Talajt veszít a Hyundai Elantra Amerikában


Hiába volt egykor az Elantra a Hyundai legsikeresebb modellje, a piaci igények átalakulása miatt ma már kevesebben választják ezt a modellt Amerikában.

Amikor a mostani generációt megelőző Elantra 2011-ben megérkezett az Egyesült Államokba, a különleges, sportos formaterv és a vonzó árazás segített a Hyundainak felvennie a versenyt az olyan japán riválisokkal, mint a Toyota Corolla vagy a Honda Civic. Amikor az Elantra csúcsponton volt, 20 Amerikában eladott autó közül legalább egy Elantra volt, ami sokat lendített a vállalaton és bebetonozta azt a világ ötödik legnagyobb autógyártójaként.

Ám a nemrég bemutatott vadonatúj generáció sem tudta elfedni azt a strukturális változást, amelyen az Egyesült Államok autópiaca jelenleg keresztülmegy. A jóval visszafogottabb vonalvezetésű, prémium kialakítású limuzint magasabb áron kezdték el forgalmazni éppen akkor, amikor az amerikai fogyasztók elfordultak a limuzinoktól és az alacsonyabb olajáraknak köszönhetően egyre inkább a hobbiterepjárók irányába fordulnak. 

A Hyundai saját értékesítési adatai szerint a vállalat tavalyi legkeresettebb Elantra modelljéből az idei év első felében 25 százalékkal kevesebbet adtak el, mint egy évvel korábban, saját szegmensén belül is 7 százalékot csökkentek az értékesítési mutatók. Ezzel párhuzamosan a Hyundai Motor azt is nyilvánosságra hozta, hogy immár tízedik negyedéve csökken a vállalat nettó nyeresége is.


„Eladásaimat és hírnevemet a Hyundainál az értékarányos márkaképre alapoztam” – mondja Scott Fink, az államok legnagyobb Hyundai képviselete, a floridai New Port Richey márkakereskedés vezetője. „Megértem a vállalat azon célját, hogy feljebb pozícionálja magát … de most már ugyanott tart, mint a Toyota és a Honda, és a két rivális különösen az Egyesült Államokban hosszabb és jobb megítéléssel rendelkezik, mint a Hyundai és mi még nem tartunk itt.”

Fink, a Hyundai amerikai kereskedői szövetségének tagja szerint a vállalat „túl gyorsan mozdult” és ezzel együtt hirtelen emelte meg autóinak árait. „Az amerikai kereskedők számára csalódás a 2017-es Elantra eredményei” – mondta az új modell sikerességével kapcsolatban. 

A Hyundai már idén január óta erőteljes marketingmunkát végzett az Elantra bevezetésével kapcsolatban. A vállalat szerint az új modell eladásai hónapról hónapra erősödtek, júliusban pedig „nagyon erős” volt a modell iránti kereslet. Zayong Koo, a Hyundai befektetői kapcsolatokért felelős alelnöke egy konferencián azt is elmondta, hogy a vásárlók szalonokba csábítását célzó értékesítési ösztönzők mennyisége jelentősen gyarapodott az elmúlt fél évben, ám nem közölte, hogy ez milyen mértékben befolyásolta a Hyundai nyereségességét.


Az új Elantrához ún. „Paycation” finanszírozási ot kínálnak, amelynek keretében 2017-ig egyáltalán nem kell megkezdeni az autóra felvett hitel törlesztését, a 60 hónapos futamidőben pedig az éves kamatráta mindössze 0,9 százalékos. 

2011-ben, amikor az előző generációs Elantra bemutatkozott, a szintén viszonylag új Sonata modellel együtt a Hyundai piaci részesedése elérte 5,1 százalékos csúcspontját. Ám a 2014-es Sonata frissítéstől kezdődően ez megváltozott, a Hyundai részesedése 4,3 százalékra csúszott vissza, ami a 2009-es gazdasági válság óta a legalacsonyabb szint.

A hobbiterepjárók iránt élénkülő és a limuzinoktól elforduló kereslet a többieknél is jobban érinti a Hyundait, hiszen a koreai vállalat idén Amerikában eladott járműveinek 73 százalékát limuzinok teszik ki, miközben az iparági átlag 42 százalék.


„Az Elantra túlságosan követi a Sonata formáját” – mondja Dave Sullivan, az AutoPacific tanácsadó cég elemzője. „A piac szerint viszont a limuzinoknak minden eddiginél lenyűgözőbbnek kell lennie ahhoz, hogy vásárlókat nyerjen magának.”

Miközben a Hyundai a termelés átszervezésével beindította a Santa Fe gyártását alabamai üzemében, az új Elantra indulóárát 20 ezer dollár alá lőtte be, amellyel ugyan olcsóbb, mint a rivális Honda Civic, drágább viszont, mint a Toyota Corollája. Ám az Edmunds.com szerint az Elantra még így is 15,3 százalékkal többe kerül, mint 2010-ben, miközben az áremelkedések iparági átlaga 8,7 százalék volt.

„A Hyundait még mindig értékarányos márkaként tartják számon, de ajánlatuk egyre gyengült az idő előrehaladtával, ahogyan áraik emelkedtek, miközben külső formaterveik visszafogottabbak lettek” – mondja Jessica Caldwell, az Edmunds.com vezetője. „Amint a piac egy vállalatot értékarányosként könyvel el, ezt a megbélyegzést nehéz elmozdítani, a vállalat márkaképét pedig csak hosszú idő alatt lehet megváltoztatni.”


2016 első félévében a Hyundai összesen 374 ezer új autót tudott eladni az Egyesült Államokban. Ez 0,8 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakához képest, ami elsősorban a Tucson modell iránti élénk keresletnek volt köszönhető. 

Forrás: businessinsider.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei