„A kerekek legyenek nagyok!” - a Hyundai főtervezője a márkáról


A koreai Hyundai értékarányos márkából egyre értékesebbé szeretne válni, a célpont pedig a Volkswagen. A mikéntről a márka főtervezője, Peter Schreyer beszél.

Az autók nagy kerekei olyanok, mint a manökenek szép lábai – legalábbis Peter Schreyer szerint. Az új Tucson vázlatát pedig kevesebb mint egy perc alatt papírra is veti. A papíron valóban hatalmas kerekeket kanyarít az autó alá. Minden mai modern autó pár ilyen tollvonással, felületes rajzokkal kezdi pályafutását. „És a kerekeknek nagynak kell lenniük, mint ahogy egy szupermodellnek hosszú lábak kellenek. Az autó apró kerekekkel egyszerűen nem nézhet ki jól!”   

A forma már annyira fontossá vált a Hyundai csoport számára, hogy Schreyert első külföldiként a dél-koreai kétmárkás konszern főtervezőjévé választották meg. A németországi Bad Reichenhallból származó dizájner így a koreai autógyártó három elnökével együtt nagyot álmodott: A Hyundai csoportot a világ autóiparának csúcsára szeretnék emelni.


Schreyer nyakkendő helyett csak egy sállal takarva nyakát, a tőle megszokott módon teljesen feketében ül egy berlini étteremben. Ám a formatervező szerint mára már a koreai üzemekben is rég elmúlt az az időszak, amikor az igazgatók uniformizált sötét öltönyöket és fehér ingeket viseltek, a munkahelyeken pedig a Hyundai feliratos széldzsekik kora is lejárt már. A recsegő hangszórókból felhangzó zenére folytatott reggeli tornagyakorlatok ugyan még megvannak a vállalat ulsani, asani és jeo-jui gyáraiban – de a konszern mégis változik, modernebb, rugalmasabb lett. És tovább növekszik – csak másként mint eddig. Lassabban. Ez pedig jól kiszámítható.  

Persze a nagyság is fontos egy autógyártónak. „Évente tízmillió eladott autó elképzelhető” – mondja Schreyer. Ennyinek is kellene lennei ahhoz, hogy a Toyota, a Volkswagen és a General Motors „nagy hármasához” felzárkózzon a koreai márka. Schreyer szerint főként olyan új hobbiterepjárókkal szeretnék ezt a célt elérni, mint a múlt héten bemutatott vadonatúj Tucson.   

Egy világpremier éppen Németországban, ahol feltalálták az autót. Ahol a BMW, a Mercedes és a Volkswagen az úr. Ez egy hadüzenet, legfőképpen a Volkswagennek. A koreai birodalo elnöke, Chung már korábban kijelentette, a wolfsburgi óriás az, akitől a legtöbb ügyfelet szeretnék elhalászni.  

A koreaiak azonban még mindig nem tartoznak az autógyártás élvonalába. A Toyota, a Volkswagen és a GM az elmúlt évben egyenként 10 millió autó körüli nagyságrendben adták el autóikat. A Hyundai csoport a Renault-Nissan csoport mögött a maga nyolcmilliós eladásával tavaly maradt az ötödik helyen. A Toyota teljes autógyártási termelési rendszerét átalakította, így a 2010-től kezdődő nehézségei ellenére sikerült megvédenie első helyezését. A GM hét évtizedig a világ legnagyobb autógyártója volt, amely az újabbnál újabb visszahívások és az Opel problémái ellenére még mindig nagyon jól teljesít a világpiacon.  

A Volkswagen pedig nemcsak hatalmas, hanem rendelkezik olyan szép és nagy profitabilitást biztosító leányvállalatokkal, mint a Porsche, Audi, Lamborghini, Bentley és Bugatti – olyan luxusmárkákkal, amelyek a teljes konszernt felértékelik. „Ha nem lenne ilyenünk, egyszer majd az Opel szintjén lennénk” – mondta a Volkswagen egyik menedzsere.


A koreaiaknak ezzel szemben nincs luxusmárkájuk – annál több problémájuk van a márkaképpel. „Le vagyunk maradva, a Hyundai és a Kia nem érzelemdús márka” – mondja a konszern egyik igazgatója. „Túl régóta koncentrálunk arra, hogy jó és olcsó autókat készítsünk.”   

Máskülönben nem is sikerülhetett volna a Hyundainak az alapítása utáni szűk ötven év elteltével az ötödik legnagyobb autógyártóvá válni. A koreaiak világsikere pedig csak két évtizede kezdődött. Jó és olcsó autókkal pedig messzire el lehet jutni, csak épp a csúcsra nem, ezért aztán a koreaiak új irányt vettek. „A prémium felé indulunk el” – mondja Schreyer. Értékesebb, kívánatosabb autók, amelyek jobb kidolgozással, magasabb minőségi szinten vannak. „Még akkor is, ha mindvégig köztudott marad, hogy egy tömeggyártóról van szó” – teszi hozzá a főtervező.    

Alapjában véve ugyanaz a stratégia, mint amivel a Volkswagen sikeressé tette a Passatot. Olyan modellek, amelyek a prémiumkategóriában is helytállnának, mint amilyen a koreaiak Genesis modellje. De ki fizetne egy Hyundai modellért 65 ezer eurót? Aki ennyi pénzt kiad, az jól csengő névre és márkára vágyik.


Az ugrásszerű növekedések időszakának ezzel egyelőre vége. „A konszolidáció fázisában vagyunk” – magyarázza Schreyer. Erre az évre a konszern nyolc országban található tíz üzemében a tervek szerint 8,2 millió autó készül, ami ugyan újabb rekord, viszont csupán 2,4 százalékos növekedés a tavalyihoz képest és tíz éve a leggyengébb tervezett növekedés. Chung elnök újévi beszédében ezt a gyenge világgazdasági teljesítménnyel, a politikai bizonytalanságokkal és az élesedő versenyhelyzettel magyarázta. Ám arról is lehet szó, hogy lendületet vegyenek ahhoz, hogy a célra feljussanak.  

Annak érdekében pedig, hogy az elsők lehessenek, Chung az elkövetkező négy év során 61 milliárd eurót kíván befektetni, amely példátlanul hatalmas összeg a konszern eddigi életében. A tervek között szerepel a termelési kapacitás bővítése is, de leginkább új modelleket terveznek és új meghajtási rendszereket fejlesztenek. Egyszerre kereken hétezer új mérnököt vesznek fel a közeljövőben, akikkel technológia terén kívánják beelőzni a konkurenseket.   

Chung és Schreyer nemcsak az olcsóság bélyegét kívánják lerázni magukról és nemcsak nem akarják tovább folytatni az eddig önkéntesen vállalt gyors követő szerepkört, de olyan gyártóvá kívánnak válni, amely elsőként adhatja át technológiai fejlesztéseit másoknak. Az ix35 Fuel Cell modelljükkel a Hyundai idéntől már négy számjegyű üzemanyagcellás eladást tudhat magának.


Az autógyártók jövedelmezősége egyik legjobb mutatószámának tartott árrés esetében a dél-koreai autógyártók a kilenc százalékos értékükkel máris a prémiumgyártók, pl. a BMW és Audi szintjére értek fel, lehagyva a Mercedes-Benzt és a Toyotát is. és persze jóval a Volkswagen előtt járnak. A németekkel ellentétben a Hyundainak pedig nincs problémája a világméretű értékesítés szintjével. Kínában 1,1 millió, az Egyesült Államokban 725 ezer eladott autójával a koreaiak igen erősek, de Indiában és hazai, koreai piacukon sem panaszkodhatnak. Még az importőröktől nyüzsgő Európában is 426 ezer autót sikerült eladniuk.

A Volkswagen már rég felismerte a Távol-Keletről érkező veszély jelentőségét. Ahogyan Peter Schreyer elvesztésének jelentőségét is. Ő volt ugyanis az, aki megteremtette az első Audi TT-t, az új Beetle és a Golf IV modelleket – most pedig a wolfsburgiak legnagyobb konkurensének dolgozik. A veszteséget az egyébként a VW konszern szófukar vezére, Ferdinand Piëch is elismerte: „Schreyert nem lett volna szabad elengednünk” – ismerte el a Volkswagen igazgatótanácsának elnöke és fő részvényese egy korábbi interjújában.


Forrás: welt.de

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei