Koreában bemutatták a Hyundai Santa Fe negyedik generációját
A Hyundai Motor Dél-Koreában bemutatta vadonatúj Santa Fe hobbiterepjárójának új nemzedékét, amely meghatározóan új formavilága mellett olyan felszereléseket is kapott, amelyek világelsőként kaptak helyet a fedélzeten.
A teljesen új Santa Fe modellre hatalmas feladat vár, hiszen a koreai gyártó reményei szerint többek között az új terepjárótól várják az értékesítési eredmények javulását a Hyundai legfontosabb piacain, így pl. az Egyesült Államokban, ahol a crossoverek iránti kereslet továbbra is emelkedik.
A Hyundai Motor a bemutatón azt is közölte, a hobbiterepjárók iránti helyi kereslet növekedésére alapozva a hazai piacon mintegy 90 ezer darab Santa Fe eladását tervezik idén. Ezen felül persze leginkább az Egyesült Államok, Kína és Európa piacán remélik az autó kedvező fogadtatását, ám egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy mely régiókban milyen értékesítési darabszámokat várnak el.
A Hyundai negyedik generációs középkategóriás Santa Fe modellje külső formatervében igazodik a ugyan a kisebb Kona crossoverrel megkezdett formanyelvhez, ám részletmegoldásaiban egyéni jellemzőkkel is rendelkezik. Az autó elejét egyértelműen a hatalmas hatszögletű, kaszkád hűtőmaszk uralja, amelynek felső szegleteiből induló műanyag elem köti össze azt a felső, egyedi mintázatú LED lámpasorral. Alattuk külön egységet képeznek a fényszórók és a ködlámpák, de a lámpafészkek élei és ívei egyedivé teszik az autó megjelenését.
Az új Santa Fe kerékjárati íveit kiszélesítették ugyan és ezzel növelték az autó markáns megjelenését, ám a Konával ellentétben nem kaptak teljes műanyagozást, csupán az ívek peremét burkolták le,megjelent viszont a Tucsonnál is látott különleges hátsó kerékjárati ív. Hátul pedig visszaköszön a frontrész kettős lámpatest-megoldása, hiszen mostantól a Santa Fe is a lökhárítóban hordja hátsó irányjelzőit, míg felül a hátsó lámpa és a féklámpa különleges, 3D mintázatot visel.
A belső tér kialakításában szintén illeszkedik a Hyundai modern, trendi világához, így középen itt is megtaláljuk a magasra helyezett "lebegő" érintőkijelzőt, amely azonban szolgáltatásaiban jelentősen túlmutat az eddig megismert funkciókon. A HMI részeként ugyanis megjelent a SoundHound szerveralapú hangfelismerő rendszer, amely jelentősen leegyszerűsíti pl. a navigációs keresést, hiszen a vezetőnek elég a keresett üzlet,étterem, stb. nevét bemondania, nem kell a kijelzőn hosszasan gépelni. A rendszer másik nagy előnyeként alkalmas hangjegyzetek rögzítésére is.
A jobban felszerelt Santa Fe változatokon a hagyományos két nagy műszerben két kisebb mutatóból álló műszeregység helyére teljesen virtuális kijelző is elérhető. Ez nemcsak rajzolatában tér el a hagyományos változattól, de arra is képes, hogy a különböző vezetési módoknak megfelelően eltérő színben jelenítse meg az adatokat. Emellett természetesen a Santa Fe is megkapta a Konában bemutatott, kiváló fényerővel rendelkező HUD kijelzőt is.
A gondos utastér-tervezés részeként nemcsak a műszerpult és a kezelőszervek modern tartalmára és ergonomikus kialakítására figyeltek oda, hanem más, okos ötletekkel igyekeztek optimális belső teret kialakítani az utasoknak is. A második üléssor ülései gombnyomásra előrébb húzódnak és támlái is lehajlanak azért, hogy a harmadik üléssort könnyebben meg lehessen közelíteni, ahol a kiszálláshoz a burkolatban külön kapaszkodót is kialakítottak.
A negyedik generációs Santa Fe motorválasztékában egy továbbfejlesztett, 185 lóerős 2.4 literes szívóbenzines erőforrás jelenti az alapot, amely mellett egy 150 vagy 186 lóerős 2.0 és egy 197 lóerős 2.2-es CRDi dízelmotor és egy kétliteres turbófeltöltéses 235 lóerős T-GDI benzinmotor is megtalálható a palettán. Az összes változathoz alapáron jár a Hyundai nyolcfokozatú automata sebességváltója, valamint a HTRAC állandó összkerékhajtási rendszer.
Az eddig csak a Genesis modellek számára elérhető HTRAC összkerékhajtási rendszer elsőként a Santa Fében mutatkozik be a Hyundai kínálatában,de később várhatóan a többi crossover is megkapja ugyanezt a technológiát. A rendszer az állandóan változó útviszonyokhoz igazodva automatikusan változtatja az első és a hátsó tengelyre jutó nyomaték arányát, és ezzel segíti az autó stabilitását még akkor is,amikor a vezető erre esetleg nem figyel oda.
Az első és a hátsó tengelyek között beépített elektronikus kuplungmechanizmus egy elektromosan vezérelt hajtáselosztó rendszert alkot, amely nemcsak a tengelyek közötti nyomatékelosztást vezérli, de az autóműködési paramétereinek figyelembe vételével arra is képes, hogy kanyarodás közben egyenként működtesse a kerekekhez kapcsolódó fékeket, így biztosítva még nagyobb stabilitást az autónak. Ezenkívül az automatikus működés mellett arra is lehetőséget biztosít, hogy az egyes kiválasztott vezetési módoknak megfelelően változtasson a hajtásképet arányain,így egészen másként viselkedik ECO,azaz gazdaságos és SPORT állásban és ezzel nagyban hozzájárul a valóban élvezetes vezethetőséghez.
Az új crossover olyan fejlett technológiákkal is prémium opciókkal rendelkezik, amelyek korábban luxusautókban voltak csak elérhetőek. A vállalat közleménye szerint ezzel az autó értékaránya új szintet teremt a kategóriában. Az új Santa Fében fejlett vezetéstámogató rendszerek (vészfékrendszer, automatikus parkolórendszer, távfényasszisztens, stb.) mellett olyan biztonsági felszerelések is helyet kaptak, mint a Biztonságos Kiszállás-segéd (SEA) és a Hátsó utasfigyelmeztető rendszer (ROA), valamint a Hátsó keresztirányú forgalomfigyelő és asszisztens rendszer.
A SEA és a ROA technológiákat a koreai autógyártó fejlesztette ki, így ezek a rendszerek a világon elsőként a Hyundainál kerülnek szériaautóba beépítésre. A SEA figyelmeztető jelzést küld, amennyiben egy utas akkor szeretne kiszállni, amikor az autót hátulról egy másik jármű megközelíti. A ROA pedig arra figyelmezteti a vezető, hogy egy utas a hátsó ülésen tartózkodik, így ez a rendszer elsősorban azoknak a szülőknek lehet segítség akik véletlenül az autóban felejtik gyermeküket.
A Santa Fében jelenik meg először az Autópálya Vezetési Asszisztens rendszer (HDA),amely autópályán haladva automatikusan követi a sáv közepét, tartja a távolságot az autó előtt haladó járműtől,a sebességet pedig a navigáció, illetve az út mentén elhelyezett táblák alapján határozza meg. Így hosszabb utazás során,vagy dugóban egyszer sem kell a vezetőnek a fékre vagy a gázra lépnie,de a kormányt sem kell fognia. A tolatáskor fékezéssel segítő Hátsó keresztirányú forgalomfigyelő mellett említést érdemel még az aktív holttérfigyelő rendszer is, amely nemcsak hanggal és villogó fényjelzéssel figyelmeztet, de a megkezdett sávváltást érzékelve szükség esetén finom fékezéssel be is segít a helyzet megoldásába.
Dél-Korea legnagyobb autógyártója február 7 óta gyűjti az előrendeléseket, így 14 ezer új Santa Fére érkezett megrendelés a bemutató napjáig. Az új modell 29 és 37 millió won (kb. 6,8 - 8,7 mFt) közötti áron kerül értékesítésre Koreában.
A Hyundai Motor tervei szerint még a nyári szabadságolások időszaka előtt bevezeti az autót az Egyesült Államok piacán. "Az Amerikában bevezetésre kerülő modell a benzines változat lesz. Az új modellünk eladásai döntően befolyásolják a vállalat értékesítési teljesítményét" - mondta a Hyundai egyik vezető képviselője. Az Automotive News értesülései szerint később a Hyundai várhatóan Amerikában is bevezeti a modell dízelváltozatát is.
A Hyundai Motor elsősorban az új, crossover jellegű modellek hiánya miatt tavaly 11,5 százalékos visszaesést szenvedett el az Egyesült Államokban, ahol 2017-ben 685 555 Hyundait adtak el. Az értékesítés fellendítése érdekében a Hyundai még februárban piacra vezeti a Kona kisterepjáróját, amit nem sokkal később a Santa Fe is követni fog.
Forrás: yonhapnews.co.kr, thekoreancarblog.com, autonews.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!