„Évente két-három új modell Indiában” – interjú Rakesh Srivastavával
Az indiai Cardekho magazinnak adott interjújában Rakesh
Srivastava, a Hyundai Motor India nemrég kinevezett marketingvezetője elárulta,
hogy a következő öt évben bemutatandó évi 2-3 új modell biztosítja számukra a
márka további növekedését.
A Hyundai mára teljesen átlagos helyi márkává vált Indiában,
amely ráadásul a lassulni látszó indiai gazdaságban vonzó formaterveinek és
innovatív technológiájának is köszönhetően kifejezetten jól teljesít a helyi
piacon. A Cardekho magazin nemrég a Hyundai i10 és a Venra modelleknek a
Legnépszerűbb kisautó és a Legnépszerűbb limuzin díjat adományozta, amelynek átadása
kapcsán sikerült egy exkluzív interjút készíteniük a HMI értékesítési- és
marketingvezetőjével, Rakesh Srivastavával.
Az indiai autóipar nehéz időszakon megy keresztül: a Hyundai
szintén megérezheti a gazdaság lassulását. Milyen eredményekre számít, hogyan
tudja ezt a Hyundai stratégiája kezelni?
Az indiai autóipar valóban nehéz helyzetbe került a gazdaság
növekedési ütemének lelassulásával. A makrogazdasági bizonytalanságok és a strukturális
gazdasági gyengeség az infláció növekedéséhez vezetett, amely hatással van a fogyasztói
magatartásra is. Úgy véljük, a helyzet a következő hónapokban nem változik,
hacsak nem történik valami jelentős makrogazdasági változás.
A legutóbbi pénzügyi évünkben a piaci hangulat elég negatív
volt, mivel a gazdaság lassulása érzékeltette hatását az elkölthető
jövedelmekre. Az üzemeltetési költségek a magas üzemanyagárak és a magas
kamatszintek miatt szintén jelentősen megemelkedett. Ez negatívan éreztette
hatását a vásárlói érdeklődés és az értékesítési eredmények tekintetében.
A 2012 áprilisától 2013 márciusáig tartó pénzügyi évünkben a személyautó-piac 6,3 százalékkal zsugorodott, viszont a negatív hatások ellenére a HMIL 383 611 autóval 19,2-ről 20,2 százalékra növelhette piaci részesedését. Ezt elsősorban a vevőszolgálat minőségének javítása és az agresszív marketingkampányaink miatt tudtuk elérni.
A 2012 áprilisától 2013 márciusáig tartó pénzügyi évünkben a személyautó-piac 6,3 százalékkal zsugorodott, viszont a negatív hatások ellenére a HMIL 383 611 autóval 19,2-ről 20,2 százalékra növelhette piaci részesedését. Ezt elsősorban a vevőszolgálat minőségének javítása és az agresszív marketingkampányaink miatt tudtuk elérni.
Az értékesítési eredmény fokozása érdekében kibővítettük
kereskedői hálózatunkat, így immár 364 márkakereskedővel és 904 javítóműhellyel
rendelkezünk Indiában. A vidéki értékesítés növelése stratégiánk egyik alapvető
eleme, mivel a népszerű kategóriákban erős ellenfeleink vannak, így potenciális
ügyfeleink elérése érdekében 268-ra növeltük a vidéki kereskedéseink számát.
A Hyundai a Maruti/Suzuki után a második legnagyobb
autógyártó Indiában. A konkurenshez hasonlóan a piaci részesedés nagy része a
kis személyautókból származik. Most, amikor a Toyota és a Honda is ebbe a
kategóriába lép, milyen stratégiával tudják megőrizni, vagy tovább fejleszteni
piaci pozíciójukat?
Az indiai személyautók piaca leginkább kompakt kisautókból
áll és úgy hisszük, hogy ez a trend továbbra is így marad. Ezek mellett azonban
a limuzinok, hobbiterepjárók és az egyterűek piaca is nagy fejlődést mutat.
Erős modellpalettával rendelkezünk a kompakt osztálytól a
hobbiterepesekig bezárólag. Új modelljeinket rendkívül jól fogadták az
országban, így a piaci részesedésünk a személyautók között eléri a 19
százalékot, amelyet meg tudunk tartani és a jövőben fejleszteni is képesek
vagyunk.
Új modelleket fogunk bemutatni ezekben a piaci
szegmensekben, amelyek alapján biztosak lehetünk ezek piaci sikerében, mivel az
eddigiekhez hasonlóan a jövőbeli modelljeinket is a vásárlók igényei szerint, a
legfejlettebb technológiával, a legtetszetősebb formavilággal ruházzuk fel,
amely mellett vevőszolgálatunkat is folyamatosan fejlesztjük.
Egyre több felhasználó az internet segítségével végez
kutatásokat, mielőtt döntést hozna, amely átlagosan 45-60 napot vesz számukra
igénybe. Ezen a téren van valamilyen stratégiájuk?
A digitális és távközlési hálózat gyorsan terjed Indiában és
ezzel együtt a digitális marketing is fontos részévé vált a
marketingkommunikációs mixünknek. Indiában rengeteg fiatal él, akik használják
a különböző modern digitális technológiákat, akik újabb vásárlói bázist
képviselhetnek számunkra.
A digitális marketing segítségével további célcsoportokat
érhetünk el, akiktől az interaktív kommunikáció segítéségével visszajelzést is
kaphatunk. Amikor kidolgozzuk marketingstratégiánkat, elemezzük a fogyasztói
szokásokat és fogyasztói mintákat, amelyek alapján integráljuk a digitális
médiát is a kampányainkba. A követőink száma jelentősen gyarapszik a digitális
térben, ahol tovább fogjuk fokozni jelenlétünket.
A Hyundai EON, i10 és i20 modelljeik jól teljesítenek, míg a
korábban az egyik legnépszerűbb modell, a Santro visszaesett. Nem gondolja,
hogy a Santro elöregedett? Valami terv van a modellfrissítésre vagy a
lecserélésére?
Nem tervezzük leállítani a Hyundai Santro forgalmazását. A
Santro még mindig nagyon népszerű Indiában, havi szinten mintegy 4 ezer kel el
belőle, amely több, mint néhány vadonatúj konkurens hasonló modelljének
eredménye.
Gyakran látni az új i10 tesztautóit India útjain. Lehetséges,
hogy idén október-november környékén bemutathatják?
Sajnos a jövőbeli modellekkel kapcsolatban nem adhatok
konkrét információt, ám ahogyan azt már korábban is elmondtuk, évente 2-3 új
modell érkezik a kínálatba.
A Honda Amaze modellje komoly érdeklődésre tart számot a kompakt
négyajtósok szegmensében ám itt a Hyundainak nincsen megfelelő ellenfele. A szegmensben
piacvezető Suzuki Swift Dzire modellből éves szinten 200 ezer darab kel el.
Szerepel hasonló modell a terveikben?
A Hyundai minden lehetséges szegmensben képviselteti magát Indiában,
ám a vállalat üzletpolitikája miatt sajnos nem tudok erre a kérdésére választ
adni.
A másik kérdés a szabadidő-autók szegmense, ahol a Hyundai a
Santa Fével minimális szinten van csak jelen, az értékesítési adatok elég
gyengék. Itt lehet új modellre számítani? A kompakt terepjárók szintén
fellendülőben vannak Indiában, a legtöbb márka tervei között szerepel egy ilyen
modell bemutatása. Mik a Hyundai tervei?
A termékbemutatóinkat jól átgondoljuk és olyan modelleket
mutatunk be, amelyek erősek lehetnek a szegmensükben. Ezt olyan modellek
példázzák, mint a piacvezető i10, i20, EON, Verna, vagy az Elantra.
A szabadidő-autók piaca az elmúlt három évben rendkívül sokat
fejlődött Indiában, amelyben főképp a dízelmotorok játszották a főszerepet.
Nálunk problémák adódtak a dízelmotorok ellátása miatt, ezért elsősorban a
személyautóinkra helyeztük a hangsúlyt. Idén azonban bejelentettük a 300 millió
dolláros flexibilis motorgyár felépülését, amellyel képesek leszünk
benzinmotort és dízelmotort is gyártani, így jobban tudunk majd a vásárlók igényeit
kielégíteni. Ez lehetőséget teremt a szabadidő-autóink szegmensének
fejlesztésére is., amelynek megvalósíthatóságát jelenleg vizsgáljuk.
Az Indiában is vetített „Moment of Brilliance” című Hyundai
tévéreklámban feltűnt az i30 modell is. Lehetséges, hogy Indiában is bevezetik
a modellt? Nem gondolja, hogy India már megérett az olyan kompaktokra, mint
amilyen az i30?
Erre a kérdésre sem tudok válaszolni a vállalati politikánk
értelmében.
A Hyundai nyereségessége évről évre növekszik, miközben a
piaci részesedése csökkenni látszik, hiszen míg 2010-ben 16,8 százalék,
2011-ben 14,4 százalék, 2012-ben 14,8 százalék, addig a legfrissebb adatok
szerint 2013. márciusáig 13,84 százalék volt a márka része a hatalmas indiai
piacon. Mit gondol, mi állhat a háttérben?
Ahogyan azt már említettem, a legutóbbi időszakban a piaci
szemlélet egyértelműen negatív volt, a gazdasági lassulás pedig az elkölthető
jövedelmeken csapódott le. Az emelkedő üzemanyagárakkal és a kamatszinttel ez
az értékesítési darabszám csökkenéséhez vezettek.
A jelenlegi tervek alapján hogyan látja az indiai autóipart
és a Hyundai márkát benne mondjuk 5 év távlatában?
A gazdaság gyengesége hatással van az autóeladásokra. A
piaci szemléletet a negatív hangvétel jellemezte, nem voltak kedvező hírek egyáltalán.
A hatalmas nyomás addig nem múlik el, amíg valamilyen makrogazdasági változás
nem történik. A Hyundai azonban sikereket ért el magas minőségű termékeinek,
vevőszolgálatának és egyéb törekvéseinek köszönhetően. Így folytathatjuk
kínálatunk bővítését az elkövetkezendő 5 évben, évente 2-3 új modell bevezetésével.
Forrás: cardekho.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!