Hosszú várakozási idők nehezítik a Hyundai európai terjeszkedését
A Hyundai az egyik legnagyobb autógyártóvá küzdötte fel
magát az elmúlt években, ám a folyamatos szakszervezeti nyomás gátolja az
autógyártó globális bővülését, beleértve Európát is.
A Hyundainak mindig is viharos kapcsolata volt
szakszervezetével, amely 1987-es megalakulása óta csaknem minden évben
sztrájkokkal nehezítette munkáltatóját és termelési kiesésekhez, a
megrendelések csúszásához vezettek.
A majdnem hat hónapig elhúzódó sztrájkok még Európában is
érződtek szeptember elején, amikor a magasabb béreket és jobb
munkakörülményeket követelő dolgozók munkabeszüntetése következtében a
termeléskiesés értéke elérte a 2,4 milliárd dollárt. A Hyundai ugyanis hiába
gyártja számos modelljét, köztük pl. az i10 és i20 modelleket Törökországban,
Oroszországban és Csehországban, a márka továbbra is Dél-Koreából importálja a
Santa Fe, az i40, Veloster és Genesis Coupe modelleket.
„A Santa Fe nem ritkán kilenc hónapra elhúzódó európai szállítási
határideje mindenképpen összefügg a koreai sztrájkhelyzettel.” – mondja Jin
Byung-jin, a Hyundai törökországi gyárának vezetője. Elmagyarázta, hogy a
vállalatnak meg kell egyeznie a szakszervezettel, ellenkező esetben kénytelen
lesz a koreai modelleket európai gyárakban összeszerelni, míg az i10 és i20
modellek gyártása akár átkerülhet Koreába is. „A gyárak termelési rendszereinek
rugalmatlansága hosszú távon veszélyes lehet a vállalat versenyképességére.” –
tette hozzá.
A tíz éve a németországi Rüsselsheimben Hyundai
márkakereskedést vezető David Goeres szerint ha a Hyundai erős lábakon kíván állni
Európában, akkor meg kell oldania a megrendelt autók kiszállításával
kapcsolatos problémákat. „A német vásárlók nem szívesen vesznek olyan autót,
amelyre kilenc hónapot kell várni. Jelenleg a Santa Fe pont ebben a helyzetben
van.” – mondja Goeres.
Idén január és szeptember között a Hyundai 313 518 autót
értékesített Európában, amellyel az európai piac 3,5 százalékát mondhatja
magáénak. A teljes évre idén 415 ezer autót terveznek eladni a régióban, amely
azonban 6,5 százalékkal alacsonyabb a tavaly elértnél.
A 2008-as gazdasági válság hatására az európai autógyártók
már hatodik éve csökkenést regisztrálnak, ám a Hyundai erősödő versenyre számít
a válságból kilábalást követően. Ezekben
a kritikus időkben a vállalatnak vissza kell térnie az alapokhoz, vagyis a termelés
és kiszállítás idejének szűkítésével erősíthetik jelenlétüket Európában.
„Amennyiben a vállalat még több autót gyárt külföldi
üzemekben, azzal a saját munkásainak állásával játszik, hiszen ezek a
szakszervezeti dolgozók egy részének elbocsátásához is vezethet.” – mondta Kwon
Oh-il, a szakszervezet szóvivője. A Hyundai már manapság is tíz autóból hatot
külföldön készít és ez az arány a kereslet növekedésével tovább emelkedhet.
Eközben a Hyundai törökországi igazgatója elmondta, hogy a
helyi dolgozóknak növelni kell saját termelékenységüket a versenyképesség
megtartása érdekében, így a panaszkodásnak és további előnyök szerzésének nincs itt
az ideje. Habár az óránkénti termelékenység a török üzemben így is sokkal
nagyobb, mint a koreai gyárakban, az órabér Dél-Koreában jóval magasabb annál,
mint amit a Hyundai a török dolgozóinak fizet.
Jin Byung-jin elmondta, jövő év elején a török üzemben is
bevezetik a három műszakos termelést, hiszen az eddigi két műszak nem képes
kielégíteni az itt gyártott modellek iránti növekvő keresletet. Ebben is
eltérnek a koreai gyáraktól, ahol a két műszakos fizetés majdnem annyit fizet a
dolgozóknak, mint a három.
A most megválasztott Lee Kyung-hoon szakszervezeti vezetővel
az élen a szakszervezet talán könnyebben juthat egyességre a vállalat
vezetőségével, hiszen Lee korábbi, 2009 és 2011. közötti elnöksége
sztrájkmentesen telt, ám az őt követő Moon Yong-moon erőszakos vezetése 4,4
trillió won veszteséget hozott a vállalatnak. Az új vezetővel azonban talán
sikerül az ellátási problémákat végleg megoldani.
Forrás: koreatimes.co.kr
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!