Autópályán tesztelték a Hyundai önvezető kamionját
A Hyundai Motor nemrég Dél-Koreában elsőként végezte el saját fejlesztésű autonóm kamionjának tesztelését, ahol egy vontatmánnyal megrakott Xcient 40 kilométert tett meg a forgalomban és bizonyította a jövőbeli mobilitás alakításában betöltött vezető szerepét.
A Hyundai folyamatosan növeli befektetéseit a modern infrastruktúra kialakításába azért, hogy a kapcsolódó fejlesztési részlegek számára megfelelően innovatív és fejlett autonóm technológiai környezetet teremtsen és ezzel növelje saját versenyképességeit. A kamionok autonóm navigációja nemcsak olyan vezető innováció, amely átalakíthatja a kereskedelmi logisztika iparát,de várhatóan csökkenti a zsúfolt utakon emberi hibákból bekövetkező komolyabb közlekedési balesetek számát is.
„Ez a sikeres demonstráció bizonyítja, hogy az innovatív autonóm vezetési technológia használatával a kereskedelmi logisztikai iparág is átalakulhat” – mondta Maik Ziegler, a Hyundai Motor Haszonjármű-fejlesztési stratégiai csoportjának igazgatója. „Ezen a szinten még szükség van a vezetőre ahhoz, hogy bizonyos szituációkban kezelje a járművet, de úgy hiszem, hamarosan elérhetjük a 4-es szintet is, ahogyan folyamatosan fejlesztjük technológiai képességeinket.”
Az augusztus 21-én megtartott bemutatót egy Hyundai Xcient kamionnal hajtották végre, amely maximálisan 40 tonnával terhelhető meg. A járművet az Autóipari Mérnökök Közösségének (SAE) osztályozása szerint egy 3-as szintű, félig beépített autonóm vezetési rendszerrel szerelték fel, amely emberi beavatkozás nélkül képes azt kormányozni, gyorsítani vagy lassítani és a forgalomban manőverezni. A vezető csak azért volt a fedélzeten, hogy amennyiben arra szükség van, manuálisan beavatkozzon.
A járművet olyan innovatív technológiákkal szerelték fel, amelyek lehetővé tették, hogy az a sávban maradjon,vagy sávot váltson a közlekedés természetes üteme szerint, észlelje az előtte sávot váltó autókat, alagutakon is keresztülvigye a szerelvényt és a forgalmi helyzetnek megfelelően megálljon, majd újból elinduljon. A bemutatóra a koreai Földügyi, Infrastrukturális és Közlekedési Minisztérium első alkalommal adott ki ideiglenes autonóm vezetői engedélyt egy kamion számára .A Hyundai Motor kereskedelmi leányvállalatával, a Hyundai Glovis közreműködésével felhasználta a lehetőséget arra, hogy a logisztikai iparban is tesztelje autonóm vezetési technológiáját.
A tesztút a Hyundai Glovis alkatrészszállításának leggyakoribb útvonala volt, amely Incheon kikötőjébe vezetett. Ebben egy 40 kilométeres szakasz autópálya volt, amelyet a teherautó egy óra alatt sikeresen teljesített,miközben szigorúan betartotta a szakaszon engedélyezett 90 km/órás sebességkorlátozást. A Hyundai Motor a jövőben további autonóm navigációs technológiai teszteket tervez elvégezni különböző területeken, köztük Puszanban is és a vállalat fejlesztési képességeire koncentrálva igyekszik mihamarabb bevezetni azt az autóiba.
Az Incheon kikötőjébe vezető autópálya még hétköznapokon is nagyon zsúfolt, mivel rengeteg árut visznek a kikötőbe azért, hogy azokat exportálják. Emiatt a járművek autonóm technológiájának és tudásának elég hatékonynak kell lennie ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjon az útközben előforduló szokatlan helyzetekhez is. Ráadásul a kamion pótkocsijával együtt még üresen is 3,5-ször hosszabb, 1,4-szer szélesebb és 9,2-szer nehezebb, mint egy átlagos kompakt limuzin. Ez fejlett és részletes autonóm navigációs rendszert kíván meg, amely mellett a Hyundai Motor olyan szenzorokat is beépített, amelyekhez hasonlót az autonóm limuzinokba építenek, valamint további érzékelők vigyáztak a kamion fordulószögére és a rendszer hátsó radarokkal is kiegészült. Összesen 10 különböző érzékelő, köztük 3 első és oldal-hátsó kamera, 2 első és hátsó radar, 3 első és oldalsó Lidar és egy, a vontató és a szerelvény egymáshoz viszonyított szögét valós időben figyelemmel kísérő fordulószög-érzékelő tette lehetővé, hogy a kamion még a legélesebb kanyarokban is stabil maradjon.
Minden egyes szenzor által összegyűjtött adat a HD térképpel együttműködve küldte információit a helymeghatározó elektronikus modulnak, amely minden helyzetben pontos utasításokat adott a jármű sebességét, a kormányzást és a fékezést illetően. A Hyundai Mobis által kifejlesztett új kormányrendszer (MAHS – Motorvezérlésű Hidraulikus Kormánymű) is beépítésre került, amely az elektromos modul utasításainak megfelelően precízen beállította a jármű fordulási szögét. Ez minimálisra csökkenti a jármű vezetéséhez szükséges erőfeszítést és csökkenti a vezető terhelését.
A kereskedelmi logisztikában bevezetésre kerülő autonóm teherautók
az előrejelzések szerint alapvető változásokat hoz majd az iparágban, amely
hagyományos ipari szerepét az innovatív technológiák, köztük az autonóm
navigáció, a dolgok internete (IoT) és a mobilitási technológiák alkalmazásával
különleges technológiai iparággá változtatja. Az autonóm teherautók a
leghatékonyabb sebesség és lendület kiválasztásával jóval hatékonyabbak
lehetnek, ami egyben csökkenti a szállítási költségek harmadát jelentő
üzemanyagköltségeket, így pedig csökken a járművek károsanyag-kibocsátása is.
„A Hyundai Glovis szállítási szolgáltatásában hasznosított
önvezető teherautó bizonyítja, hogy az önvezető technológia a logisztikai
szállításban is hasznosítható és ez kölcsönös fejlődést hozhat” – mondta Sang-sok
Suh, a Hyundai Glovis stratégiai és tervezési csoportjának vezetője. „A
vállalat az olyan jövőbeli mobilitási technológiák vezetőjévé kíván válni, mint
a logisztikai iparág automatizálása.”
A szállítási iparban, amikor több kamion konvojban halad, az
összes jármű az elöl haladót követi. A Hyundai jelenleg jelentős összegeket
fektet az olyan teherautó-technológiákba, amelyek lehetőséget nyújtanak arra,
hogy ez a folyamat a 2020-ra elkészülő autonóm járművekkel is működhessen.
A Koreai Nemzeti Rendvédelmi Szolgálattól kapott baleseti adatok
szerint a teherautókkal kapcsolatos balesetek az összes karambol 10,8
százalékát jelentik, amellyel a második helyen állnak a személyautók 53
százalékos aránya után. Viszont a súlyos karambol esélye a teherautók esetében
jóval nagyobb és a halálos esetek aránya 3,7 százalék, szemben a személyautók
1,9 százalékos arányával. A kamionos balesetek áldozatainak száma évről évre
növekszik. A kamionvezetők gyakran hosszú utat tesznek meg éjszaka, ami
elalváshoz és ezzel veszélyes helyzeteket okozhat. Az autonóm technológia
haszonjárművekbe építésével ez a kockázat jelentősen csökkenhet.
A Hyundai Motor aktívan dolgozik a balesetek elkerülésén és
a károk minimaizálásán azzal, hogy következő generációs vezetéstámogató
rendszereit a kamionokba és buszokba is beépítik. A vállalat Xcient modelljéhez
már most is elérhető az első ütközésmegelőző rendszer, a távolságtartó
sebességtartó és a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Ezek az eszközök
opcióként a Hyundai többi haszonjárművéhez és buszaihoz is elérhető.
A Hyundai Motor korábban egy Ioniqba építve már sikeresen
tesztelte 4-es szintű autonóm rendszerét Las Vegasban, illetve idén a Téli
Olimpia ideje alatt a 4-es szintű rendszerrel felszerelt üzemanyagcellás Nexo
és Genesis G80 modellek sikeresen teljesítették a Pjongcsang és Szöul közötti
190 kilométeres utat is.
Forrás: hyundai.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!