Hosszú várakozási idők nehezítik a Hyundai európai terjeszkedését


A Hyundai az egyik legnagyobb autógyártóvá küzdötte fel magát az elmúlt években, ám a folyamatos szakszervezeti nyomás gátolja az autógyártó globális bővülését, beleértve Európát is.

A Hyundainak mindig is viharos kapcsolata volt szakszervezetével, amely 1987-es megalakulása óta csaknem minden évben sztrájkokkal nehezítette munkáltatóját és termelési kiesésekhez, a megrendelések csúszásához vezettek.

A majdnem hat hónapig elhúzódó sztrájkok még Európában is érződtek szeptember elején, amikor a magasabb béreket és jobb munkakörülményeket követelő dolgozók munkabeszüntetése következtében a termeléskiesés értéke elérte a 2,4 milliárd dollárt. A Hyundai ugyanis hiába gyártja számos modelljét, köztük pl. az i10 és i20 modelleket Törökországban, Oroszországban és Csehországban, a márka továbbra is Dél-Koreából importálja a Santa Fe, az i40, Veloster és Genesis Coupe modelleket.     


„A Santa Fe nem ritkán kilenc hónapra elhúzódó európai szállítási határideje mindenképpen összefügg a koreai sztrájkhelyzettel.” – mondja Jin Byung-jin, a Hyundai törökországi gyárának vezetője. Elmagyarázta, hogy a vállalatnak meg kell egyeznie a szakszervezettel, ellenkező esetben kénytelen lesz a koreai modelleket európai gyárakban összeszerelni, míg az i10 és i20 modellek gyártása akár átkerülhet Koreába is. „A gyárak termelési rendszereinek rugalmatlansága hosszú távon veszélyes lehet a vállalat versenyképességére.” – tette hozzá.

A tíz éve a németországi Rüsselsheimben Hyundai márkakereskedést vezető David Goeres szerint ha a Hyundai erős lábakon kíván állni Európában, akkor meg kell oldania a megrendelt autók kiszállításával kapcsolatos problémákat. „A német vásárlók nem szívesen vesznek olyan autót, amelyre kilenc hónapot kell várni. Jelenleg a Santa Fe pont ebben a helyzetben van.” – mondja Goeres.


Idén január és szeptember között a Hyundai 313 518 autót értékesített Európában, amellyel az európai piac 3,5 százalékát mondhatja magáénak. A teljes évre idén 415 ezer autót terveznek eladni a régióban, amely azonban 6,5 százalékkal alacsonyabb a tavaly elértnél.

A 2008-as gazdasági válság hatására az európai autógyártók már hatodik éve csökkenést regisztrálnak, ám a Hyundai erősödő versenyre számít a válságból kilábalást követően.  Ezekben a kritikus időkben a vállalatnak vissza kell térnie az alapokhoz, vagyis a termelés és kiszállítás idejének szűkítésével erősíthetik jelenlétüket Európában.


„Amennyiben a vállalat még több autót gyárt külföldi üzemekben, azzal a saját munkásainak állásával játszik, hiszen ezek a szakszervezeti dolgozók egy részének elbocsátásához is vezethet.” – mondta Kwon Oh-il, a szakszervezet szóvivője. A Hyundai már manapság is tíz autóból hatot külföldön készít és ez az arány a kereslet növekedésével tovább emelkedhet.

Eközben a Hyundai törökországi igazgatója elmondta, hogy a helyi dolgozóknak növelni kell saját termelékenységüket a versenyképesség megtartása érdekében, így a panaszkodásnak és további előnyök szerzésének nincs itt az ideje. Habár az óránkénti termelékenység a török üzemben így is sokkal nagyobb, mint a koreai gyárakban, az órabér Dél-Koreában jóval magasabb annál, mint amit a Hyundai a török dolgozóinak fizet.


Jin Byung-jin elmondta, jövő év elején a török üzemben is bevezetik a három műszakos termelést, hiszen az eddigi két műszak nem képes kielégíteni az itt gyártott modellek iránti növekvő keresletet. Ebben is eltérnek a koreai gyáraktól, ahol a két műszakos fizetés majdnem annyit fizet a dolgozóknak, mint a három.  

A most megválasztott Lee Kyung-hoon szakszervezeti vezetővel az élen a szakszervezet talán könnyebben juthat egyességre a vállalat vezetőségével, hiszen Lee korábbi, 2009 és 2011. közötti elnöksége sztrájkmentesen telt, ám az őt követő Moon Yong-moon erőszakos vezetése 4,4 trillió won veszteséget hozott a vállalatnak. Az új vezetővel azonban talán sikerül az ellátási problémákat végleg megoldani.   

Forrás: koreatimes.co.kr

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését