A koreai egyetemisták a Hyundainál dolgoznának


A Szöuli Nemzeti Egyetemről (SNU) kikerülő végzősök generációkon át ügyvédként, közszolgálati dolgozóként vagy jól fizető külföldi cégeknél képzelték jövőjüket, nem pedig olyan termelő cégeknél, mint a Hyundai. Egészen mostanáig.

Mivel azonban a Hyundai az elmúlt évtizedben minden más globális autógyártónál jobban fejlődött, az elit főiskolák és egyetemek végzősei ma már vonzónak találják az autógyártót. A legújabb felmérés szerint a Dél-Korea legnagyobb rangú, gyakran koreai Harvardként emlegetett egyetemének üzleti szakán 2011-ben végzett hallgató közül a legtöbben a Hyundai Motornál találtak munkát, míg két évvel korábban egyetlen hallgató sem kezdte pályafutását itt.  

„Tényleg a Hyundainál akartam dolgozni.” – mondta a 27 éves Kim Jung Min, aki 2011-ben csatlakozott a céghez. „Egyszerűen izgalmas helynek tűnt.” A Hyundai hirtelen feltörése a vállalatot az ország nyolcadik legkívánatosabb munkahelyévé tette és a JobKorea online munkaközvetítő felmérése szerint a Kia Motors leányvállalat még az ennél is előkelőbb harmadik helyen áll. Egy évtizeddel korábban a Hyundai a 21. helyen volt, míg a Kia az első ötvenbe sem tudott bejutni.  

Tágabb értelemben a Hyundai növekvő népszerűsége megmutatja, hogyan változott meg a chaebolok – családi tulajdonban álló, a gazdaságot uraló ipari csoportok – megítélése, amelyeket egészen mostanáig katonai fegyelem, ordítozó vezetők és testileg is megfenyített alkalmazottak hírneve övezett. Egy 2011-es felmérés szerint a főiskolai hallgatók 26 százaléka vállalna munkát chaebolokban, vagyis kétszer annyian, mint a külföldi vállalkozásoknál.   


„Amikor végeztem, az SNU-ról kikerülve mindenki a Bank of Koreánál, esetleg egy újonnan alapított koreai kereskedelmi bank jól fizető állására vágyott.” – mondja Heo Pil Seook, aki 1989-ben végzett és mostanra a Midas International Asset Management cég vezérigazgatói tisztét tölti be. „A Hyundai egyáltalán nem volt a listánkon.” – mondja.

Heo elmondta, az akkor végzett közel 200 társa közül egyetlen egyről tud, aki az autógyártóhoz került. A Hyundai ekkor még jóval kisebb volt, mint a Mitsubishi és évente csupán 600 ezer autót gyártott. Ma a Hyundai több autót ad el Kínában és Indiában, mint a Toyota, 2012-es profitja és profitrátája jobb, mint a BMW-é.

„Azok a pályázók, akik eddig számba se vették a Hyundait, ma már megteszik.” – mondja Antony Modrich, a londoni székhelyű Robert Walters állásközvetítő koreai vezetője. „Az emberek számára versenyképes a státusz, és ez nagy dolog.”

A koreai autógyártó ráadásul jól is fizet, a Hyundainál dolgozók átlagfizetése 94 millió won, azaz 87 ezer dollár volt tavaly. Ez 35 százalékkal több, mint a Samsungnál, amely az ország legnagyobb vállalatcsoportja és a JobKorea szerint a legnagyobb foglalkoztató, ráadásul a Samsung 74 százalékkal több egy dolgozóra jutó profitot termelt, mint a Hyundai Motor. A CarrierNet közvetítőcég szerint a Hyundai ráadásul új dolgozóit is jobban megfizeti, 2012-ben 56 millió wonos (52 ezer dolláros) átlagos kezdő fizetéssel.


„Egyre több koreai diák választja a hazai konglomerátumokat racionális okokból is.” – mondja a 25 éves Jung Jae Kwang, aki idén pályakezdőként csatlakozott a Hyundai Motor pénzügyi részlegéhez, miután Korea másik elit egyetemén, a Yonsei University-n végzett. Jung számára fontos volt a munkahely biztonsága, a nagyvonalú fizetés és az utazás lehetősége.

Persze, a Hyundai egyáltalán nem bánja az elit egyetemeken végzett tanulók növekvő érdeklődés, ám a vállalat azt is hangsúlyozza, hogy próbálják a kevésbé szokványos környezetből érkező fiatalok munkalehetőségeit is bővíteni.  

„Régebben előbb felvettük az embereket, majd később taníttattuk ki őket ahelyett, hogy a szakmai követelmények alapján végeztünk volna felvételt.” – mondja Chang Haelim, a Hyundai Motor munkaügyi vezetője. „Rá kellett jönnünk, hogy nem tudjuk hatékonyan foglalkoztatni azokat az embereket, akiket akartunk.”  Ez azt jelenti, hogy a bekopogó végzősök helyett ma már a jelentkezők jegyei mellett a professzorok véleményére is nagy hangsúlyt fektetnek.


A 30 éves terepjáró-imádó Kim Wan Kyu január óta gyakornok a Hyundainál, miután az autógyártó meglátogatta iskolájukat. Kim szerint barátai kételkedtek abban, hogy a Hyundai felveszi őt, mivel nem olyan jó nevű iskolákat végzett és életkora is több, mint a végzősöké. „A legtöbben azt mondták, nem kapom meg az állást a korom és az előmenetelem miatt.”

Jasper Kim, a szöuli Ewha egyetem nemzetközi tanulmányi professzora szerint ahogyan egyre több koreai vállalat válik globális márkává, egyre több jó nevű és kevésbé jó nevű iskola végzőse számára válnak vágyott munkahelyé. Kim szerint ennek kulcsa a stabilitás, a nacionalizmus és szociális státusz (SNS) együttese.   

„Az általános értelmezés szerint Koreában egy nagy koreai vállalatnak dolgozni nemcsak a dolgozó számára értékes, hanem magának a nemzetnek is fontos.” – mondja Kim, majd hozzáteszi: „Ez az SNS hármas nemcsak az egyes álláskeresőben, de annak közösségeiben – családban, barátokban és még az ellenségeiben is visszhangzik.”

Forrás: bloomberg.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését