A Hyundai kukásautótól kamionig üzemanyagcellában gondolkodik


A dolgok egészen másként működnek a haszonjárművek és buszok piacán, ahol az üzemanyagcellás technológia egyértelműen előnyösebb az akkumulátoros elektromos hajtásnál.

Az üzemanyagcellás járművek egyáltalán nem bocsátanak ki károsanyagokat a levegőbe. Éppen ellenkezőleg: haladás közben tisztítják a levegőt. Gyorsabban tudják feltölteni az üzemanyagtartályukatt, mint a villanyautók és nagyobb hatótávval is rendelkeznek azoknál. A Hyundai Motor a mai napig igyekszik maximalizálni az üzemanyagcellás haszonjárművek hatékonyságát. 


A haszongépjárműveknek nehéz körülmények között kell teljesíteniük, mivel általában nehéz rakományt vagy rengeteg embert kell szállítaniuk. Ezenkívül sokkal nagyobb távolságot is tesznek meg velük, mint egy normál személyautóval. Ezért ezeket a haszonjárműveket eddig leginkább dízelmotorokkal szerelték. Ezek a motorok ugyanakkor túl sok szennyezőanyagot bocsátanak ki a környezetükbe. A koreai Környezetvédelmi Minisztérium szerint a nagy tehergépjárművek száma a regisztrált járművek teljes számának mindössze egy százalékát teszik ki ugyan, ám ezek évente a levegőbe kibocsátott összes szennyező anyag 24,2 százalékáért felelnek, ami körülbelül 11 223 tonna PM 2,5 részecskét tesznek ki.

Egy nagy teherautó átlagosan évente 85,98 kg rendkívül finom szállóport bocsát ki, ami negyvenszer több, mint egy átlagos személyautó esetén (évi 2,12 kg). Nyilvánvaló tehát, hogy amennyiben egy teherautót üzemanyagcellásra cserélnénk, a levegő sokkal tisztább lenne. A McKinsey jelentése szerint 30 százalékkal csökkenthetnénk a teljes széndioxid-kibocsátást, ha 2050-ig a teljes üzemanyagcellás járműpark mindössze 5 százaléka hidrogénüzemű teherautóból állna.


A Hyundai H2 Xcient üzemanyagcellás teherautót a vállalat az európai irányelveknek megfelelően fejlesztette ki. Ezt egy új, 190 kW-os üzemanyagcellás rendszer hajtja, két azonos méretű csatlakoztatott üzemanyagcella felhasználásával. A hét hidrogéntartály csaknem 35 kg hidrogént képes tárolni, ami a teherautó számára kb. 400 kilométeres hatótávolságot biztosít.

Bár az akkumulátorral működő elektromos teherautók ugyanolyan hatékonyak tudnak lenni, mint a hidrogénüzemű, a hidrogén költségelőnyei nyilvánvalóvá válnak a rakományszállításra összpontosító felhasználások esetében. Mivel a nagy távolságokat kell megtenniük, a teherautóknak a rövid feltöltési idő és a fedélzeti hidrogén tárolás magas energiasűrűsége miatt a hidrogén üzemanyagcellás rendszerek ideálisak nagyobb, nehezebb szállítási módokhoz. A Mckinsey jelentés szerint az üzemanyagcellák költséghatékonyabbak lesznek, mint az akkumulátorok, amint a hatótávolság meghaladja a 100 kilométert.


A Környezetvédelmi Minisztérium, az Ipari Minisztérium, a Föld-, Közlekedési és Tengerészeti Minisztérium és más dél-koreai logisztikai vállalatok 2021 és 2022 között a koreai Gunpoban, Okcheonban és Szöulbanmegkezdik az üzemanyagcellás teheraurók prototípusaira épülő üzleti tevékenységüket. A logisztikai vállalatok, köztük a CJ Logistics, a Hyundai Glovis és a Coupang, öt üzemanyagcellás teherautót kapnak használatra, amit 2023 után továbbiak követnek.

A Hyundai 2025-ig összesen 1 600 darab üzemanyagcellás teherautót tervez a svájci piacon forgalomba hozni, mielőtt azok értékesítését más európai országokra, pl. Németországrra, Hollandiára, Ausztriára és Norvégiára is kiterjesztené. Azáltal, hogy közös vállalatot hozott létre más hidrogénnel kapcsolatos társaságokkal Európában, a Hyundai képes lesz ezeket a teherautókat az „FCEV projekt” részeként leszállítani.


A üzemanyagcellás haszonjárművek tökéletesek a városi használatra, mivel nem adnak ki hangot és haladás közben tisztíthatják a városok szennyezett levegőjét. A Hyundai üzemanyagcellás szemétszállító teherautója tökéletes példa erre. A legsötétebb éjszakákban összegyűjthetik a szemetet anélkül, hogy egyetlen embert is felébresztetnének.

Az üzemanyagcellás kukásautó ugyanazt a  cellarendszert használja, mint ami a Hyundai Nexo-ban is biztonságosan működik. Mindegyik kukásautó két darab 95 kilowattos üzemanyagcellával rendelkezik, amelyek maximális teljesítménye 240 kilowatt, amelyet elöl egy 24,4 kWh-os akkumulátor is kiegészít. A kabin és a raktér közötti 12 hidrogéntartállyal a kukásautó 599 kilométert képes megtenni, amennyiben a javasolt módon 60 km/órás tempóval halad. A jármű legfeljebb 4,5 tonna rakományt képes vinni, ugyanúgy, mint a sűrített földgázzal szerelt változat.


A Hyundai ezen üzemanyagcellás kukásautók egyikét is tesztelni fogja, miután a hsznojárműveknek megfelelő ipari infrastruktúráta koreai Ipari Minisztériummal, a Changwoni városnal és a Koreai Autóipari Technológiai Intézettel együttműködve létrehozták, különösen a dél-koreai Changwon városának szemétszállítási cége számára. A terv várhatóan elősegíti az üzemanyagcellás kukásautók, valamint az 5 tonnás középméretű üzemanyagcellás teherautók elterjedését.

Az üzemanyagcellás rendszert azonban sokkal inkább a városi buszokban használhatják, mivel az állandó útvonalaikhoz viszonylag kevesebb töltőállomásra lenne szükség, mint a magántulajdonban lévő járművekhez. A Hyundai első üzemanyagcellás buszát 2006-ban fejlesztették ki, a második generációs busz 2009-ben érkezett, majd a harmadik generációs modellt 2018-ban mutatták be. A 190 kW-os nagyteljesítményű üzemanyagcellás rendszerrel ellátott busz 422 kilométer hatótávolságot biztosít.


Az üzemanyagcellás járművek, beleértve az autóbuszokat is, a hidrogén és az oxigén közötti elektrokémiai reakció során keletkező elektromos energiát használják a kerekek meghajtásához. Annak érdekében, hogy az üzemanyagcellák élettartamuk alatt megőrizzék teljesítményüket, a légszívó rendszer eltávolítja a levegőben lévő porszemcséket és vegyszereket, mielőtt az üzemanyagcellákhoz juttatnák. A Hyundai üzemanyagcellás buszon rendelkezésre álló háromlépcsős légtisztító rendszer - a légszűrőtől a membrán párásítóig, a gázdiffúziós rétegig - a bevezetett levegő ultrafinom porszemcséinek 97 százalékát eltávolítja.

Ha egy üzemanyagcellás busz mindössze egy kilométert megtesz, 4,86 ​​kilogramm levegőt tud megtisztítani, tehát ha évente 86 000 km-t tesz meg, azzal 418 218 kilogramm levegő tisztulhat meg; ez pedig ugyanannyi, mint amit 85 felnőtt egy év alatt belélegez. Mivel ezek a buszok nappal folyamatosan munkában vannak, ezzel hozzájárulhatnak a városi levegő javításához. A koreai Ulsan, Changwon és Busan városa néhány városi buszjáratán jelenleg üzemanyagcellás buszokat üzemeltet és más városokban, köztük Szöulban, Gwangjuban, Seosanban és Asanban hamarosan szintén megkezdik ezek üzemeltetését.


Az „FCEV Vízió 2030” ütemterv segítséget nyújt a Hyundainak és beszállítóinak a kutatás-fejlesztésbe és a létesítménybővítésbe történő beruházásaikban, amelyek révén 2030-ra várhatóan mintegy 500 ezer üzemanyagcellás jűrmű készülhet évente. És ezzel együtt természetesen sokkal inkább elérhetővé válnak körülöttünk.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei