Európában is bemutatkozott a Hyundai Nexo


Ugyan az első szériapéldányok csak augusztusban érkeznek Európába, ám a Hyundai offenbachi központjában már bemutatták a márka új, jövőbemutató üzemanyagcellás Nexo európai változatát. 

Üzemanyagcellás technológia terén Európában is egyértelműen az ázsiaiaké a főszerep. Hiába mutatta be már évekkel ezelőtt a Hyundai az ix35 Fuel Cell, a Toyota pedig a Mirai modellt, a német és más európai gyártók a nyomukba se érnek. A neves autószalonokon ugyan már nem is egyszer a németek is előálltak már üzemanyagcellás tanulmányautóval, de ezek aztán többnyire a feledés homályába vesztek. Ugyan a tervek szerint a Daimler még idén kijön a Mercedes-Benz GLC üzemanyagcellás változatával, ám az előny továbbra is az ázsiaiak kezében van.


Olyannyira, hogy a Hyundai idén augusztustól immár a második ilyan autót hozza el Európába – a Nexot. A vadonatúj technológiákkal telezsúfolt új autó januárban debütált a Las Vegasi Szórakoztató-elektronikai Kiállításon, nemrég azonban az autó egy előszériás példányát a koreai vállalat offenbachi főhadiszállásán is bemutatták. A Hyundainál azt modnják, a Nexo amolyan „világítótorony”-ként szolgál „Aki rendelkezik az üzemanyagcellás technológiával, az az elektromobilitás összes műfajában otthon van” – mondja Bernhard Voß szóvivő.     


A Hyundai úgy hiszi, az üzemanyagcellás technológiában élenjár. Ennek bizonyítékaként itt a Nexo, amely kívülről egy nagy hobbiterepjáró, amely az előd ix35-nél egy kategóriával nagyobb. A SUV nagy külső méretei persze nemcsak azért előnyösek, mert divatosak, de a felépítésmód jobb lehetőséget teremt az üzemanyagcella technológiájának elrejtésére is. Vonalai türközik a modern Hyundai hobbiterepjárók formanyelvét, de persze ezen belül vannak finom egyed részletmegoldások is. A lebegő tetővonalat már a korábban bemutatott Kona kisterepjárón is megjelent és vannak funkcionális légbeömlők az első lökhárítóban, az azonban szokatlan, hogy ilyen légbeömlők kerültek a hátsó ajtónyílások mögé is. A kétoldali LED nappali menetfények között végigfutó, szintén LED fényfűzér különleges, csúcstechnológiás megjelenést kölcsönöz az autónak. 


A méretek belül is megnőttek és az utastér alkalmas akár hosszabb utazásokhoz is. A műszerpultot egy 12,3 colos képernyő uralja, amelynek funkcióit a széles középkonzol gomberdejével lehet kezelni.  A Nexoban a sebességváltó karja elektronikus, nincs közvetlen fizikai kapcsolata a hajtáslánccal. A központi digitális kijelző 7 colos méretű, amelyben akár a holttérfigyelő kamera képe is megjeleníthető. Összességében a Nexo belső kialakítása - annak ellenére, hogy a kiállított autó még egy előszériás autó volt - az eddigieknél jóval magasabb minőséget képvisel, különösen az ix35 után.


Az új Nexo hatótávja elérheti a 800 kilométert is, ami 30 százalékkal több, mint az előd ix35 Fuel Cell modellé. „Ez az eredmény ugyan még a sokat kritizált NEDC szabvány szerinti adat, de a valóságban is egyértelműen több, mint 600 kilométer a hatótáv” – mondja Oliver Gutt, a Hyundai Motor Deutchland terrmékmenedzsmentjének vezetője. Ám a Nexo nemcsak a hatótávban lépett nagyot előre, de a többi teljesítményadat tekintetében is. A maximális teljesítmény eléri a 163 lóerőt, ami 27-tel több, mint az ix35-ben, amivel a Nexo 3 másodperccel előbb éri el a 100-as tempót, mint elődje.  


Miközben az elektromos autók egy háztartási csatlakozóról legalább 8 óra alatt töltik fel akkumulátoraikat, addig a Nexo összesen 52 literes, a hátsó ülések és a csomagtér alá hidrogéntartályait alig 5 perc alatt is fel lehet tölteni. Ehhez persze kell a megfelelő infrastruktúra is. Ebben a tekintetben az üzemanyagcellás autók még a szintén nem kielégítő töltőinfrastruktúrával rendelkező villanyautóknál is rosszabb helyzetben vannak. Németországban jelenleg 42 hidrogénkút működik, míg további 33 építése jelenleg is zajlik, Ez a magyarázat arra is, hogy a német gyártók eddig miért nem akartak befektetni egy hasonló üzemanyagcellás modell fejlesztésébe.  


Németországban az idei év végére 88 hidrogén töltőállomás működik majd. A folyamat elkezdődött, amit a hazai, német prémium márka, a Mercedes-Benz GLS üzemanyagcellás modelljének megjelenése tovább gyorsíthat. Ám ez még bizonyosan nem oldja meg a hiányos európai – különösen a kelet-európai – infrastruktúra problémáit. De még a fejlettnek mondható Angliában sem olyan rózsás a helyzet, hiszen a szigetországban csupán 12 hidrogénkút üzemel jelenleg és kettő vár átadásra a következő fél év során. 


Frank Meijer, a Hyundai környezetbarát járműrészlegének vezetője szerint az egyedi padlólemezre épített Nexo prémium kialakítása és hobbiterepjáró mérete még inkább felkelti a figyelmet és ezzel segítheti a modell értékesítési eredményeit,amelynek révén továbbfejlődhet a töltőinfrastruktúra is. 


"A vásárlók sokkal inkább a praktikumra és a költségekre koncentrálnak, mint a motorháztető alatti technológiákra" -mondta Meijer. "Ők úgy gondolkodnak, hogy az üzemanyagcella persze menő dolog  de kíváncsiak arra, milyen lesz a végeredmény. Ezért gondoljuk azt, hogy a Nexo erős ellenfél lesz - éppen ezért választottunk az autó számára hobbiterepjáró karosszériát - ötüléses karosszériájával, tágas csomagtrével és hosszú hatótávjával." 


Meijer azt is tudja, hogy az olyan autógyártóknak, mint a Hyundai, lejjebb kell vinniük az üzemanyagtechnológia költségeit ahhoz, hogy a vásárlók akarjanak ilyen autókat vásárolni, de emellett azt is pontosan tudja, hogy közben nyomást kell gyakorolniuk a törvényhozásra és üzemanyag-szolgáltatókra azért, hogy a szükséges töltőinfrastruktúra is megfelelő mértékűvé bővülhessen. 


"A trükk valójában a méretgazdaságosság" - mondja Meijer. "Ez pedig nem a Nexo modellel fog bekövetkezni, ám a jövőben nem elképzelhetetlen egy olyan modell kifejlesztése, amelyből lesz hibrid, konnektoros hibrid, tisztán elektromos és üzemanyagcellás változat is. És ekkor már a költségek nem egyetlen, de négy modell között oszlanak meg - és ezzel együtt az alkotóelemek előállítási költségei is lényegesen csökkennek."


Pontosan a fentiek miatt a Hyundai egyelőre nem közölte, mennyi Nexo modellt szeretne értékesíteni Európában. A visszafogottság persze érthető, hiszen a borsos áron, 65 ezer euró felett kínált előd Hyundai ix35 Fuel Cell modellből Európa-szerte 500 példány talált gazdára, ebből 150 darab Németországban.  Ezek túlnyomó többsége kereskedelmi flottába került, mint amilyen a Linde. A konszern 50 autóval indította el a BeeZero autómegosztó szolgáltatását. 


Ugyan a dízelmotoros járművek közlekedésének korlátozása, illetve a támogatások megszüntetése a Hyundai szerint akár az alternatív meghajtású járművek keresletét is felélénkítheti, ám ezzel egyelőre nem számolnak. A témát a teljes értékláncolaton belül kell kezelni. Ehhez hozzátartozik, hogy a konszern az üzemanyagcellás technológiát  buszokhoz és teherautókhoz is felhasználja a jövőben, amellyel együtt az értékesítési lehetőségek már jóval szélesebb értékesítési lehetőségek nyílnak meg.


A Hyundai mindenesetre egészen jól áll az alternatív meghajtású járművek között. A termékportfólióban az Ioniqot hibrid, konnektoros hibrid és tisztán elektromos változatban is kínálják. De ez még mind semmi, hiszen ezzel együtt idén jön a Nexo és a Kona elektromos verziója is. 


Az alternatív meghajtású autók iránti jelenlegi kereslet azonban meglepte a gyártót, nem számolt ekkora népszerűséggel..Ám ez a többi gyártónál is hasonlóképpen van. Németországban az importőr az Ioniqból 2 500 darabot tervezett értékesíteni 2017-ben -amiből 5 ezer lett. A tényleges eladás felét, azaz 2 500 darabot csak az elektromos változat tette ki,a másik 2 500 db 60 százaléka plug-in hibrid, a maradék pedig a normál hibridváltozat. Augusztustól ehhez jön még a Nexo, egyelőre ismeretlen áron.


De az értékesítés csupán az első lépés, a hosszabb távú cél a fenntarthatóság - és a koreaiak egyértelműen ebben az irányban határozzák meg a stratégiát. Ahogyan Woong-chul Yang, a Hyundai Motor alelnöke nemrég mondta: a Nexo újabb bizonyíték arra, hogy a vállalat csúcstechnológiáját a globális felmelegedés csökkentése érdekében hasznosítja.  

Forrás: autogazette.deautoexpress.co.uk

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei