Koreai harcművészet a Hyundaitól - 2 rész


Egyre nőnek, egyre jobb autókat gyártanak, ráadásul még nem is nyikorognak. A Hyundai és a Kia ma már komoly veszélyt jelent a konkurencia számára, amelyet ráadásul a Hyundai a következő évek termékoffenzívájával ijesztget.   

A Hyundai eddigi gyors felemelkedésének okai egyszerűnek tűnek, ám a komplex stratégia mégis nehezen másolható. A legfontosabb ok, hogy a Hyundai növekedését a szokatlanul erős hazai piacra alapozza, hiszen ott a márka piaci részesedése monopolközeli 43 százalékos, ami azt jelenti, hogy a koreaiak nagy többsége Hyundaijal vagy Kiával jár.

A második ok a garancia. A Hyundai Amerikában hét év, míg Európában öt év garanciát vállal az új autókra, amellyel megnyerték a vásárlók bizalmát, amely azért ennél jóval több. Függetlenül attól, hogy az USA vagy Németország piacát nézzük, a mindenkori minőségi rangsorokban a Hyundai újra és újra elöl végez. „Ez nem nyikorog. A BMW nem képes, és mi sem vagyunk erre képesek. Miért tudják ezek?” – mondta mérgesen a VW főnök Winterkorn a 2011-es Frankfurti Autószalonon, amikor titokban lefilmezték őt egy Hyundai i30 vezetőülésében. A film azóta a Hyundai általános megbecsülésének szimbólumává vált.  


A harmadik ok a Hyundai olcsóbb termelése. Az általános költségek alacsonyabbak, a struktúrák nem olyan bonyolultak, mint a konkurenseknél. Még a Volkswagen MQB moduláris platformjához hasonló alapot is kidolgoztak, amely azonban nem annyira bonyolult és ma már együtt használják a Kia Motors-szal. 2002-ben még 28 gyártmány futott 22 padlólemezen, míg ma 40 modell alá hatféle platformot helyeznek. A költségelőnyöket a Hyundai továbbadja vásárlói részére, a koreai márka alapmodelljei jobban felszereltek lehetnek, mégis nagyobb lehet rajtuk az árrés. Ennek eredményeként az üzleti eredmény aránya tavaly elérte a 10,5 százalékot, amely a tömegmárkák esetében a legjobb volt.

Negyedik sikertényező az európai formaterv. A korábban a BMW-nek dolgozó Thomas Bürckle felel az európai Hyundai modellek formatervéért, míg a Kiánál a Volskwagen csoporttól elcsábított Peter Schreyer a Hyundai és Kia márkák világviszonylatú formanyelvéért felelős.

Ötödik tényező a globális jelenlét erősödése, amelynek eredményeként az Egyesült Államokban két autógyárral rendelkezik, jelentősen bővülnek eladásai Latin-Amerikában, Kínában immár a harmadik legnagyobb, míg Indiában a Maruti mögött már a második legnagyobb autógyártó.


Európából nézve ez a globális diadalmenet nem éppen könnyíti meg a Hyundai helyzetét. Az árrések világviszonylatban Európában a legalacsonyabbak. „Miért fektetne be egy konszern egy olyan piacon, ahol az elkövetkezendő években inkább stagnálást, mint bővülést prognosztizálnak?” – foglalja össze Rushforth a koreai vezetés kételyeit.

A központ persze tudja jól, hogy az igényes európai piacon a siker növelheti a márka megítélését. Ennek ellenére „valódi kihívást jelent a konszernen belül a következő években előnyt szerezni az európai piac számára. Ez lesz az én fő feladatom.” – mondja Rushforth.

Végtére is, az európai piac lassan magára talál. Christoph Stürmer, az IHS Automotive elemzője szerint az értékesítés elérte mélypontját. „Az értékesítés volumene már 2014 elejére enyhe növekedést mutathat.” A Hyundai főnök hasonlóképpen látja a jövőt, ám óva int a túlzott optimizmustól. „A növekedést erősen befolyásolják a taktikai lépések.” Magyarul: a kedvezmények továbbra is nagyok maradnak, így aki növekedést akar felmutatni, annak komoly árkedvezményeket kell nyújtania.


Rushforth ígérete szerint a Hyundai csak visszafogottan megy bele az árversenybe, ehelyett inkább az öt éves garanciára és ezzel együtt az üzleti flottákra helyezik a hangsúlyt. A flottaértékesítésben eddig jeleskedő Opel és Ford az utóbbi időben visszafogottan képviseltették magukat. „Ebbe a résbe kívánunk betörni. A nehezen megközelíthető középkategóriás szegmensben az i40 modellünk máris a piac 3,8 százalékát szerezte meg.”

Ugyanezzel próbálkozott meg a Toyota is néhány éve és az üzleti ügyfelek számára különösen vonzó kompakt Auris és középkategóriás Avensis modelleket Európa számára fejlesztették és dízelmotorokkal szerelték fel. ám a próbálkozás kudarcba fulladt a japán flottamenedzsmentnek köszönhetően.

A Hyundainak sem lesz egyszerű megküzdenie a Volkswagennel, a Mercedesszel vagy épp a BMW-vel. „Az üzleti flottás piacon csak akkor tudja egy autógyártó megvetni a lábát, ha a hosszú távú költségekkel meg tudják győzni az ügyfeleket.” – mondja az IHS kutatója, Christoph Stürmer. „Magas maradványértéket, vonzó lízingdíjakat és főképp megbízható járműveket kell kínálniuk.” – teszi hozzá.   


Maga Rushforth sem kívánja a Hyundait gyors növekedési pályára állítani. „Addig nem növelhetjük európai üzemeink kapacitását, amíg a piac ténylegesen fel nem lendül. Ehelyett a Hyundai most organikus fejlődését kell elősegítenünk.” – mondja.  

A visszafogottság könnyen megy. Végül is a koreaiak épp most nőttek hatalmasat. A törökországi Izmitben készül a jövőben az Európának szánt i10, ahol éppen most fejezték be az üzem kapacitásbővítését, így ez eddigi 120 ezer helyett immár 200 ezer új autó gördülhet itt le a gyártószalagról. A csehországi Nosovicében működő gyárral együtt a Hyundai máris évi félmillió autót szállíthat Európának.  


Ehhez megfelelő modellkínálattal is rendelkeznek. Európában, ahol régen csak néhány terepjáróról emlékeztek a márkára, már utat törtek az új modellek. Rushforth ráadásul új modelloffenzívát jelentett be, amelynek keretében 2017-ig 22 új modell, modellváltozat érkezik majd, amelyekkel további vásárlókat nyerhetnek meg. A kereskedőkön a sor, hogy az elmúlt években Hyundait vásárlók továbbra is a márkánál maradjanak.

A frankfurti IAA egyik sztárjaként bemutatkozó i10 ezen modelldömping első eleme, amely nagyobb, több helyet kínál, mint sikeres elődje, amely ráadásul – árát is figyelembe véve – jobban felszerelt, mint a Volkswagen konkurens Up! Természetesen a konkurencia is éberen figyeli az új modellt, amelyet bizonyít a VW főnök Winterkorn ismételt látogatása is.

Forrás: manager-magazin.de

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai is bevezetheti autóiban a fizetős funkciókat

Alapvető értékek - Hyundai i30 1.4 MPi Life teszt

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését