Raliautót építenek a Hyundai Kona Electricből
Az új-zélandi motorsportba visszatért Hayden Paddon, a Hyundai Motorsport egykori raliversenyzője és csapata úttörőként azt a célt tűzte ki, hogy megépíti a világ első elektromos meghajtású raliautóját.
.
Hayden Paddon és saját motorsportvcsapata, a Paddon Rallysport Group (PRG) már teljes erőbedobással azon dolgoznak, hogy megvalósítsák úttörő tervüket és egy valóban rendkívüli elektromos versenyautót alkossanak meg. Ennek terveiről a csapat cromwelli központjában, a Highlands Innovációs és Technológiai Parkban számoltak be nemrég, ahol egy raliautós kiegészítőkkel ellátott Hyundai Kona Electric makettet is kiállítottak.
"Ez a PRG Alternatív Energia Motorsport-fejlesztési részlegének első elektromos raliautója, amely teljesítmény tekintetében iránymutatóként szolgál majd és teljesen más lesz, mint a jelenleg meglévő elektromos versenyautók" - mondta Paddon, aki elismerte, hogy a nemrég megalakult PRG csapatnak számos mérnöki problémát le kell még küzdenie. "A már most is létező villanyautós technológia közül a teljesítmény már most is megvan - néhány villanyautó akár 1000 lóerő leadására is képes. A lényeg, hogyan tudjuk ezt az erőt a raliversenyekhez jól kihasználni - például nyomatékvektorral a kavicsos, alacsony tapadású felületeken, a hatótáv pedig legalább egy teljes versenynapra elég legyen."
Paddon azt is elárulta, hogy az utcákon szinte zajtalanul suhanó elektromos autókkal ellentétben biztosítani szeretné, hogy az elektromos raliautó hangja jól hallható legyen."Elkötelezetten hiszünk abban, hogy az elektromos versenyautónknak olyan zajt kell kiadnia magából, ami élvezetes lehet egy rajongó számára is. Egy raliautónak már csak biztonság okokból is hangosnak és jellegzetesnek kell lennie a pályabiztosítók, bírók és a nézők biztonsága érdekében is."
Az elektromos raliautó építésének ötlete még 2018-ban született meg, amikor Paddon és édesapja a PRG csapat jövőjének irányait határozta meg. Ekkor döntötték el, hogy az új-zélandiak legendás kreativitását folytatva a motorsportot is az autóipar által diktált új irány felé fordítják, vagyis nyitnak a villanyautók felé. "A motorsportnak innovatívnak és élvezetesnek kell lennie. Ha nem reagálunk gyorsan, kihagyjuk a lehetőséget, hogy a motorsport élvonalbeli és modern maradjon" - tette hozzá Paddon.
A tervezés a szervezeti struktúra, a személyzeti követelmények, a helyszín és a lehetséges kereskedelmi partnerek felállításával kezdődött. Amikor jövő év áprilisára elkészül az első prototípus, a PRG megkezdi a tesztelést és a fejlesztést, ami egészen 2020 végéig tart. A következő évben, 2021-től a hatótáv növelését tervezik, amivel a jármű akár egy teljes versenyhétvégét is ki fog bírni feltöltés nélkül. A csapat az új-zélandi MotorSport NZ szövetséggel együttműködve azon is dolgozik, hogy iránymutatást adjon a jövő raliautóihoz a motorsportban.
"Nemcsak a motorsportban, de általánosságban is elmondható, hogy mi egy kicsiny, új technológiákra fogékony ország vagyunk, így gyorsan és a szükségtelen bürokrácia nélkül képesek vagyunk megvalósítani a dolgokat, így ez egy remek lehetőség ara, hogy világelső technológiát fejlesszünk" - mondta Norman Oakley, a MotorSport NZ tanácsának tagja. "Ezzel az izgalmas projekttel Hayden Burt Munro és John Britten nyomába ér, mi pedig teljes mellszélességgel támogatjuk ebben."