A Hyundai zöldprogramjának izgalmas részletei
A Hyundai a hibridpiac egyik meghatározó képviselőjeként a jövőben több olyan modellt dob piacra, amelyeket hagyományos helyett hibrid vagy teljesen elektromos hajtásláncok mozgatnak.
A Hyundai Motor az utóbbi évtizedben a globális autópiac
egyik legagresszívebb versenytársává nőtte ki magát, amely a gyorsan változó
külső körülményekhez is hamar képes alkalmazkodni. Így van ez a környezetbarát
járműpiac terén is, ahol a márka jelentősen bővíteni kívánja jelenlétét. Erről
az amerikai GreenCarReports magazin kérdezte a Hyundai zöldautó-programjáért
felelős Ki-Sang Leet, aki a vállalat Namyang fejlesztőközpontjának alelnöke.
Mennyiben tér el a Hyundai Sonata Plug-In Hybrid modellje a
hagyományos hibridektől?
Az elektromotor kapacitását 38-ról 55 kilowattra, azaz
51-ről 74 lóerősre növeltük meg, így az autót önállóan is képes mozgatni. Mi
ezt a rendszert a hibridtechnológiánk második generációjának tekintjük, miután
az első hibridünket 2011-ben már bemutattuk és 2013-ban felújítottuk. A 2,0
literes benzines erőforrás mára kisebb, az akkumulátor pedig még kompaktabb
lett.
A hálózatról tölthető hibridek esetében a vásárlók mindig
nagyobb elektromos hatótávot akarnak, de nem gondolnak ennek árára. Ők csak
minél nagyobb hatótávot szeretnének. A plug-in hibridek nagyobb
akkukapacitására sokszor nincs szükség, ez olyan, amit a vezetők nem gyakran
használnak ki, viszont növeli az autó súlyát és vételárát.
Mi az egész rendszer árát gondoltuk át. Úgy gondoljuk, hogy
akár 48 kilométeres elektromos hatótávot is el tudunk érni elfogadható áron,
ami az amerikai vezetők napi közlekedésének felét fedezné.
Hogyan fejlődik ez a rendszer a következő években?
A hibridrendszerünk harmadik generációját a jövő évben piacra
vezetendő kizárólagos hibridautónkban mutatjuk be. Ebben a mai hibridekben
használt hatfokozatú automata helyett ugyanazt az új, duplakuplungos
automataváltót használjuk, amit jelenleg Amerikában csak a Sonata Eco
modelljéhez kínálunk.
A laborunkban már kifejlesztettünk egy hatótáv-növelővel
rendelkező elektromos autót is, de ezt csak előkészítettük egy jövőbeli
felhasználásra. Még nem döntöttünk arról, hogy kínálunk-e majd ilyen autót.
Szóval a Hyundai hamarosan hibridváltozatokat, plug-in
hibrideket és kizárólagos hibridmodellt mutat be. De mi a helyzet az elektromos
autókkal?
A kizárólagos hibridhez felhasznált padlólemez kisebb külső
változtatásokkal akár plug-in hibridekhez és elektromos járművekhez is
felhasználható. Az elektromos autók területén úgy érezzük, azoknak legalább
200-300 kilométeres hatótávot kellene teljesíteniük. Ezeknek viszont kisebb
autóknak kell lenniük, elsősorban városi használattal. A hosszabb utakra
használt nagyobb autók esetén hosszútávon az üzemanyagcella jelenthet
megoldást.
Ennek ellenére nagyobb kapacitású akkukat is előkészítünk. A
jövőben a nagyobb hatótáv miatt talán opcionálisan felkínáljuk majd ezeket, de
biztosan magasabb áron. A lítium-ion akkumulátorokba még van fejlesztési
lehetőség.
Úgy számolunk, 2040 vagy 2050 környékén már az autók
energiatárolási rendszerének következő generációját használhatjuk, ami drámai
módon növelheti az energiasűrűséget. Ezzel lehetővé válik, hogy az elektromos
autók hatótávja 300
kilométer fölé emelkedjen. Mi viszont továbbra is úgy
érezzük, az üzemanyagcella áll akkor is a kínálat élén.
Hogyan látják, miként fejlődnek tovább az üzemanyagcellás
autók?
Ezek az autók 500 és 700 kilométer közötti
hatótávra lesznek képesek és 20-30 év múlva már árban is versenyképesek lesznek
a benzines autókkal.
Az infrastruktúra persze nagy kihívás. Mi autógyártók
vagyunk, de rengeteg partnerrel dolgozunk együtt ezen, már jó néhány éve
tárgyalunk velük. Minden ország saját stratégiával rendelkezik a hidrogén
üzemanyag biztosítására. Ebben a pillanatban a koreai és a kaliforniai
kormányzati hivatalok támogatnak minket a legnagyobb mértékben. De az
infrastruktúra nagyon bonyolult – és még profitot is kell termelnie annak az
autónak, amit eladunk.
Mi vezette a Hyundait arra, hogy a Toyota és a Ford kétmotorosa
helyett egymotoros hibridrendszert alkosson?
Úgy gondoljuk, a hibridek aránya 10-15 százalékos lesz a
jövőben. Ám a vevők még mindig bizonytalanok az autók vételára miatt. Ezért
választottuk az egymotoros rendszert, amivel csökkenteni tudtuk a rendszer
teljes költségét, amellyel nagyobb mozgásterünk is van az árazásnál.
A beállításunk engedélyezi, hogy az elektromotor autópályán
bedolgozzon a benzines motor mellé. Persze van egy kis hátrányunk városi
üzemben, de nagyobb tempó mellett a hibridrendszerünk mindkét erőforrást
használhatja, míg a kétmotoros rendszereknél az egyik csak az erőforrás
sebességét szabályozza.
Így lehet, hogy a városban kevésbé – talán 3-5 százalékkal –
gazdaságos a mi rendszerünk, autópályán viszont 10 százalékkal is jobb a
hatásfok, mint a kétmotoros tervezés esetén. Ez pedig nemcsak az amerikaiaknak
fontos tényező.
Forrás: greencarreports.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!