A koreai egyetemisták a Hyundainál dolgoznának
A Szöuli Nemzeti Egyetemről (SNU) kikerülő végzősök generációkon
át ügyvédként, közszolgálati dolgozóként vagy jól fizető külföldi cégeknél
képzelték jövőjüket, nem pedig olyan termelő cégeknél, mint a Hyundai. Egészen
mostanáig.
Mivel azonban a Hyundai az elmúlt évtizedben minden más
globális autógyártónál jobban fejlődött, az elit főiskolák és egyetemek
végzősei ma már vonzónak találják az autógyártót. A legújabb felmérés szerint a
Dél-Korea legnagyobb rangú, gyakran koreai Harvardként emlegetett egyetemének
üzleti szakán 2011-ben végzett hallgató közül a legtöbben a Hyundai Motornál
találtak munkát, míg két évvel korábban egyetlen hallgató sem kezdte
pályafutását itt.
„Tényleg a Hyundainál akartam dolgozni.” – mondta a 27 éves
Kim Jung Min, aki 2011-ben csatlakozott a céghez. „Egyszerűen izgalmas helynek
tűnt.” A Hyundai hirtelen feltörése a vállalatot az ország nyolcadik
legkívánatosabb munkahelyévé tette és a JobKorea online munkaközvetítő felmérése
szerint a Kia Motors leányvállalat még az ennél is előkelőbb harmadik helyen
áll. Egy évtizeddel korábban a Hyundai a 21. helyen volt, míg a Kia az első
ötvenbe sem tudott bejutni.
Tágabb értelemben a Hyundai növekvő népszerűsége megmutatja,
hogyan változott meg a chaebolok – családi tulajdonban álló, a gazdaságot uraló
ipari csoportok – megítélése, amelyeket egészen mostanáig katonai fegyelem,
ordítozó vezetők és testileg is megfenyített alkalmazottak hírneve övezett. Egy
2011-es felmérés szerint a főiskolai hallgatók 26 százaléka vállalna munkát
chaebolokban, vagyis kétszer annyian, mint a külföldi vállalkozásoknál.
„Amikor végeztem, az SNU-ról kikerülve mindenki a Bank of
Koreánál, esetleg egy újonnan alapított koreai kereskedelmi bank jól fizető állására
vágyott.” – mondja Heo Pil Seook, aki 1989-ben végzett és mostanra a Midas
International Asset Management cég vezérigazgatói tisztét tölti be. „A Hyundai
egyáltalán nem volt a listánkon.” – mondja.
Heo elmondta, az akkor végzett közel 200 társa közül
egyetlen egyről tud, aki az autógyártóhoz került. A Hyundai ekkor még jóval
kisebb volt, mint a Mitsubishi és évente csupán 600 ezer autót gyártott. Ma a
Hyundai több autót ad el Kínában és Indiában, mint a Toyota, 2012-es profitja
és profitrátája jobb, mint a BMW-é.
„Azok a pályázók, akik eddig számba se vették a Hyundait, ma
már megteszik.” – mondja Antony Modrich, a londoni székhelyű Robert Walters
állásközvetítő koreai vezetője. „Az emberek számára versenyképes a státusz, és
ez nagy dolog.”
A koreai autógyártó ráadásul jól is fizet, a Hyundainál
dolgozók átlagfizetése 94 millió won, azaz 87 ezer dollár volt tavaly. Ez 35
százalékkal több, mint a Samsungnál, amely az ország legnagyobb vállalatcsoportja
és a JobKorea szerint a legnagyobb foglalkoztató, ráadásul a Samsung 74
százalékkal több egy dolgozóra jutó profitot termelt, mint a Hyundai Motor. A
CarrierNet közvetítőcég szerint a Hyundai ráadásul új dolgozóit is jobban
megfizeti, 2012-ben 56 millió wonos (52 ezer dolláros) átlagos kezdő fizetéssel.
„Egyre több koreai diák választja a hazai konglomerátumokat racionális
okokból is.” – mondja a 25 éves Jung Jae Kwang, aki idén pályakezdőként csatlakozott
a Hyundai Motor pénzügyi részlegéhez, miután Korea másik elit egyetemén, a
Yonsei University-n végzett. Jung számára fontos volt a munkahely biztonsága, a
nagyvonalú fizetés és az utazás lehetősége.
Persze, a Hyundai egyáltalán nem bánja az elit egyetemeken
végzett tanulók növekvő érdeklődés, ám a vállalat azt is hangsúlyozza, hogy
próbálják a kevésbé szokványos környezetből érkező fiatalok munkalehetőségeit
is bővíteni.
„Régebben előbb felvettük az embereket, majd később
taníttattuk ki őket ahelyett, hogy a szakmai követelmények alapján végeztünk
volna felvételt.” – mondja Chang Haelim, a Hyundai Motor munkaügyi vezetője. „Rá
kellett jönnünk, hogy nem tudjuk hatékonyan foglalkoztatni azokat az embereket,
akiket akartunk.” Ez azt jelenti, hogy a
bekopogó végzősök helyett ma már a jelentkezők jegyei mellett a professzorok
véleményére is nagy hangsúlyt fektetnek.
A 30 éves terepjáró-imádó Kim Wan Kyu január óta gyakornok a
Hyundainál, miután az autógyártó meglátogatta iskolájukat. Kim szerint barátai
kételkedtek abban, hogy a Hyundai felveszi őt, mivel nem olyan jó nevű
iskolákat végzett és életkora is több, mint a végzősöké. „A legtöbben azt mondták,
nem kapom meg az állást a korom és az előmenetelem miatt.”
Jasper Kim, a szöuli Ewha egyetem nemzetközi tanulmányi
professzora szerint ahogyan egyre több koreai vállalat válik globális márkává,
egyre több jó nevű és kevésbé jó nevű iskola végzőse számára válnak vágyott
munkahelyé. Kim szerint ennek kulcsa a stabilitás, a nacionalizmus és szociális
státusz (SNS) együttese.
„Az általános értelmezés szerint Koreában egy nagy koreai
vállalatnak dolgozni nemcsak a dolgozó számára értékes, hanem magának a
nemzetnek is fontos.” – mondja Kim, majd hozzáteszi: „Ez az SNS hármas nemcsak
az egyes álláskeresőben, de annak közösségeiben – családban, barátokban és még
az ellenségeiben is visszhangzik.”
Forrás: bloomberg.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!