véget. Nem állhatunk egyhelyben, mert akkor kifogy a szufla és a lelkesedés is alábbhagy. Az az érzés, hogy még mindig nem érkeztünk meg, ez visz minket tovább.

A Tucson és a Santa Fe terepjárók a formatervezés új, erősebb és tisztább vonalát képviseli. Marad ez az irány, amelyen a Hyundai formatervei fejlődnek?

A Hyundainál a külső formákat elsősorban a természet inspirálja, amit mi Folyékony Szobrászatnak nevezünk. A Kia ezzel szemben építészeti formákkal operál. Ez már az az út, amelyet a két márkával végig akarok járni, persze strukturált formában. Ezeket az eltérő filozófiákat a jövőben is meg kívánjuk tartani. Persze most csak a felszínről beszélünk, nem egy teljes termékről.


Ami a Hyundainál szintén feltűnik, az a kezelés hangsúlyozott egyszerűsége és átláthatósága, amely a modern információs és asszisztens rendszerek ellenére ilyen. Ezek alapján egy alapvető kompetenciát hoznak létre a két márkánál?

Ez olyan dolog, amire én is nagy hangsúlyt fektetek. Számomra a kezelés egyértelműsége és egyszerűsége nagyon fontos és nemcsak formailag, de biztonságtechnikai értelemben is. Az is ugyanolyan fontos, hogy ezen rendszerek folyamatos tökéletesítésével a kezelés hozzáférhetőségét és egyszerűségét se tévesszük szem elől.   

Egy további feltűnő trend a Hyundai terepjáróival kapcsolatban: Ezek világautók, amelyek minden piacon azonos formatervvel rendelkeznek. Korábban sokkal több különbség volt a modellek között. Folytatódik ez e trend?

Most már vannak kulcstermékeink, amelyeknél ez így van, mint pl. a Santa Fe és a Tucson. De a jövőben is lesznek olyan modellek, amelyek bizonyos, pl. kínai piacra készülnek. Alapjában véve jónak tartom, ha egy márka erősebbé tételéhez felismerhető, egységes formafilozófiát dolgozunk ki. 


A B szegmensben népszerűek a kisterepjárók, Önöknél viszont nincs ilyen termék. Várható valami ilyesmi?

Ez egy nagyon erős trend, egy ilyen termékre sürgősen szükségünk van, ezért nagyon könnyen elképzelhető, hogy valami hasonló hamarosan bemutatkozik.

A Hyundai az elmúlt időszakban számos figyelemfelkeltő tanulmányautóval jelentkezett, mint az Intrado vagy a Genesis New York Concept. Ezeken látszik a konszern új formairányzata?

Nagyon örülök annak, ha ezt ilyen komolyan veszik. Formatervezőként egy ilyen tanulmánnyal ki lehet lépni a nyilvánosság elé és megmutathatja, hová is tart az utazás. Ez egyben egy pillanatfelvétel is arról, hogyan vélekedünk most a formákról. Amikor egy új modell piacra kerül, a formája már három éve kész. A tanulmányautók a formatervezők fontos ujjgyakorlata, amivel dokumentáljuk a formairányzatunkat és megmutathatjuk, milyen irányba szeretnénk fejleszteni a formaterveket.    

És vajon milyen irányba fejlődik Ön szerint a terepjárók dizájnja?

A terepjárók fejlesztése elsősorban itt, Európában nagy nyomás alatt van, mert a piac jelenleg nagyon igényli ezeket a modelleket. egyre több különböző terepjáró változatok és hasonló tanulmányok jönnek egyre szélesebb kategóriákban. A Range Rover Evoque Cabrio erre a legjobb példa. Vannak személyautós és haszonjárműves modellek is és a spektrum egyre szélesedik. Ez azért szép, mert ezzel nekünk, formatervezőknek nagyobb játékteret adnak. Ami a terepjáróknál még fontos lesz, az az alternatív meghajtás, amit nálunk az üzemanyagcellás ix35 képvisel jelenleg. A fogyasztás és a fenntarthatóság témája éppen a terepjárók esetében a legfontosabb kérdés marad.


Ön most mindkét márkáért felelős, mindkét márkának több formatervező központja van világszerte. hol van az Ön mindennapi munkahelye és hogy néz ki egy átlagos munkanapja?

Ez egy jó kérdés, mert minden napom eltérő. Nagyon sokat vagyok úton, egy hónapban kétszer megyek Koreába, ahol különböző előadásokon és megbeszéléseken veszek részt. Aztán sok időt töltök a frankfurti (Kia) és rüsselsheimi (Hyundai) dizájnstúdiókban is, de megyek a kaliforniai és a kínai tervezőközpontokba is. Ez a formatervezők és központok világhálózata, amelyeknek egy irányba kell mozduljanak. Ez teszi a munkát izgalmassá: sokat utazni és látni, ahogyan a különböző országokban, a különböző piacokon és különböző kultúrákban dolgoznak és élnek, ahogyan az autókhoz viszonyulnak és amilyen elvárásaik vannak a termékekkel és márkákkal szemben.

Forrás: auto-motor-und-sport.de

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei