Magasabb fokozatban az autógyártók Közép-Európában


Ha igaz, hogy a gazdasági válság elhúzódik, akkor erről a Közép-Európában működő autógyártók még nem hallottak.

A gyártósorok tovább zajonganak, néhányon pedig még emeltek is a termelés mennyiségén, illetve új munkások felvételével növelik teljesítményüket, így paradicsomi állapotokat teremtve jónéhány vállalat számára a régióban.

A dél-koreai Hyundai Csehországban is elindította a harmadik műszakot annak érdekében, hogy 24 órás termelése eredményeképpen elegendő hobbiterepjáróval és más típusaival el tudja látni az európai piacot.

A gazdasági bizonytalanságok és az eurozóna fájdalmas pénzügyi zűrzavarainak kereszttüzében még mindig jelentős kereslet mutatkozik újautók iránt, amelyek a Nosovicéhez hasonlóan költséghatékony gyárakban készülnek.  

„Nem számítunk semmilyen problémára a német, vagy más európai piacokon a közeli jövőben.” – mondta Petr Vanek, a gyár szóvívője.

„Ha csak Németországot tekintjük, 201. augusztusáról 2011. augusztusára 19 százalékkal több autót adtunk el az országban.”  -  tette hozzá.


A Csehországba és a közeli országokba  települt autógyártók számára vonzó a térség olcsó, ám szakképzett munkaereje, alacsony adókövetelményei, gyenge szakszervezetei, jó közút és vasúthálózata miatt. Ezek kombinációja miatt az ország a válság ellenére a beruházások kedvelt célterülete, hiszen az idetelepülés által költségeket lehet csökkenteni Nyugat-Európa más, fejlettebb  területeihez viszonyítva.

A régió földrajzi fekvése miatt is Európa stratégiai szíve – ugyanolyan közel a kontinens legnagyobb piacaihoz, mint a gyorsan fejlődőekhez, mint pl. Oroszország.

az 1,12 milliárd eurós Nosovicei gyártóbázis működésének 3 évvel ezelőtti beindítása óta folyamatosan növeli teljesítményét még a globális hitelválság és recesszió ellenére is. 2010-ben 200.000 Hyundai ix20, i30 és ix35 típust gyártottak itt, amelyet a világ 48 országába szállítottak ki.


A harmadik műszak beindításával 755 új alkalmazott állt munkába, így a vállalat reményei szerint idén 240.000 új Hyundai készülhet az üzemben, míg 2013-ra elérhetik a 300.000 darabot is.

Csupán a határ túloldalán fekszik az európai „Kelet-Detroit”, a szlovákiai Zsolna, ahol szintén virágzik az autóipar.

A Hyundai leányvállalata, a KIA Motors épp nemrég nyitott meg egy 100 millió eurós beruházással létrehozott motorgyárat, amelyhez további ezer munkást vett fel, így ott is három műszakban flyhat 2012-től a termelés.

„Egyelőre elegendő megrendelésünk van.” – mondja Dusan Dvorak szóvívő.


Mivel a régióban nemcsak a koreai vállalatok, hanem a francia Peugoet, a Toyota, Citroen, valamint a német Volkswagen csoport (beleértve a cseh Skoda márkát is) is jelen van, ezért az erős autóipari befolyásoltság miatt egy esetleges autóipari mélyrepülés komoly következményekkel járhat a régió gazdaságára nézve.
Tomas Huner, a cseh ipari és kereskedelmi miniszer-helyettes figyelmeztetett arra, hogy Csehországban a gazdaság 20 százalékát autóipari vállalatok adják. Ez már ma a „maximum, amit a gazdasági stabilitás megengedhet.”

„Amennyiben… újabb autóipari gyárak létesülnek itt, abból már nem húz hasznot a gazdaság.” – mondta Hunar.

Januártól szeptemberig a cseh autógyárak összesen 895.728 autót gyártottak, amely 11, 4 százalékkal több az előző évi adatnál.


A figyelmeztetések ellenére Nosovicében továbbra is optimisták

A 27 éves Tomas Pomajblik nemrég kapott állást a Hyundai összeszerelő üzemében annak ellenére, hogy nincs egyetemi végzettsége. Hiszi, hogy van elég hely a szakmai előremenetelének.

„Úgy vélem, a Hyundai sokáig a térségben marad.”

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei