Talajt veszít a Hyundai Elantra Amerikában
Hiába volt egykor az Elantra a Hyundai legsikeresebb
modellje, a piaci igények átalakulása miatt ma már kevesebben választják ezt a
modellt Amerikában.
Amikor a mostani generációt megelőző Elantra 2011-ben megérkezett
az Egyesült Államokba, a különleges, sportos formaterv és a vonzó árazás
segített a Hyundainak felvennie a versenyt az olyan japán riválisokkal, mint a
Toyota Corolla vagy a Honda Civic. Amikor az Elantra csúcsponton volt, 20
Amerikában eladott autó közül legalább egy Elantra volt, ami sokat lendített a
vállalaton és bebetonozta azt a világ ötödik legnagyobb autógyártójaként.
Ám a nemrég bemutatott vadonatúj generáció sem tudta elfedni
azt a strukturális változást, amelyen az Egyesült Államok autópiaca jelenleg
keresztülmegy. A jóval visszafogottabb vonalvezetésű, prémium kialakítású
limuzint magasabb áron kezdték el forgalmazni éppen akkor, amikor az amerikai
fogyasztók elfordultak a limuzinoktól és az alacsonyabb olajáraknak
köszönhetően egyre inkább a hobbiterepjárók irányába fordulnak.
A Hyundai saját értékesítési adatai szerint a vállalat
tavalyi legkeresettebb Elantra modelljéből az idei év első felében 25
százalékkal kevesebbet adtak el, mint egy évvel korábban, saját szegmensén
belül is 7 százalékot csökkentek az értékesítési mutatók. Ezzel párhuzamosan a
Hyundai Motor azt is nyilvánosságra hozta, hogy immár tízedik negyedéve csökken
a vállalat nettó nyeresége is.
„Eladásaimat és hírnevemet a Hyundainál az értékarányos
márkaképre alapoztam” – mondja Scott Fink, az államok legnagyobb Hyundai
képviselete, a floridai New Port Richey márkakereskedés vezetője. „Megértem a
vállalat azon célját, hogy feljebb pozícionálja magát … de most már ugyanott
tart, mint a Toyota és a Honda, és a két rivális különösen az Egyesült
Államokban hosszabb és jobb megítéléssel rendelkezik, mint a Hyundai és mi még
nem tartunk itt.”
Fink, a Hyundai amerikai kereskedői szövetségének tagja
szerint a vállalat „túl gyorsan mozdult” és ezzel együtt hirtelen emelte meg
autóinak árait. „Az amerikai kereskedők számára csalódás a 2017-es Elantra
eredményei” – mondta az új modell sikerességével kapcsolatban.
A Hyundai már idén január óta erőteljes marketingmunkát
végzett az Elantra bevezetésével kapcsolatban. A vállalat szerint az új modell
eladásai hónapról hónapra erősödtek, júliusban pedig „nagyon erős” volt a modell
iránti kereslet. Zayong Koo, a Hyundai befektetői kapcsolatokért felelős
alelnöke egy konferencián azt is elmondta, hogy a vásárlók szalonokba
csábítását célzó értékesítési ösztönzők mennyisége jelentősen gyarapodott az
elmúlt fél évben, ám nem közölte, hogy ez milyen mértékben befolyásolta a
Hyundai nyereségességét.
Az új Elantrához ún. „Paycation” finanszírozási ot kínálnak,
amelynek keretében 2017-ig egyáltalán nem kell megkezdeni az autóra felvett
hitel törlesztését, a 60 hónapos futamidőben pedig az éves kamatráta mindössze
0,9 százalékos.
2011-ben, amikor az előző generációs Elantra bemutatkozott,
a szintén viszonylag új Sonata modellel együtt a Hyundai piaci részesedése
elérte 5,1 százalékos csúcspontját. Ám a 2014-es Sonata frissítéstől kezdődően
ez megváltozott, a Hyundai részesedése 4,3 százalékra csúszott vissza, ami a
2009-es gazdasági válság óta a legalacsonyabb szint.
A hobbiterepjárók iránt élénkülő és a limuzinoktól elforduló
kereslet a többieknél is jobban érinti a Hyundait, hiszen a koreai vállalat idén
Amerikában eladott járműveinek 73 százalékát limuzinok teszik ki, miközben az
iparági átlag 42 százalék.
„Az Elantra túlságosan követi a Sonata formáját” – mondja
Dave Sullivan, az AutoPacific tanácsadó cég elemzője. „A piac szerint viszont a
limuzinoknak minden eddiginél lenyűgözőbbnek kell lennie ahhoz, hogy vásárlókat
nyerjen magának.”
Miközben a Hyundai a termelés átszervezésével beindította a
Santa Fe gyártását alabamai üzemében, az új Elantra indulóárát 20 ezer dollár
alá lőtte be, amellyel ugyan olcsóbb, mint a rivális Honda Civic, drágább
viszont, mint a Toyota Corollája. Ám az Edmunds.com szerint az Elantra még így
is 15,3 százalékkal többe kerül, mint 2010-ben, miközben az áremelkedések
iparági átlaga 8,7 százalék volt.
„A Hyundait még mindig értékarányos márkaként tartják
számon, de ajánlatuk egyre gyengült az idő előrehaladtával, ahogyan áraik
emelkedtek, miközben külső formaterveik visszafogottabbak lettek” – mondja
Jessica Caldwell, az Edmunds.com vezetője. „Amint a piac egy vállalatot
értékarányosként könyvel el, ezt a megbélyegzést nehéz elmozdítani, a vállalat
márkaképét pedig csak hosszú idő alatt lehet megváltoztatni.”
2016 első félévében a Hyundai összesen 374 ezer új autót
tudott eladni az Egyesült Államokban. Ez 0,8 százalékkal magasabb az előző év
azonos időszakához képest, ami elsősorban a Tucson modell iránti élénk
keresletnek volt köszönhető.
Forrás: businessinsider.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!