Teszten az új Hyundai i30 prototípusa


A Hyundai Motor különleges próbára hívta Európa autós újságíróit, hogy mindenkinél előbb képet kapjanak az új i30 képességeiről.

A hobbiterepjárók hihetetlen népszerűsége ellenére mindig lesz piaca a családi kompakt autóknak, amely hatalmas üzletet jelent az autógyártók számára. Az új Opel Astra, a Volkswagen Golf és a Ford Focus nem hiába uralják az európai piacot már évtizedek óta, éppen ezért nehezedik nagy nyomás a Hyundaira, hogy az i30-ból egy versenyképes vetélytársat faragjanak.  


A Hyundai már hosszú ideje a legfontosabb modellek józan alternatíváját jelenti és így van ez a 2012. óta kapható második generációs i30 esetében is. az új generációt szeptember második hetében mutatják be hivatalosan, ám néhány újságírónak már volt alkalma kipróbálni az új modell egyik előszériás prototípusát a koreai vállalat Frankfurt melletti fejlesztőközpontja környékén.     


Az autót vezető újságírók mellé Felix Fortenbacher, a Hyundai i30 felfüggesztéséért és kormányzásáért felelős mérnök ült be, aki elmagyarázta a résztvevőknek, milyen kemény fejlesztési és tesztprogramot végeztek el az új i30 megalkotása során. Ennek nyomán már mielőtt beindították volna az autót, az újságírók érezhették, ez az autó olyan teljesítményt nyújt, mint előtt egyetlen Hyundai modell sem.   


A 2017-es új Hyundai i30 modellt ugyanis már az alapoktól teljességgel az európai vásárlók igényeihez igazították. Az autó alá egy teljesen átdolgozott futóművet helyeztek, amelyet széles körűen teszteltek országutakon és versenypályákon egyaránt – valamint a laboratóriumban – amivel az összes létező valós helyzetet vizsgálni tudtak. Ezen próbakörök közül sokat a Hyundai Nürburgring tesztcentrumában végezték el, amely 2013. óta szolgálja az új modellek fejlesztését.


A rettegett Nürburgring azzal szerezte hírnevét, hogy a világ legnehezebb versenypályájaként számtalan kanyarjával és átjáróival kihívás elé állítja a pályán végighaladókat. A Hyundai szerint több mint 480 kört tettek meg itt az új i30-cal, amely a gyártó szerint a való életben 150 ezer kilométernek felel meg.   


A mérnökök emellett 160 ezer kilométert valódi országutakon is megtettek az új autóval, amely programban városi, országúti és autópályás tesztelés is szerepelt. Svédországban tesztelték az új i30 hidegtűrő képességét, míg Spanyolország adott otthont a Hyundai új modellje hőtűrő képességeinek vizsgálatához. Mindezeken túlmenően utánfutós teszteket is elvégeztek az Alpokban azért, hogy itt is megvizsgálják az i30 motorjainak képességeit.     


A tesztelt autóban egy vadonatúj, 1,4 literes, 138 lóerős turbós T-GDI benzinmotor dolgozott, amelyek mellett egy 100 és 120 lóerős egyliteres, szintén turbófeltöltővel lélegeztetett benzines és egy 110 és 136 lóerős dízelmotor áll majd rendelkezésre az autó bemutatásakor. A próbára fogott új turbómotor rendkívül csendes, alapjáraton nincs rázkódás, városban pedig tökéletesen a háttérben marad. A motorhoz rendelhető hétfokozatú duplakuplungos automata értékes útitárs, főként a városi araszolások során.       


Fortenbacher a teszt során számtalanszor hangsúlyozta, hogy a vezetett prototípus egy nagyon korai tesztpéldány és minden, ami látható, fogható, tapasztalható, nm feltétlenül ugyanígy lesz a végleges modellben, amely még az év vége előtt megérkezhet a márkakereskedésekbe. „Ez egy prototípus, amely sosem lesz olyan kifinomult, mint a szériamodell.”


Ez azért is nagyon érdekes, mivel az álcázott és becsomagolt új i30 rendkívül szériaérettnek tűnt. Fortenbacher azt is elmondta, a felfüggesztés és a kormányzás viszont várhatóan változatlan formában kerül majd át a szériagyártásba. ”A felfüggesztés alapbeállításait várhatóan megtartják” – mondta. „Lesznek azonban kisebb változtatások, de semmi drámai. tényleg szerettük volna megtalálni a legjobb kompromisszumot – inkább enyhén az agilisabb irányba, de megtartva a kényelmességét is.”     


És tényleg. Az új i30 a mostaninál sokkal sportosabbnak érződik, amelyhez jól kiegyensúlyozott kormányzás kapcsolódik. Az augusztusi melegben végzett próba során is jól teljesített, az útfogás remek, ami a legjobbakhoz emeli a Hyundai i30-at.Nincs már három állású kormánybeállítás, helyette kétféle menetbeállítás van: Normal és Sport mód – amelyből utóbbi kormánybeállítás enyhén nehezebbnek tűnik. Fortenbacher szerint a különbség akkor lesz egyértelmű, amikor egymáshoz képest vizsgáljuk a mostani és az új generációt.     


Az autó nagy sebességű futása is lenyűgöző. Persze, ez nem agy csoda a tükörsíma német aszfalton, de a multilink hátsó felfüggesztés és az új geometria miatt valódi hosszútávfutó vált az i30-ból. Lassúbb utakon ugyan egy kicsit ügyetlennek tűnik, de ez egy olyan kompromisszum, amit muszáj megtenni az agilitás és a kényelem közötti egyensúly megteremtése érdekében. Egyáltalán nem rosszabb, mint egy SEAT Leon, ami hatalmas dicséret.   


A belső tér teljesen le volt takarva, csupán a műszeregységnek hagytak helyet, ezért a belső tér kialakításáról nem lehetett igazán értékelhető képet kapni. Az azonban egyértelmű, hogy minőségi fejlődést várhatunk az új i30 belterében, amelyet gyakran kritizáltak kemény és karcolódó műanyagai miatt. Az még egyelőre nem világos, hogy már az alap i30 is kap-e központi érintőkijelzőt, de a magasabb felszereltségek esetében minden bizonnyal lesz navigációs rendszer, digitális rádió és Bluetooth kihangosító is.   


A hátsó üléseken kényelmes az elhelyezkedés, csupán a fejtér tűnik kicsit kevésnek. A fekete takaróelemek sötétnek mutatták az autó belsejét, miközben a takaróelemeket összetartó pántok miatt nem is volt kényelmes az üléspozíció. A térdeknek szánt hely bőséges, bár nem olyan kimagasló, mint a kategória ebből a szempontból etalonjának tekinthető Skoda Octaviában.


Az új, immár harmadik generációs Hyundai i30 hivatalos premierjére már nem kell sokat várnunk, szeptember 7-én lehull a lepel a Hyundai legfontosabb kompakt modelljéről.

Forrás: autoexpress.co.uk

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei