"Jövőre termékoffenzívát indítunk" - interjú a cseh Hyundai gyár marketingvezetőjével


Idei gyárlátogatásunk végén néhány kérdés erejéig elkaptam vendéglátónkat egy interjúra, aki bár már a következő csoport érkezésére készült, készségesen válaszolt is a feltett kérdéseimre.

Nagyon úgy tűnik, ha megkeresem valamivel Petr Vaneket, a Hyundai cseh gyárának marketingfőnökét, abból mindig gyárlátogatás lesz. Emlékszem, néhány éve csak pár belső közleményt kértem tőle, mire válaszként meghívott Nosovicébe. Igazából most is csak egy kézfogásra, esetleg egy gyors kávé erejéig ugrottam volna be a Hyundai gyárába, nem számítottam rá, hogy újra egy remek programot hoz össze nekünk. Ráadásul a végén kettesben újra leültünk a fogadóépület aulájában és feltehettem az engem leginkább érdeklő kérdéseimet:

Mennyi autót gyártottak az év első négy hónapjában?

Nincs négy hónapos adatom, viszont épp most kaptam meg az első öt hónap adatait. Eszerint idén január és május vége között szinte kereken 130 ezer új autó készült nálunk. Az idei évre tervezett gyártási darabszám 318 ezer. 


A váltóüzemükben gyártják a 7DCT duplakulungos váltót, illetve a hagyományos 8AT váltót is? Az itt készülő autókban mekkora az automata sebességváltók aránya?

Nem, a duplakuplungos automaták még mindig Koreából érkeznek, akárcsak a hagyományos automaták. Mi nem gyártunk ilyet, a termelés kizárólag kézi váltókból áll. A DCT váltós modellek aránya jelenleg nagyjából 16 százalék.

Az itt készülő autók alkatrészeiben mekkora a cseh beszállítók aránya?

Az arány elég magas. Ahogyan a prezentációban is elhangzott, a Hyundai Motor vállalatot 15 koreai beszállító is követte Csehországba, akik különböző alkatrészeket, részegységeket helyben gyártanak az autókhoz. Ezek aránya jelenleg nagyságrendileg 70 százalék. 


Az ix20 gyártását tegnap hivatalosan is befejezték. Ennek ellenére ma is láttunk a gyártósorokon készülni ilyen autókat. Ez hogyan lehetséges?

Igen, így van, az ix20 gyártását tegnap egy ünnepség keretében valóban befejeztük. Az erre vonatkozó hivatalos döntés megszületése után viszont kaptunk még egy nagyobb, nagyjából 800 darabos megrendelést talán Olaszországból, vagy valamely más piacról, ezért úgy döntöttünk, azt még júniusban legyártjuk. Ez segíti az autó kivezetését is, fel tudjuk használni a még megmaradt alkatrészeket is.

A Tucson ráncfelvarrott változatából már gyártanak lágyhibrid változatot. Mennyire népszerű ez a modell és honnan szerzik be az akkut hozzá?

A Tucson Mild Hybrid verzióval egyfajta különleges célcsoportot céloztunk meg, elsősorban azért, mert az autó ára magasabb, mint egy átlagos Tucsoné. A legnagyobb mennyiséget persze az olcsóbb modellváltozatok teszik ki, ám azok számára, akik aggódnak környezetükért, tenni akarnak érte és van elég pénzük, azok választhatják a lágyhibrid változatot. Persze az összes Tucson eladásaink között ez egy elenyésző arány. A 48 voltos akkucsomagot a koreai LG szállítja, amit a Hyundai Mobis szállít hozzánk.


A Kia már bejelentette, hogy bevezeti a Ceed plug-in hibrid változatát. Mit gondol, a Hyundainál is ez lehet a következő lépés?

Az új modellekről szólva először is el kell mondjam, hogy a Hyundainál ez az év a felkészülés éve, jövőre ugyanis egy nagy modelloffenzíva érkezik, viszont sajnos semmit nem mondhatok arról, mennyi, milyen modellek és mikor érkeznek. Csak annyit tudok megerősíteni, hogy új modellek érkeznek jövőre. És azt, hogy ezek itt fognak készülni.

Milyen a viszonyuk jelenleg a Skodával, különös tekintettel az i30 Fastbackre, ami bizonyos értelemben a Skoda Octavia néhány modelljének ellenfele is lehet?

Mi tiszteletben tartjuk a piaci résztvevőket, köztük a versenytársainkat is. Persze Csehországban a mennyiségeket tekintve a Skoda logikusan piacvezető, hiszen tradicionális helyi márka, száz éve alapították. Viszont ha közelebbről megnézzük az autók felszereltségét, mondjuk a Skoda Octavia és a Hyundai i30 Fastback tekintetében, akkor azt láthatjuk, hogy habár az autók árai többé-kevésbé hasonlóak, a Hyundai autói jobban felszereltek, több asszisztens rendszer van bennük és jóval fejlettebbek, kifinomultabbak. Ha pedig a Skodát ugyanolyan szintre kívánjuk hozni, mint az alap Hyundait, akár 30 százalékkal is többet kell fizetni.

Nem tudom, az utóbbi években mennyire követték a cseh autópiac alakulását, de a Hyundai helyi importőre, a prágai Hyundai Motor Czech, aki többek között a reklámozásért is felelős, korábban nagyon keményen támadta a Skoda márkát, szinte ott ütötte, ahol érte és közben azt hangoztatta, a Hyundai mennyivel jobb márka. 


Úgy emlékszem, volt egy szóvicc is a Skoda elnevezésével kapcsolatban, igaz?

Így van, mivel a Skoda azt is jelentheti: szánalmas. Ez valahogy úgy hangzott: „Vettél egy Skodát? És ez nem szánalmas?” Idén márciusban azonban volt egy nagy változás a cseh importőr vezetésében, aminek nyomán teljesen megváltozott a stratégia. Mostantól tiszteletben tartjuk a versenytársakat és elsősorban saját termékeinkre fókuszálunk, azokat reklámozzuk. Úgy mondanám, hogy korrekt a viszonyunk. Persze, szorosan követjük egymás lépéseit, de számunkra éppen olyan versenytárs a Skoda, mint pl. a Volkswagen, Ford, vagy a legtöbb más nagy gyártó.

Nemrég egy egészségközpontot is létrehoztak a dolgozók részére. Mi található itt, hogyan működik ez? 

Igen, az egészségközpontunk minden dolgozó részére ingyenesen igénybe vehető, annyi a megkötés, hogy legalább másfél évente mindenkinek el kell mennie egy felmérésre. Itt fizioterápiás kezeléseket végzünk, ami lehet megelőzés, vagy már kialakult problémák kezelése. Van fitnesz is, amihez lehet egy edző segítségét kérni, ha szükség lenne bármilyen iránymutatásra, vagy akár önállóan is. Az edzők általában délelőtt 10 és délután 6 óra között dolgoznak itt, de az edzőterem már reggel hatkor nyit és este tízig nyitva van, szóval az előtte lévő négy és az utána lévő négy órában csak önálló edzést végezhetnek a dolgozók.    


Néhányan közülünk voltunk tegnap a Kia Motors Slovakia autógyárában is, ahol nagyon hasonló dolgokat tapasztaltunk, mint itt ma. Eltér valamiben a Hyundai gyára a zsolnai Kiától?

A Kia volt a két vállalat közül az első, amely megépítette üzemét a szlovák oldalon, Zsolnán. Rengeteget tanultunk a Kiától, így a térbeli kialakításon, az adottságokon túl leginkább abban tér el a mi gyárunk, hogy a Hyundai Mobis beszállítótól származó alkatrészek, modulok hozzánk egy zárt, automatizált futószalagos hídon érkeznek meg. Ezzel a megoldással pedig nemcsak időt, de naponta közel 200 teherautónyi áru mozgatását is megtakarítottuk. 

A Kia zsolnai gyárában különböző színű nadrágokat viselnek a gyár különböző részein dolgozó munkások. Mintha ilyen nem lenne Nosovicében...

Pedig van. Nálunk is így különböztetjük meg, ki hol dolgozik. A présüzemben világoskék, a hegesztőüzemben szürke, míg az összeszerelő üzemben halványkék a viselet. A minőségellenőrök mindenhol vörös nadrágban járnak, a váltóüzemben dolgozók pedig zöld színű nadrágot hordanak.


Amikor ezt a látogatást terveztem és írtam Önnek, észrevettem, hogy az Ön pozíciója megváltozott, korábban PR vezető volt, most pedig a Külső Kapcsolatok vezetője lett. Mit jelent ez?

A korábbi PR részleget kettéosztottuk, mivel a belső kommunikációnkat kiszélesítettük. Megfigyeltük ugyanis, hogy a gyár dolgozói közül sokaknak nincs semmilyen információja. Annak ellenére, hogy volt saját belső újságunk, hírlevelünk, tévéhíradónk, az emberek lusták voltak ezeket figyelemmel kísérni. Ezért teljesen új csatornákat hoztunk létre, ott vagyunk a Facebookon, a Youtube-on és van egy saját belső csatornánk, ami gyakorlatilag egy okostelefonos alkalmazás, a Hyundai Plus. Ez az a mód, ahogyan a modern fiatalok kommunikálnak. Itt minden fontos információ egyetlen kattintásnyira van. A vezetők autóinak megvásárlásától a vállalati bónuszokon és nyereményjátékokon át a felmérésekig minden itt van. De ahhoz, hogy ezt rendesen tudjuk csinálni, emberek szükségesek, ezért a csapatunkat kettéosztottuk: a külső ügyekért én és még három munkatársam felelős, ami a médiával történő kommunikációt, hirdetéseket és a különböző események megszervezését foglalja magában, míg a belső kommunikáció foglalkozik a tévével, a magazinnal, a közösségi médiával és a Hyundai Plus alkalmazással.    

Köszönöm Önnek az interjút és egyúttal köszönöm a Hyundai Motor Manufacuring Czech autógyárnak, hogy lehetővé tették a látogatást!

Dönci Hyundai Blogja a Facebookon és az Intagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A világ legviccesebb Hyundai kereskedése lett a hatvani Prémium Autóház Kft.

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését