Az új generációs platform, a Hyundai Santa Fe alapja


Az új Hyundai Santa Fe nemcsak új külső megjelenéssel tért vissza, de a lemezek alatt található új, harmadik generációs platformja könnyebbé és erősebbé téve elődeinél még biztonságosabbá és jobban vezethetővé vált. 

A Hyundai Motor negyedik generációs Santa Fe modelljét különösen kedvelik, hiszen nemcsak a márka bevezetést megelőző foglalások számát tekintve tartja a rekordot, de több, mint 200 ezer autót értékesítettek belőle csak a koreai hazai piacon. Az éles, hangsúlyozott kialakítást, a tágas belső teret és a családorientált „Calm Tech” funkciókat a modell célcsoportjába tartozó 30-as, 40-es családos korosztály tárt karokkal fogadta.

Most pedig a negyedik generációs Santa Fe egy jelentős ráncfelvarrással tért vissza. A Hyundai hobbiterepjáró jellegzetes kompozit fényszórója megmaradt, ám a könnyedebb és kifinomultabb hatás miatt a hűtőrácsot kiterjesztették. Ez a változás megragadja a közvélemény figyelmét, ám az új Santa Fe sokkal többet változott annál, mint amit szemmel látni lehet. Különösen a platform, vagyis a Santa Fe vázszerkezetének változásai figyelemre méltóak.


Az autóiparról azt mondhatjuk, hogy jelenleg „platformháborúban” áll: miután a hatékonyabb és gazdaságosabb moduláris platformok mára általánossá váltak, minden gyártó technológiai képességeit a legteljesebb platform előállítására összpontosítja. Tekintettel a hibrid és az elektromos járművek megjelenésére, a platformokat át kell alakítani az elektronikus hajtásláncok akkumulátorának befogadására is. Vagyis a platform tervezése és gyártása egyre fontosabbá válik a modern autógyártó számára.

A Hyundai Motor Group természetesen felnőtt a kihíváshoz és számos platformot mutatott be, hogy megfeleljen a különféle elvárásoknak. Ilyen példa a harmadik generációs platform – könnyebb, biztonságosabb és alacsonyabb súlypontú kialakítású, amelynek hatékonysága még tágasabb belső kialakítást is biztosít. A nyolcadik generációs Sonata bevezetésétől kezdődően ezt a platformot a jövő Hyundai és Kia modelljei is megkapják. Mivel a moduláris felépítés sok rugalmasságot tesz lehetővé a tervezés során, a platformot a hobbiterepjárókhoz is alkalmazhatják.


Az új Santa Fe megőrzi az eredeti verzió jó tulajdonságait, amivel a nagyszerű családi autó az új platformon még több előnyt kínál. A „facelift” hallgatólagos szabályait, amelyek a megjelenésre és a kényelmi funkciók enyhe változásaira szorítkoznak, merész vonalakkal törték át. Az új platform bevezetésével a Santa Fe ráncfelvarrása valójában nemcsak szó szerint a ráncokról szólt. 

Ez az oka annak, hogy az új Santa Fe belső tere tágasabbá válhatott, ami olyan változás, amelyre csak a generációváltás során számíthattunk eddig. Annak ellenére, hogy a tengelytáv ugyanaz (a belső tér nagyságát mutató tipikus jelzőszám), mint az előző generációnál, az új Santa Fe esetén a mérnökök optimalizálták az ülések helyzetét és 39 mm-rel (7 üléses, 1040 mm) növelték a második sor lábhelyét. Emellett a csomagtér is gyarapodott. A hétüléses modell csomagtere most 782 literes, azaz 32 literrel nagyobb, mint ezt megelőzően, míg az ötüléses modellé 831 liter, azaz 12 literrel gyarapodott. Valójában ez a facelift olyan belső teret eredményezett, amely még a nagyterepjárók között is megállja a helyét.


A negyedik generációs Santa Fét kiváló biztonsága már eddig is híressé tette. A modell még a ráncfelvarrás előtt  első osztályú minősítést szerzett a hazai KNCAP ütközéstesztjén, valamint a legfontosabb európai és amerikai ütközésbiztonsági teszteken. Ám a fejlett harmadik generációs platformon nyugvó új Santa Fe ebben a tekintetben még ennél is jobb lesz.

Egyrészről az új Santa Fe multiterhelés-elnyelő szerkezettel rendelkezik – ez az új platform egyik legfontosabb eleme. Ez a szerkezeti kialakítás eloszlatja az ütközések erőhatását, javítja a ütközéscsillapítás hatékonyságát és minimalizálja az utasokra kiható erőhatásokat. A változtatás lényeges eleme az első kerék H-alakú keretszerkezete, amely éles (#) alakúvá vált. Az új keret ellenáll az ütközésnek, normál vezetési szituációkban pedig stabilabban osztja el a terhelést.


Ezenkívül az Új Santa Fe szerkezetében 14,6 százalékkal több  nagy szakítószilárdságú melegen sajtolt acéllemezek találhatóak. Különösen az oldalpanelek – az A-oszlop, B-oszlop megerősítés, oldalsó-külső megerősítés stb. – kapták meg ezt a frissítést, amelynek célja, hogy ütközéskor minimalizálják az autó deformációját. A mérnökök a fokozott merevség elérése érdekében egyszerűsítették a kereszttartó szerkezetét is és optimalizálták a padlóváz összeszerelési folyamatait is.

Ugyanakkor a „jármű súlycsökkentése” kulcsszót sem hagyták figyelmen kívül. A korábban acélból készült első lökhárító merevítőt alumíniumból alakították ki, hogy könnyebb legyen. A hátsó padló kereszttartóját, amely korábban három részből állt és hegesztést igényeltek, egy darabból álló ultranagy szakítószilárdságú acéllemezből készült integrált darabbá alakították át. Az így létrejött fejlesztések nemcsak a jármű alacsonyabb súlyát, de a biztonság fokozását is szolgálják. Különösképpen a hátsó kereszttartó korszerűsítésnek jótékony hatása, hogy jobban elosztja az egyes tengelyek terhelését, hozzájárulva ezzel a vezetési élmény fokozásához.


A 2.2 literes dízelmotor jelentős fejlesztéseken esett át, amelyeket az európai piacon hírhedt új RDE2 (Real Driving Emissions 2. szint) kibocsátási szabványoknak megfelelően alakítottak ki. Az új motor legfigyelemreméltóbb tulajdonsága azonban a jobb teljesítmény: a motor belső elemeit átstrukturálták és átalakították, hogy ne csak az üzemanyag-takarékosságot, hanem a valódi vezetési élményt is javítsák.

Elsőként a mérnökök egy alumínium blokkot használtak a meglévő öntöttvas helyett, így a motor súlyát 19,5 kilóval csökkentették. Eközben az üzemanyag-befecskendező nyomásának szintjét 2200 bárra emelték. A motor központi részeinek, például a forgattyú, valamint a tűcsapágy vezérműtengely és a kiegyensúlyozó tengely súrlódási ellenállása is javult, ami a teljesítmény és a hatékonyság észrevehető optimalizálását eredményezte. A sebességváltó vadonatúj DCT (duplakuplungos) – eredetileg a prémium modellekhez tervezték, a 8-fokozatú olajban futó DCT, amelyet először alkalmaztak egy Hyundai szabadidő-autónál, izgalmas váltási érzettel és rendkívül kedvező üzemanyag-fogyasztással büszkélkedhet.


Az új sebességváltóval felszerelve az új Santa Fe 3,7 százalékkal jobbfogyasztást tud elérni, mint a nyomatékváltós automatával felszerelt elődje. Hasonlóképpen a teljes megállás utáni nulláról százra gyorsulás értéke 0,3 másodperccel lerövidült. Mellesleg, nem kell aggódnia a DCT-re jellemző durva váltási reakciók miatt, a családi autó koncepcióját szem előtt tartva, a DCT váltási érzete alacsonyabb tempónál kisimításra került.

És végül: az új Santa Fe kialakítása aerodinamikusabb, mint valaha. A mérnökök több bemeneti légfüggönyt alkalmaztak, amivel sok légáramot vezettek be az autó alá. Ezenkívül lefaragták az első lökhárító alsó szélét, ezzel együtt felemelték a hátsó lökhárító alsó szélét, hogy a természetes légáramlást elősegítsék. A hátsó lámpatestek és a hátsó lökhárító oldala sima széleket kapott, amelyek célja az örvények elfojtása.


A padló elemeit az aerodinamikai teljesítmény fokozása érdekében továbbfejlesztették. E célból a motortér, az alváz, a középső padló és a lökhárító hátsó oldala fedőlemezeket kapott. Ezekkel a kiegészítőkkel az új Santa Fe aerodinamikai együtthatója 0,33Cd, vagyis jobb, mint az észak-amerikai piacon elérhető legtöbb versenytársának, amelyek az új Santa Fe fő vetélytársai.

Mindent együttvéve az új Santa Fe túlmutat egy tipikus modellfrissítésen: a külső és a stílus változtatásain túl a családi autó identitásának lényegét alkotó szempontok – a belső tér és a biztonság – jelentős fejlesztéseken estek át. Emellett az új hajtáslánc és az padlóváz korszerűsítése növeli a vezetési élményt és az üzemanyag-takarékosságot is. A „facelift” címke határainak túllépésével az új Santa Fe frissítését a következő generációs modell bevezetésének is tekinthetjük – és ez a merész lépés még több okot ad nekünk arra, hogy izgatottan figyeljük ennek a megbízható típusnak jelenét és jövőjét.

Forrás: hyundaimotorgroup.com

Dönci Hyundai-KIA Blogja a Facebookon és az Instagramon! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Beszélgetnél a Hyundairól vagy tanácsra lenne szükséged? Gyere és csatlakozz Te is a Dönci Hyundai Univerzumához! Itt biztosan megtalálod a választ! Katt ide!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését