Egy visszautasíthatatlan ajánlat


Vannak meghívások, amiknek nem lehet ellenállni. Ilyen például, ha az embert meghívják Európa legmodernebb autógyárába. Nincs mese, menni kell, bármi áron. 

Petr Vanek egy fantasztikus ember. Közvetlen, barátságos, humoros, emellett határozott és legfőképpen rendkívül tájékozott, már ami a Hyundai márkát illeti. Annak is kell lennie, hiszen a megalakulástól kezdődően ő vezeti a Hyundai Motor egyetlen Európai Unión belüli gyárának, a csehországi Nosovice mellett működő Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) marketing osztályát, így neve, nyilatkozatai szinte kivétel nélkül szerepelnek a gyár közleményeiben. Nos, ő volt az, aki tett nekem egy visszautasíthatatlan ajánlatot.


Történt ugyanis, hogy a blogomhoz híreket keresve írtam a gyárnak egy e-mail üzenetet, amelyben szerettem volna megkapni a gyár belső, a HMMC News újságjában megjelent híreket. Meglepetésemre Vanek azonnal igent mondott, és mellesleg meginvitált, hogy személyesen is nézzem meg a gyártás folyamatát. Így aztán egy kis szervezést követően felkerekedtünk és negyedmagammal útnak indultunk a nem is olyan távoli Csehország felé, hogy a saját szemünkkel lássuk a Hyundai egyik legújabb, ultramodern autógyárát. Stílusos lett volna egy ott készült i30, ix20 vagy ix35 modellel érkezni, ám a terveimet meghallva a hazai importőr nagyvonalúan egy tágas és kényelmes i40 kombi utazóautóval támogatta a látogatást. (Az autóról hamarosan külön tesztben számolok majd be).


Nosovice Szlovákián keresztül kicsivel több, mint 300 kilométerre fekszik Budapesttől. Utunk során érintettük Besztercebányát és Zsolnát is, ahol a Hyundai leányvállalata, a Kia Motors települt le. Innen már csak 80 kilométerre fekszik a cseh morva-sziléziai vidék, amelynek Kopřivnice nevű városkájában szálltunk meg. Azért ezt a várost választottuk, mert itt található a Tatra gépjárműgyártó üzeme, amelynek múzeuma szállodánktól csupán néhány lépésnyire volt, így az út fáradalmait kipihenve vasárnapi programként bepillantást nyerhettünk a cseh autógyártó dicső múltjának patinás emlékeibe is. 


A több hazai márkakereskedést is képviselő, időközben 16 fősre duzzadt csapatunk a hétfő reggeli párás ködön és néhány útfelújításon keresztülverekedve jutott el Nosovicébe, ahol egy domb mögött végre magunk előtt láttuk utazásunk célpontját. A gyár már a méreteivel is lenyűgözi a látogatót, hiszen a létesítmény 2 kilométeres hosszával és 1,5 kilométeres szélességével több, mint 200 hektáron terül el. A 2007-ben Csehország legnagyobb méretű külföldi beruházásaként, 1,1 milliárd euróból felépített gyár le sem tudja tagadni hovatartozását, hiszen parkolójában egymást érik a különböző itt gyártott Hyundai modellek. 


A több mint 3 300 alkalmazottat foglalkoztató autógyár impozáns adminisztrációs épületének fogadóterében három cseh nemzeti színekbe öltözött autó, egy kék i30 kombi, egy piros ix20 és egy fehér ix35 fogadja a látogatókat, amelyek mind nyitva álltak, így csoportunk is azonnal rárepült és kívül-belül alaposan megtapogatta az egyébként minden létező extrával felszerelt járgányokat. A vitrinekben pedig ott sorakoztak a Hyundai fontosabb típusainak makettjei, míg a falon egy térkép tanúskodik a Hyundai világméretű terjeszkedésének eredményeiről. (Sokat tudok a Hyundairól, de az pl. nekem is új volt, hogy Venezuelában és Pakisztánban is van CKD összeszerelő üzemük)


Miután Petr Vanek szívélyesen fogadott minket és átadtuk szerény ajándékunkat, egy prezentáción vehettünk részt, amelyben bemutatták az autógyárat és fontos információkkal gazdagodtunk. Megtudhattuk többek között, hogy a gyár évi 300 ezer darabos termelésének 45 százalékával az ix35 a Hyundai legkeresettebb európai gyártású modellje, amelyet 41 százalékkal követ a kompakt i30, míg az ix20 csupán 14 százalékot jelent a termelési palettán. Az itt dolgozók túlnyomó többsége ugyan cseh állampolgár, ám emellett lengyelek, szlovákok is vannak közöttük szép számmal, sőt akad köztük angol, egyiptomi munkás is és örömmel fedeztük fel a listán, hogy egy honfitársunk is gazdagítja a gyár létszámát.


Koreai vállalatként természetesen koreai alkalmazottak is vannak a HMMC-nél, akik elsősorban a felső vezetéshez tartoznak, ám egy részüket nem a cseh leányvállalat, hanem a koreai anyacég foglalkoztatja és szerződésük keretében négyévente a világ különböző Hyundai üzemeiben tevékenykednek. Megtudhattuk azt is, hogy a Hyundai nem csupán autókat gyárt, de az elmúlt években a helyi közösség értékes tagjává is vált, amelynek keretében koreai-cseh napokat szerveznek a közeli Ostravában, családi napokat rendeznek a gyár előtti réten, valamint több mint ötven járművet adományozott a környező települések rendfenntartó szerveinek, iskoláknak és repülőtereknek. 


A tartalmas prezentációt követően elérkezett a várva várt pillanat: láthatósági mellénybe és védőszemüvegbe öltözve felszállhattunk a gyár elektromos kisvonatára, amely végiggördült velünk és megmutatta a gyártás folyamatát. Magunk is megdöbbentünk, amikor a présüzemben a várt hatalmas zaj helyett csak halk surrogásokat hallottunk, azonban ennek ellenére szemmel látható volt, hogy a gépek folyamatosan dolgoztak. Akárcsak itt, a hegesztőcsarnokban sem láttunk sok dolgozót, itt elsősorban az automata és természetesen Hyundai gyártmányú robotok kaptak kulcsfontosságú szerepet. Innen automata folyosókon jut el a karosszéria a fényezőüzembe, ahová sajnos nem vittek minket, hiszen még a dolgozóknak is többszintes beléptetési rendszeren kell keresztülmenniük annak érdekében, hogy elkerüljék a legkisebb szennyeződés bejutását is. 


Legtöbben természetesen az összeszerelő üzemben dolgoztak, ahová szintén egy zárt folyosón jutnak el a színre fújt karosszériák. A végszereldében a karosszéria a csarnok egyik végétől a másikig többször is eljut, ahol egy automata gép fordítja vissza a félkész autót, hogy újabb elemekkel gazdagodjon, míg végül teljesen elkészül. A gyártás folyamatáról pontosabban itt és itt számoltam be. 


Az ebédidőhöz közeledve különösképpen feltűnt, hogy minden csarnokban kialakítottak egy-egy pihenőrészt a munkások számára, ahol kényelmesen megreggelizhetnek, vagy elfogyaszthatják a tízóraijukat. Ezen felül minden részleghez tartozik egy saját étkezde is, ahol elfogyaszthatják a külön beszállító által elkészített ebédet. Mi is ezt kaptuk a túra végeztével az adminisztrációs épületben, ahol igazi koreai menüvel vártak minket: a különlegesen kialakított tálcába káposztaleves, csípős sertéscsíkok, rizs és saláta került, amelyhez az öntetet magyar szó kísérte – egy fiatal, Budapest mellett született magyar lánytól. 


Az uniformizált kabátokkal kapcsolatban Vanek ebéd közben elmondta, létezik nyári, illetve téli kabát, ám annak viselésére nincs központi szabályozás. A tőlünk két asztalra helyet foglaló elnök felé mutatva csak annyit mondott: „Figyelni kell az elnököt. Ha ő kabátot vált, itt az ideje mindenkinek cserélni.”

Ebéd után jutott még idő arra, hogy a PR főnök egy rövid interjú keretében válaszoljon néhány felmerült kérdésre:


Dönci: Tudjuk, hogy melyek a HMMC legfontosabb, legnagyobb piacai, ám melyek a legkisebbek?

Petr Vanek: Nincsen semmiféle mennyiségi megkötés, így a legkisebb megrendeléseket is kielégítjük. Szállítunk autókat Új-Kaledóniába, vagy Mauritius szigetére is, amely utóbbi kb. 40 autót rendel évente. 

D: Hogyan zajlik a megrendelés és a gyártás?

P.V.: Gyárunk készletre nem, csak megrendelés alapján termel. A megrendeléseket a hónap 20-áig gyűjtjük, majd ezt a következő hónapban gyártjuk le. A hónap 20-a utáni megrendelések két hónappal később készülnek el.

D.: A Nosovicében működő sebességváltó-üzemben készül-e a Kia cee’dbe kerülő duplakuplungos váltó? Ha igen, ez miért nem kapható az i30-hoz?

P.V.: Nem, nem gyártunk duplakuplungos váltóművet, azt a Kia máshonnan szerzi be. A mi váltóüzemünkben öt- és hatfokozatú manuális váltóművek készülnek, az automata váltók Dél-Koreából érkeznek. A motorokat pedig a Kia zsolnai gyárából kapjuk. 


D.: Egy korábbi interjúban Ön elmondta, hogy amennyiben az európai gazdaság magára talál, a Hyundai visszatér Európán kívüli piacairól. Ez hogyan működhet? 

P.V.: Amikor az európai gazdasági helyzet rosszabbra fordult, a kontinensen kívül kerestünk magunknak piacot. Így kerülnek autóink pl. Egyiptomba, Ausztráliába. Ha a helyzet rendeződik, a termelésünket Európában értékesítjük majd, míg a további piacokat a Hyundai Motor Dél-Koreából látja majd el. 

D.: Tudjuk, hogy a nosovicei üzem teljes kapacitással termel és a Hyundai nem tervezi a gyár bővítését. Elképzelhetőnek tartja viszont, hogy az amerikai üzemhez hasonlóan a jövőben a termelés folyamatának gyorsításával a névleges kapacitás fölé tudják növelni a termelés mennyiségét? 

P.V.: A lehetőség adott, a termelés mennyiségét 10 százalékkal tudjuk biztonságosan, a minőségi szint megtartásával növelni. Vagyis a jelenlegi 60 autó helyett akár 66 is készülhet óránként, évente pedig akár 330 ezer autót is tudunk készíteni.

D.: A bemutatást követően egy ideig egy gyártósoron készült az üzemben a Hyundai ix20 és a Kia Venga, míg a Kia zsolnai gyárában együtt gyártották a Kia Sportage és a Hyundai ix35 modelleket. Később a Venga átkerült Zsolnára, az ix35 gyártása pedig itt kezdődött meg. Miért volt szükség erre?

P.V.: Az ix20 és a Venga alkatrészei 90 százalékban azonosak – a formájuk eltérő, de a padlólemez, a motorok és a főbb karosszériaelemek megegyeznek és ugyanez vonatkozik az ix35 és a Sportage modellekre. Ennek alapján gazdaságosnak tűnt a hasonló modellek azonos gyárban történő előállítása, különösképpen azért, mert úgy gondoltuk, a gazdasági válság növelni fogja a kisebb autók iránti keresletet.

Ezzel szemben a válság hatására hatalmas igény keletkezett a nagyobb autók és a hobbiterepjárók iránt, így a Kia Motors Slovakia képtelen volt elegendő Hyundai ix35 és Kia Sportage modellt gyártani, a várakozási lista 2011 tavaszán egy évnél is hosszabbra nyúlt, miközben a vártnál jóval kevesebb igény mutatkozott a HMMC gyárában készülő ix20 és Venga modellekre. Ezen okok miatt született döntés arról, hogy a Venga és az ix35 gyártási helyszínét megcseréljük, így mindkét gyárban a márkának megfelelő típusokat gyártjuk tovább. 


D.: Az összeszerelő üzemben dolgozó alkalmazottak szoktak forogni a munkaállomások között és ha igen, milyen gyakran?

P.V.: Ez úgy működik, hogy a munkások 10-15 fős csoportokban dolgoznak, akik mindegyike ismeri a többiek munkáját. Így egy betegség, hiányzás esetén könnyen beugorhatnak egymás helyére. Ezen túl ügyelünk arra, hogy nagyjából kétóránként oldalt váltsanak a dolgozók, így nem dolgoztatják egész nap ugyanazokat az izmaikat.

D.: Az alkatrészek hány százaléka származik Cseh beszállítóktól és mennyi jön Dél-Koreából?

P.V.: Az arány 72:28 százalék.

D.: A legutóbbi HMMC News belső lapban említést tesznek arról, hogy szeptember 16-tól megkezdődött a Hyundai ix20 továbbfejlesztett változatának gyártása. Ez mit takar?

P.V.: Valóban így van. Az ix20 modellt felfrissítettük az új modellévre. A változások kívülről nem láthatóak, az autó megjelenése nem változott. Az autó belső terébe új, jobb minőségű anyagok kerültek, a műszeregység rajzolata megváltozott, illetve a legnagyobb újítás, hogy az eddigi 45 literes helyett 50 literes üzemanyagtankot kapott az új ix20.


D.: Van-e valamilyen információja az i30 sportváltozatával kapcsolatban? 

P.V.: Semmilyen információm nincs ezzel kapcsolatban, az ilyen jellegű dolgokat szigorún titkosan kezelik a Hyundainál. Saját véleményem szerint nincs semmilyen akadálya annak, hogy a Velosterben is kapható 1,6 literes turbómotort az i30 is megkapja , ahogyan a Kia cee’d is megkapta azt.

D.: Milyen a kapcsolatuk a Skodával? Le tudja győzni a Hyundai a Skodát?

P.V,: Ez attól függ, milyen viszonylatban nézzük. Világviszonylatban a Hyundai már régen lekörözte a Skodát. Európában sem szégyenkezhetünk a Skodához viszonyítva, habár fő konkurenseink az Opel és a Ford, a franciákat pedig már megettük. 

A cseh piacon a Hyundai tíz éve még csak 3 százalékos piaci részesedéssel rendelkezett, míg ugyanekkor a Skoda a piac 47 százalékát uralta. Az eddigi adatok alapján idén a Skodának már csak 27 százalékos rész jut, míg a Hyundai részesedése 10 százalékra ugrott. 

Szeptember hónapban Skoda modelleket állítottunk ki a Hyundai kereskedésekben azért, hogy a vásárlók összehasonlíthassák a két márka alapfelszereltségű változatait és azok árait. Ezek alapján kiderült, hogy egy Hyundai akár 100 ezer cseh koronával (kb. 1,2 millió Ft) is jutányosabb áron kapható, mint egy hasonló kategóriás Skoda. A kampány hatására a Skoda Auto cseh ügyvezető igazgatója, Petr Pecenka október elsejével lemondott tisztségéről. 


Az interjút követően Petr Vanek zárásként egy igazi különlegességet tartogatott számunkra, amikor elővezette saját szolgálati autóját, egy Hyundai Grandeur modellt, amely hivatalosan nem kapható Európában, mindössze 10 darab van a kontinensen ebből a típusból. Mint elmondta, ennél már csak a vállalat elnökének van nagyobb autója, ő ugyanis egy Hyundai Genesist használ.


Búcsúzásképpen Vanek minden résztvevővel kezet rázott, mi pedig megköszöntük a lehetőséget és megígértük, hogy visszatérünk még ide, talán a jövő évben is megrendezésre kerülő családi napra. Hiszen ahol szívesen látnak, oda ilyen kellemes környezetbe, jó társaságba mindig öröm visszatérni. 

A nosovicei útról készült további fotók a Dönci Hyundai Blogja facebook oldalán megtekinthetők.

Köszönöm a Hyundai Holding Hungary nagyvonalú támogatását!

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei