Sürgősen kell egy kisterepjáró – Interjú Peter Schreyerrel
A világ egyik legtehetségesebb autóipari formatervezője,
Peter Screyer, aki tíz éve a Kia, három éve pedig már a teljes Hyundai csoport
formaterveiért felelős. Egy interjúban terepjárókról, tanulmányautókról és
mindennapjairól is mesélt.
Schreyer úr, Ön most már kicsivel több, mint három éve a
Hyundai és a Kia autóinak formájáért is felelős. Akkor arról volt szó, hogy a
konszern formáit meg kívánja újítani és azt meg is szeretné szilárdítani. Milyen
messzire jutottak ezen a téren?
A Kiánál immár tíz éve dolgozom, három éve pedig a
Hyundainál is. Úgy gondolom, ezen időszak alatt jelentős mértékben
továbbjutottunk. Ezt a konszern új modelljein is látni lehet. Jelentős utat
tettünk már meg, de ez egy olyan út, ami soha nem ér véget. Nem állhatunk
egyhelyben, mert akkor kifogy a szufla és a lelkesedés is alábbhagy. Az az
érzés, hogy még mindig nem érkeztünk meg, ez visz minket tovább.
A Tucson és a Santa Fe terepjárók a formatervezés új,
erősebb és tisztább vonalát képviseli. Marad ez az irány, amelyen a Hyundai
formatervei fejlődnek?
A Hyundainál a külső formákat elsősorban a természet
inspirálja, amit mi Folyékony Szobrászatnak nevezünk. A Kia ezzel szemben
építészeti formákkal operál. Ez már az az út, amelyet a két márkával végig
akarok járni, persze strukturált formában. Ezeket az eltérő filozófiákat a
jövőben is meg kívánjuk tartani. Persze most csak a felszínről beszélünk, nem
egy teljes termékről.
Ami a Hyundainál szintén feltűnik, az a kezelés
hangsúlyozott egyszerűsége és átláthatósága, amely a modern információs és
asszisztens rendszerek ellenére ilyen. Ezek alapján egy alapvető kompetenciát
hoznak létre a két márkánál?
Ez olyan dolog, amire én is nagy hangsúlyt fektetek.
Számomra a kezelés egyértelműsége és egyszerűsége nagyon fontos és nemcsak
formailag, de biztonságtechnikai értelemben is. Az is ugyanolyan fontos, hogy
ezen rendszerek folyamatos tökéletesítésével a kezelés hozzáférhetőségét és
egyszerűségét se tévesszük szem elől.
Egy további feltűnő trend a Hyundai terepjáróival
kapcsolatban: Ezek világautók, amelyek minden piacon azonos formatervvel
rendelkeznek. Korábban sokkal több különbség volt a modellek között.
Folytatódik ez e trend?
Most már vannak kulcstermékeink, amelyeknél ez így van, mint
pl. a Santa Fe és a Tucson. De a jövőben is lesznek olyan modellek, amelyek
bizonyos, pl. kínai piacra készülnek. Alapjában véve jónak tartom, ha egy márka
erősebbé tételéhez felismerhető, egységes formafilozófiát dolgozunk ki.
A B szegmensben népszerűek a kisterepjárók, Önöknél viszont
nincs ilyen termék. Várható valami ilyesmi?
Ez egy nagyon erős trend, egy ilyen termékre sürgősen
szükségünk van, ezért nagyon könnyen elképzelhető, hogy valami hasonló
hamarosan bemutatkozik.
A Hyundai az elmúlt időszakban számos figyelemfelkeltő
tanulmányautóval jelentkezett, mint az Intrado vagy a Genesis New York Concept.
Ezeken látszik a konszern új formairányzata?
Nagyon örülök annak, ha ezt ilyen komolyan veszik.
Formatervezőként egy ilyen tanulmánnyal ki lehet lépni a nyilvánosság elé és
megmutathatja, hová is tart az utazás. Ez egyben egy pillanatfelvétel is arról,
hogyan vélekedünk most a formákról. Amikor egy új modell piacra kerül, a
formája már három éve kész. A tanulmányautók a formatervezők fontos
ujjgyakorlata, amivel dokumentáljuk a formairányzatunkat és megmutathatjuk,
milyen irányba szeretnénk fejleszteni a formaterveket.
És vajon milyen irányba fejlődik Ön szerint a terepjárók
dizájnja?
A terepjárók fejlesztése elsősorban itt, Európában nagy
nyomás alatt van, mert a piac jelenleg nagyon igényli ezeket a modelleket.
egyre több különböző terepjáró változatok és hasonló tanulmányok jönnek egyre
szélesebb kategóriákban. A Range Rover Evoque Cabrio erre a legjobb példa. Vannak
személyautós és haszonjárműves modellek is és a spektrum egyre szélesedik. Ez
azért szép, mert ezzel nekünk, formatervezőknek nagyobb játékteret adnak. Ami a
terepjáróknál még fontos lesz, az az alternatív meghajtás, amit nálunk az
üzemanyagcellás ix35 képvisel jelenleg. A fogyasztás és a fenntarthatóság
témája éppen a terepjárók esetében a legfontosabb kérdés marad.
Ön most mindkét márkáért felelős, mindkét márkának több
formatervező központja van világszerte. hol van az Ön mindennapi munkahelye és
hogy néz ki egy átlagos munkanapja?
Ez egy jó kérdés, mert minden napom eltérő. Nagyon sokat
vagyok úton, egy hónapban kétszer megyek Koreába, ahol különböző előadásokon és
megbeszéléseken veszek részt. Aztán sok időt töltök a frankfurti (Kia) és
rüsselsheimi (Hyundai) dizájnstúdiókban is, de megyek a kaliforniai és a kínai
tervezőközpontokba is. Ez a formatervezők és központok világhálózata,
amelyeknek egy irányba kell mozduljanak. Ez teszi a munkát izgalmassá: sokat
utazni és látni, ahogyan a különböző országokban, a különböző piacokon és
különböző kultúrákban dolgoznak és élnek, ahogyan az autókhoz viszonyulnak és
amilyen elvárásaik vannak a termékekkel és márkákkal szemben.
Forrás: auto-motor-und-sport.de
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!