Öt éve indult meg a sorozatgyártás a Hyundai cseh üzemében


A Hyundai novemberben ünnepelte a nosovicei üzem ötödik évfordulóját, hiszen 2008. november 3-án gördült le az első sorozatgyártású autó a futószalagról. Az évforduló pedig remek alkalom a visszatekintésre és az eddig elért eredmények összegzésére.

A Hyundai Motor Manufacturing Czech az egyetlen olyan Hyundai gyár, amely az Európai Unió területén belül működik. Az eltelt öt év alatt a HMMC több mint 1 137 ezer autót gyártott, amelynek nagy többsége a 2008. novembere és 2012 júniusa között gyártott első generációs i30 volt, amelyből 371 ezer darab készült a cseh üzemben.


A második legnépszerűbb modell az ix35 hobbiterepjáró, amelynek gyártása 2011 júliusában kezdődött meg, amelyből a mai napig 316 ezer darab hagyta el a gyár kapuit. Tavaly jelent meg a kínálatban az i30 második generációja, amelyből a 2012. januári gyártásindítás óta összesen 227 ezer darab készült, míg a 2010 októbere óta gyártott ix20 kisegyterűből 141 ezer darabot gyártottak mostanáig. A Hyundai modellek mellett rövid ideig, 2009. novembere és 2011 júniusa között itt készült az ix20 testvérmodellje, a Kia Vengából összesen 82 ezer példányt gyártottak itt.   


A Nosovicében készült autókat a világ 57 országába és területeire szállítják ki, amelyek közül a gyár területi elhelyezkedése miatt a főbb felvevőpiacok – Izrael kivételével – az európai országok. A gyár legnagyobb piaca Németország (184 000 db), majd ezt követi sorrendben az Egyesült Királyság (115 000 db), Oroszország (111 000 db), Olaszország (79 000 db), Spanyolország (77 000 db), Franciaország (56 000 db), Lengyelország (51 000 db), Ausztria (50 000 db), Izrael (41 000 db) és Csehország (40 000 db).  


A tíz legnagyobb felvevőpiac az elmúlt öt évben több mint 804 ezer autót vásárolt a cseh üzemből, amely a termelés 71 százalékát teszi ki. A gyár egyik legkisebb piaca Montenegro, ahová az elmúlt 5 évben 4 autót szállítottak, de Grúziába is csupán nyolc itt gyártott Hyundai került. De még az olyan kisebb, független államokat is érdemes megemlíteni, mint Ciprus, ahová 1 300 db, vagy az indiai óceánon található francai gyarmat, Réunion, ahová közel 3 ezer cseh gyártású Hyundai érkezett az elmúlt öt évben.  


Öt évvel a HMMC gyártási startja után az üzem teljesen stabil, gyártási tevékenységét egyetlen megszakítás sem hátráltatta, a 2013-as évet pedig előreláthatóan 300 ezer darabos termeléssel fejezi be, amelyet várhatóan a következő években is tartani tudnak majd.   


Ami a munkahelyeket illeti, a Hyundai cseh üzeme nemcsak a Frýdek – Místek körzetének, de az egész régió egyik legnagyobb munkaadója. A HMMC három műszakjában 3 400 alkalmazott, valamint 16 olyan kizárólagos alvállalkozó foglalkoztatja közel 7 ezer munkását, amelyek a Hyundait követve érkeztek a térségbe. A „Hyundai-projekt” keretein belül így összesen mintegy 10 ezer új munkahely jött létre, amely nagyban hozzájárult a térség munkanélküliségének csökkentésében.  


Fontos megjegyezni, hogy a HMMC alkalmazottainak 96 százaléka cseh állampolgár, míg a további 4 százalék nagy része a környező szlovák, lengyel településeken él. A néhány koreai alkalmazott mellett Afganisztánból, Boszniából, Egyiptomból, Magyarországról, Görögországból és Angliából is van munkavállalója a vállalatnak. ugyanez az arány figyelhető meg az alvállalkozóknál is. A HMMC-nél dolgozik néhány tucat koreai menedzser is, akik azonban nem közvetlenül a cseh leányvállalat alkalmazottai, ők a Hyundai Motor négyéves kinevezésével kerültek Csehországba.


A munkavállalók 80 százaléka férfi, amely tipikus az autóipari szektorban. Átlagéletkoruk 33,3 év, akik átlagos bruttó fizetése 28 867 cseh korona (kb. 346 ezer Ft) volt, miközben a szerelőszalagoknál dolgozók bére átlagosan 26 741 cseh korona (kb. 321 ezer Ft) volt. Kiváló helyen áll a HMMC a munkabiztonság terén, hiszen míg 2009-ben 444 esetet regisztráltak, ezek száma tavaly már csak 69 volt, míg a legalább három napos kiesést okozó balesetek száma a 2009-es 90-ről 2012-re 4-re csökkent. A remek eredmény elsősorban a legtöbb munkaállomás munkamenete fejlesztésének, a következetes ellenőrzésnek és a megelőzésnek köszönhető.


A gyár megalapítása óta a vállalat számos elismerésben is részesült, így mindjárt 2007-ben a Hyundai megkapta az Év Befektetője címet, majd 2010-ben és 2011-ben a Nemzeti Minőségi Díjat, míg 2012-ben kiérdemelte az EMAS környezetvédelmi elismerést. Idén pedig megkapták az Év Régiós Munkáltatója díjat, valamint az 5 ezer főnél nagyobb létszámú vállalatok között az Év Munkáltatója elismerést is Csehországban.


Forrás: hyundai-motor.cz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését