11 ezer litert fogyaszt, mégis környezetbarát
Az első sorozatban készülő üzemanyagcellás autóval a Hyundai
új léptéket állít fel a fogyasztásban, ugyanis az ix35 Fuel Cell 11 ezer liter
fogyaszt 100 kilométeren, mégis környezetbarát. Hogy is van ez?
Az emberek nehezen térnek át a megszokott dolgokról. Ezért
fogynak rosszul például a földgázüzemű autók: hosszabb ideig tart a tankolás, rövidebb
a hatótáv és a fogyasztást is kilogrammban mérik literek helyett. Ugyanezzel a
problémával kell nemsokára az üzemanyagcellás autóknak is szembenézniük.
Pedig az üzemanyagcellás technológia az alternatív hajtás
hatalmas gordiuszi csomóját vágja ketté. Az üzemanyagcellás autót ugyanis egy
elektromos motor mozgatja és tudjuk, hogy a kizárólag elektromos motorral
hajtott, akkukkal telepakolt autók (kivéve a Tesla Model S) minden 150 kilométer után
konnektorhoz kötöttek. Ezekhez sem szeretnének az emberek hozzászokni.
Az üzemanyagcellás autó cellái azonban apró erőműként
dolgoznak, így az elektromos energia a haladás alatt keletkezik a környezetből
származó levegő és az üzemanyagtankban tárolt hidrogén elegyéből. A kipufogóból
pedig csak vízpára távozik! Körülbelül egy kilogrammnyi hidrogénre van szükség 100 km megtételéhez, a
Hyundai első futószalagon gyártott ix35 Fuel Cell modell esetében ez pontosan 950 gramm .
Az autó a karosszéria alatt elhelyezett két hidrogéntartályában
összesen 5,6 kilogramm
hidrogént tárol 700 bar nyomás alatt, amely így összesen 594 kilométer
megtételére elegendő, legalábbis az európai fogyasztási normák
figyelembevételével. Ennél persze 20-30 százalékkal többet fogyaszt az ix35
Fuel Cell a való életben, hiszen a lámpáktól startolás hatalmas élményt jelent.
Hiába ugyanis az elektromos technika 400 kilogrammos többletsúlya, az azonnal
rendelkezésre álló 300 Nm nyomaték miatt az autó hatalmasat ugrik.
A mindennapokban így is legalább 450 kilométerre elegendő az
üzemanyag, amely meggyőzheti a kétkedők egy részét. Akik azonban feltétlenül a literekben
mért fogyasztáshoz ragaszkodna, azokat sokkolni fogják az üzemanyagcellás
járművek értékei.
A hidrogén ugyanis 14-szer könnyebb a levegőnél, valójában a
legkönnyebb anyag az univerzumban, így az ix35-höz szükséges 5,6 kilogrammnyi
gáz összetömörítéséhez 62 ezer liter hidrogénre van szükség. Az ix35 Fuel Cell
normafogyasztása így pontosan 10 567,3 l/100 km-re adódik.
Hiába sorozatgyártású modell az ix35 Fuel Cell, még nem mindenki számára elérhető. Hiába
kérdezi meg bárki is Marcus Schricket, a Hyundai Deutchland vezetőjét arról,
mennyibe is kerül az autó, csak kitérő válaszok léteznek. Anyi azonban
bizonyos, hogy az autókat nem lehet megvásárolni, csupán maximálisan négy évre
lehet lízingelni, ám a lízingdíj szintén nem ismert.
„Ha például Ön az autót csak évi 10 ezer kilométert
használná, és amikor az autó áll, a Hyundai használhatná,
az jelentősen csökkentené a lízingdíjat.” – mondja Schrick. Elég érdekes
hozzáállás, ám az is bizonyos, hogy az üzemanyagcellás jármű sem hétköznapi.
Az autó közepén elhelyezett kisméretű erőmű, az itt
található lítium-polimer akkuk, a hátul elhelyezkedő üzemanyagtartályok és a
motortérben dolgozó elektromotor összhangját a Hyundai már 1999 óta különböző
terepjárókban és buszokban tökéletesíti. Mára kb. 200 tesztautó több mint
négymillió kilométert tett meg, így a technológia eljutott a hétköznapokig.
Egy dolgot mindenképpen el lehet mondani a az autóval tett
próbakör után: az ix35 Fuel Cell teljesen feltűnésmentes. Teljesen úgy néz ki,
ugyanazzal a helykínálattal rendelkezik (15 literrel kisebb csomagtérrel) és
ugyanúgy kulccsal indítható, mint a hagyományos motorral felszerelt változatok.
Ráadásul még hangot is kiad, hiszen nemcsak egy elektromotor dolgozik a
rendszerben, így az autó halk brummogással indul meg. Olyan, mintha egy távoli
munkagép kezdene dolgozni – hallható, de egyáltalán nem zavaró módon. Menet közben azonban a menetszél és a gumik zaja hallható
leginkább, így ekkor már inkább elektromos autó utánérzés tapasztalható.
Az üzemanyagcellás motor összesen 136 lóerőt generál,
további 30 lóerő pedig a beépített akkukból nyerhető. Ezek a fékezésből és a
gurulásból visszamaradt energiákat tárolják, ahogyan azt a mai hibrid- és
elektromos autók is teszik.
Arról, hogy vajon mégis mennyit érhet egy ilyen jármű, a
japán konkurens, a Toyota bejelentése árulkodik, amely szerint a 2015-ben
érkező üzemanyagcellás járművük irányára 80 ezer euró körül lehet majd. A
Hyundai főnök Schrick ezzel még nem tud mit kezdeni, hiszen szerinte túl korai
megadni a konkrét árakat.
Hiába azonban az összesen 166 lóerős rendszerteljesítmény,
az ix35 Fuel Cell csak 160 km/h—ig gyorsul, így 36 km/h-val lassabb, mint a
vadonatúj 2,0 literes benzinmotorral szintén 166 lóerős ix35. Az autó ugyanis
többet nyom és ez nemcsak végsebességén, de viselkedésén, rugózásán is érződik.
De ki panaszkodna egy olyan, a hétköznapokban is használható,
elsőkerék-meghajtású kompakt hobbiterepjáróra, amely a városban jól mozog,
három perc alatt feltankolható és az üzemanyagköltsége 100 kilométeren 9,50
euróból megúszható? Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ez az ár inkább politikai
és üzletpolitikai szempontok szerint került kialakításra, az nem fedezi az
energiaszolgáltató költségét és adók sem terhelik még.
Két feladat vár még megoldásra az üzemanyagcellás korszak
eljöveteléig. Az első mindjárt a tyúk-tojás dilemma, vagyis valakinek több
hidrogén kutat kellene építenie, hiszen Németországban jelenleg 15 működik,
2015-re pedig 50-et terveznek létesíteni. Másodsorban pedig jó lenne, ha egy
megvásárolható vagy lízingelhető járműnek lenne ára. Különben nincs is az
autósnak mit megszoknia.