Dél-Korea autógyártói félnek az újabb kereskedelmi egyezményektől
Dél-Korea autóipara aggodalmát fejezte ki az ország Japánnal
és Kínával megkötendő, mintegy 1,5 milliárd vásárlót érintő háromoldalú
szabadkereskedelmi egyezménye miatt, mivel az előnytelenül érintené a hazai
autógyártást.
A Koreai Automobilgyártók Szövetségének (KAMA) vezetője,
Tae-nyen Kim szerint bizonyos ideig fenn kellene tartani az importált autókra
kivetett vám mértékét a szerződés hatályba lépése után is azért, hogy a helyi
autógyártók felkészülhessenek annak kedvezőtlen hatásaira. „Komolyan aggódunk a
háromoldalú megegyezés miatt, amely a dél-koreai autógyártókat veszélyezteti.” –
mondta Kim a Reutersnek adott interjújában. „Nagyon kevés az esélye annak, hogy
Dél-Korea exportja valóban jelentősen növekedne az egyezmény hatályba lépését
követően.” – tette hozzá Kim.
Kim elmondta, hogy Dél-Korea eddig hiába próbált meg bejutni
a japán autópiacra többek között azért, mert a fogyasztók elsősorban a helyi
márkák termékeit részesítik előnyben. A Kínába exportált termékek pedig csak
egy töredékét jelentik a koreai autógyártók ázsiai exportjának.
A szakértők szerint az autógyártókon túl nehéz elképzelni a
sikeres együttműködést a három fél között, mivel több téren is jelentősen eltérő
álláspontot képviselnek. A kínai élelmiszer beözönlése például főképp a
dél-koreai gazdálkodókat tölti el félelemmel.
Dél-Korea autóiparát az Európával és az Egyesült Államokkal
kötött szabadkereskedelmi egyezmény egyik legnagyobb haszonélvezőjének tekintik,
így ennek lobbi csoportja most erőteljesen aggódik egy Japánnal és Kínával
megkötött hasonló egyezmény hatásai miatt.
Az iparág vezetői szerint az egyezmény az importautók
beözönlését eredményezné Kínából és japánból, amely komolyan veszélyeztetné a
hazai autógyártókat, köztük a Hyundai Motor eredményességét is. Tavaly csupán
546 darab koreai autót exportáltak Japánba, miközben onnét 19 171 darab
autó hajózott Dél-Koreába. Kim elmondta, hogy 8 százalékos vámmal terhelik az
importált személyautókat Koreában, amíg Japán egyáltalán nem számol fel vámot a
behozott gépkocsik után.
„Nem vagyunk versenyképesek Japánban, holott nem terhelik
vámok az autóimportot.” – mondja Kim. Kínában pedig a legtöbb koreai autót értékesítő
Hyundai és Kia márkák saját gyárakat építettek ott, így ezekre nem lenne
hatással az egyezmény.
Elmondta azt is, hogy az olcsóbb kínai autók hamar
minőségivé fejlődhetnek, így könnyen utat találhatnak Dél-Koreába, amellyel
veszélyeztethetik a koreai kisautópiacot. Az egyezmény továbbá utat nyithat más
nemzetközi autógyártók Kínában előállított modelljeinek még kedvezőbb áron
történő koreai értékesítése előtt is.
A dél-koreai autópiac 90 százalékát jelenleg a helyi
autógyártók, a Hyundai, a Kia, a General Motors, a Renault Samsung és a
Ssangyong Motor uralják. Ám Dél-Korea korábban Európával és az Egyesült
Államokkal megkötött szabadkereskedelmi egyezményeinek hatására egyre inkább nő
az importált autók népszerűsége, ám az importot még a mai napig jócskán
meghaladja az export.
Forrás: brecorder.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!