Egyre drágábbak a Hyundai hazai üzemei


28 órába, vagyis kétszer annyi időbe telik a Hyundai Motornak legyártani egy autót Dél-Koreában, mint az Egyesült Államokban még akkor is, ha hazai gyártóbázisán jóval több munkás dolgozik a szerelőszalagok mellett.

A magas munkabérek, a gyakori sztrájkok és az elavult berendezések miatt a Hyundai egy munkavállalóra eső óránkénti költsége 24 778 won, azaz 22,26 dollár, amely 16 százalékkal magasabb, mint az Egyesült Államokban, és háromszor akkorák, mint Kínában.

A hét hazai gyártóbázisnak köszönhetően a Hyundai ma már az ötödik legnagyobb autógyártó a világon, ám ezek mára csupán elhasznált eszközökké váltak, amelyek sürgősen foglalkozni kellene ahhoz, hogy a vállalat megtarthassa eddigi profitszintjét. Talán lenne értelme akár bezárni az Ulsanban működő öt üzem egyikét – amely már a legrégebbi és legdrágább Hyundai gyárrá változott.

Ám a Hyundai nem kívánja feladni koreai bázisát – akárcsak a Toyota, amely szintén visszautasította a japán gyárának leállítását – és inkább az erős szakszervezet termelékenységi kérdéseinek megtárgyalása a legfontosabb számukra.  


„Az emberek azt kérdezik, hogy az állandósult szakszervezeti problémák miatt miért nem gyártunk kizárólag külföldön. Ám a hazai piac vállalatunk gyökere és ez külföldi sikereinek alapja is egyben. Valamint kockázatos vállalkozás külföldön gyártani az autókat.” – mondja egy szakszervezeti ügyekben érintett Hyundai vezető.  

November közepén a korábbinál visszafogottabb új vezető, Lee Kyung-hoon került a szakszervezet élére, aki megválasztása után nyugodtabb munkaügyi kapcsolatok kialakítását tűzte ki célul azok után, hogy militáns elveket valló elődje az elmúlt két év során két hatalmas sztrájkot vitt véghez a szakszervezet 46 ezer fős tagságának nagy részével egyetemben. Lee korábbi, 2009 és 2011 közötti szakszervezeti vezetősége idején nem voltak ilyen sztrájkok a vállalatnál.   

A magas költségek ellenére a Hyundai szerint többet nyernek, mint vesztenek a hazai gyártóüzemek megtartásával: „Koreai létesítményeink továbbra is globális termelőbázisok maradnak, ahol nemcsak a termelés bővítését tervezzük, de a termelékenységet és a minőséget is emelni szeretnénk itt.” – közölte az autógyártó a Reutershez eljuttatott e-mailjében.


Az egyértelmű érzelmi kötődésen felül a Hyundai kiterjedt beszállítói láncolattal és nyereséges kínálattal rendelkezik Koreában, ahol sokkal több nagy profittal értékesíthető nagyobb kategóriás modellt értékesít, mint bárhol máshol a világon.  

A világ legnagyobb autógyártó komplexumaként számon tartott és a legnagyobb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező Ulsan tekintélyes méretgazdaságosságot jelent és a globális terjeszkedés gerincét képzi, ahol összesen 380 beszállító és ötezer másod- és harmadfokú beszállító is működik.

„Korea remek környezetet teremtett a beszállítói hálózatok számára, így a Hyundai inkább a béreket növeli, mint viseli a külföldi piacok beszállítóinak kockázatát.” – mondja Lee Hyung-sil, a Shinoyoung Securities elemzője. „Eljöhet az ideje annak, amikor a Hyundai már úgy gondolja, külföldre viszi termelését, de egyelőre még nincs itt az ideje.”

A Hyundai azonban egyre inkább a külföldi termelésre támaszkodik. A hazai üzemekben készült autók aránya az egy évtizeddel korábbihoz képest 43 százalékra csökkent – mivel saját üzemeket nyitottak az Egyesült Államokban, Kínában és Brazíliában, amelynek köszönhetően a vállalat tavaly összesen 4,4 millió járművet állított elő világszerte.  


A Hyundai magas költségei alacsony termelékenységi struktúrája gátolja az árrések növekedését, hiszen a Kia Motorsszal közösen a hazai piacon birtokolt közel 70 százalékos piaci részesedését egyre jobban támadják a külföldi konkurensek, mint a BMW, vagy a Volkswagen.  

A gyárak bővítése helyett a Hyundai üzemei még hétvégén is teljes kapacitáson dolgoznak, amelynek köszönhetően tavaly rekordeladások és a BMW szintjét megközelítő 10 százalékos üzemi eredmény keletkezett.  

mindezek azt is mutatják, mennyire függ a Hyundai hazai dolgozóitól, akik akár napi 20 órát is hajlandóak dolgozni vállalatukért. Cserébe a Hyundai nagyvonalú béremelésről kezdett tárgyalásba, amelynek eredményeként az elmúlt tíz év során az üzemekben dolgozók bére több mint kétszeresére, 88 600 dollárra emelkedett, amely magasabb, mint a Toyota és a Samsung dolgozóinak fizetése.   


A magasra szökött bérstruktúra most gyengíti az árréseket, hiszen az erősödő konkurenciaharcban nehezebb árat emelni és a koreai won árfolyama sem erősíti a céget az árversenyben. „A Hyundai garantált bérrendszert és stabil munkahelyeket kínál, viszont emellett nem növelte a termelés hatékonyságát és rugalmasságát.” – véli Park Tae-ju, a Foglalkoztatási és Munkaügyi Intézet professzora, aki új munkarendet javasolt a Hyundai számára.   

A termelékenységi kérdések megoldására a Hyundai idén új munkarendet vezetett be, amelyből törölték az éjszakai munkát és a napközbeni munkavégzést is 20-ról 17 órára rövidítették, ám ennek ellenére mégis hét autóval több készülhet óránként az üzemekben.  

Az új szakszervezeti vezető azt ígérte, hogy a munkaórák számát 2015-ig 16 órára kívánja csökkenteni, miközben a vállalat kétszintű bérrendszer bevezetését tervezi, ahogyan azt már a General Motors is régóta alkalmazza.  

Forrás: reuters.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei