Kegyetlen hidegben vizsgáznak a Hyundai új modelljei


Legutóbb a Halál-völgyében működő Hyundai tesztközpontjának mindennapjaiba nyertünk bepillantást, most viszont a Hyundai Mobis svédországi központjáról tudhatunk meg egy kicsit többet. 

1967 telén két Opel mérnök indult útnak Németországból és meg sem álltak addig, amíg át nem szelték a havas Svédország javarészét és az Északi-sarkkörtől nem messze, egy Arvidsjaur nevű kisváros Laponia hotelében szálltak meg. Azért vállalkoztak erre a hosszútúrára,mert olyan extrém téli időjárási körülményeket kerestek, amelyek közben tesztelhetik új fejlesztésű motorjaikat és más alkatrészeket. Alighanem soha sem gondolták volna, hogy a következő 50 évben minden télen több tucat autóipari mérnök követi példájukat, hogy kipróbálják legújabb fejlesztéseiket.   


Pedig így történt, mára nagyjából 20 elkülönülten működő tesztlétesítmény és az azokhoz kapcsolódó komplett infrastruktúra működik Arvidsjaur és a közeli Arjeplog települések környékén, vagyis ez lett a a világ autóiparának téli tesztközpontja. Arjeplog kétezer fős népessége minden téli szezonban megtriplázódik, amikor tíz héten át legalább 30 autógyár mérnökcsapata ideköltözik, hogy tesztelje új modelljeiket. 


A Hyundai csoportnak is van itt egy tesztbázisa, amit a konglomerátum alkatrészgyártó Mobis vállalata üzemeltet. A mérnökök itt elsősorban a blokkolásgátló és menetstabilizáló rendszerek fejlesztése miatt érkeznek ide, ahol hóval és jéggel borított körpályákat alakítottak ki a befagyott tavakon. „Meg kell barátkoznunk ezekkel a körülményekkel” – mondta Albert Biermann, a Hyundai csoport mérnökcsapatának egyik vezetője. „A távolságok, illetve a különböző tapadási felületek nem kedveznek a futómű-rendszereknek.”


Minden télen Svédország északi részén kiküldetésben lenni azért, hogy a befagyott tavakon prototípusokat vezessenek a mérnökök, igencsak unalmas küldetésnek tűnik. A kegyetlenül hideg időjárás és a januárban kicsivel dél után már lenyugvó nap miatt hosszúra nyúló éjszakák, valamint az érzés, hogy egy kisvárosban vannak foglyul ejtve, távol a barátoktól, a családtól, csak erősíti a lehangoltságot.   


„Először 1984-ben, az új 7-es BMW-vel voltam itt. Hallottam a befagyott tavakról és mindenképpen vezetni akartam ott” –meséli Biermann. „Lassan, óvatosan kezdtem. Egy idő után azonban mindenkiből kitör a ralipilóta, én pedig túlságosan is merész lettem, így 12 méterrel csúsztam le a pályáról a mély hóba. Egy órás ásás következett… Néhány munkatársunk itt van kb. 8 hétig. Két hát elteltével már elég unalmassá válik a munka." 


„Néhány hétnél többet senki sem akar itt dolgozni” –ismeri el Mike Hart, a Jaguar Land Rover futóműmérnöke. „Ismerek egy olyan srácot, aki 8 hetet húzott itt le egyhuzamban. Úgy tesztelte az autókat, hogy mindig volt vele három vízzel töltött próbababa. Az összesen Dave-nek hívta.Azt mondta, egészen addig nem hitte el, hogy kezdi elveszteni az eszét, amíg egyszer azon nem kapta magát, hogy unalmában Arjeplog egyik játszóterén vigyorogva el nem kezdte lökdösni az üres hintát.”


A Hyundai Mobis létesítménye 2005-ben nyitotta meg kapuit. Az egész terület 3,3 hektár nagyságú, míg a befagyott tó további 163 hektáron terül el. Télen az átlaghőmérséklet mínusz 15 fok körül van, de gyakori a mínusz 40 fok körüli hőfok is, így a hó vastagsága könnyedén eléri az 1 métert is. A Hyundai csoport átlagosan 120 mérnököt küld ide minden télen, akik az elektromos fékrendszereket, köztük a Mobis iMEB (Integrált Mobis Elektromos Fékrendszer) és EPB,azaz elektromos parkolófék alkatrészeit tesztelik amellett, hogy az ide kerülő prototípusok általános értékelését is elvégzik. 


„Különböző körülmények között teszteljük az alkatrészek teljesítőképességét extrém hidegben azzal a céllal, hogy minden esetben a legnagyobb fokú biztonságot nyújtsuk” – mondta Ho-il Jeong, a Tesztelési és Fejlesztési részleg vezetője. „Mindent megteszünk azért, hogy az értékelési elemek és modellek diverzifikálásával biztosítsuk az alkatrészek megbízhatóságát.” 

Forrás: evo.co.ukbusinesswire.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei