Első képeken a Hyundai új hidrogénautója
A Hyundai megkezdte vadonatúj üzemanyagcellás
technológiájának országúti tesztelését, amelynek paramétereit a Toyota Mirai
modelljével mérik össze.
A Hyundai egyáltalán nem ismeretlen az üzemanyagcellás
technológia terén, hiszen már a 2000-es évek első éveiben is mutatott be előbb
a Santa Fére, majd a Tucson illetve ix35 modellekre épülő hidrogénnel hajtott
prototípusokat, míg végül 2013-ban sorozatban is megkezdte az ix35 Fuel Cell
modell gyártását. Hiába érkezett meg nemrég a Toyota új Mirai modellje is, a csekély,
vagy (pl. Magyarországon) nem létező infrastruktúra azonban a mai napig gátolja
ezen modellek elterjedését.
A koreai gyártó azonban nem adja fel, ezért 2018-ban, a
Dél-Koreában megrendezésre kerülő téli olimpián tervezi bemutatni vadonatúj zéró
emissziós üzemanyagcellás modellgenerációját. Az új modell technológiája
nagyrészt elkészült, legalábbis erre utalnak a legújabb kémfotók, amelyeken egy
álcázott Tucson modellt láthatunk a kaliforniai Halál Völgyében. Árulkodó jel
azonban, hogy a tesztautót egy Toyota Mirai modell kísérte, amelyet minden
bizonnyal mérceként vittek magukkal a Hyundai mérnökei. Ugyanígy tettek annak
idején két éve is, amikor az Ioniq modell első tesztjeit a Prius kíséretében hajtották végre.
A Hyundaihoz hasonlóan a Toyota a különleges formatervű Mirai
modellel szintén beszállt nemrég az üzemanyagcellás modellek versenyébe. Az
autó ugyan kisebb, mint a Hyundai terepjárója, ám a koreai vállalathoz
hasonlóan máris arányaiban nagy sikert tudott elköni saját, japán piacán, de
emellett megkezdték az autó árusítását Amerikában és egyes európai országokban
is.
Jelen pillanatban még nagyon kevés technikai információ áll
rendelkezésre a Hyundai készülő üzemanyagcellás autójáról. Nemrég a vállalat
környezetbarát járműfejlesztési részlegének vezetője arról beszélt, az új
üzemanyagcella jóval kisebb lesz és kevesebb platina kell majd hozzá, miközben
a felhasznált akkumulátor méretét megnövelik, ahogyan az elektromos motor
mérete csökken, teljesítménye viszont növekszik.
A mostani ix35 Fuel Cell modell egy 136 lóerős elektromos
motorral rendelkezik, amely akár 160 km/órás sebességre tudja gyorsítani az
autót. A fedélzeten a hátsó ülések alá és a csomagtér alsó részébe integrált
két hidrogéntartályban összesen 5,4
kg sűrített hidrogént tud tankolni, amellyel az autó
hatótávja elérheti akár az 596 km-t is, amely meghaladja a Toyota Miraival
maximálisan megtehető 500 kilométert.
Habár úgy tűnhet, a Hyundai újra a márka kompakt
terepjárójából kíván üzemanyagcellás változatot fejleszteni, a vállalat
képviselői ezt határozottan tagadják. Ezt támasztáj alá a kémfotók is, amelyeken
ugyan egy Tucson látható, közelebbről szemügyre véve azonban egyértelműen
látszik, hogy a karosszériát kissé megnyújtották, a hátsó ajtóknál méretes
toldást kapott az autó.
A gyár képviselői már korábban is beszámoltak arról, hogy az
üzemanyagcellás technológia következő generációját ismét egy hobbiterepjáróba
építik be, az azonban a korábbiaktól eltérően egy teljesen különálló modell
lesz. A pletykák szerint az új autó sok formai elemet a 2014-es Genfi
Autószalonon bemutatott Intrado tanulmányról kölcsönöz majd, annyi azonban
bizonyos, hogy – ahogyan a Prius riválisának szánt Ioniq esetében is – a vállalat
a különleges forma helyett inkább a hagyományos dizájnt részesíti majd
előnyben.
Érdekes adalék, hogy a beszámolók szerint egy másik
konvojban a Mirai és az ix35 mellett BMW vadonatúj készülő üzemanyagcellás
prototípusa is megtalálható volt. Itt valószínűleg a BMW mérnökei tesztelték
saját üzemanyagcellás technológiájukat, amelyet a Hyundai és a Toyota meglévő
technológiájához mértek.