Koreai harcművészet a Hyundaitól - 2 rész
Egyre nőnek, egyre jobb autókat gyártanak, ráadásul még nem is nyikorognak. A Hyundai és a Kia ma már komoly veszélyt jelent a konkurencia számára, amelyet ráadásul a Hyundai a következő évek termékoffenzívájával ijesztget.
A Hyundai eddigi gyors felemelkedésének okai egyszerűnek
tűnek, ám a komplex stratégia mégis nehezen másolható. A legfontosabb ok, hogy
a Hyundai növekedését a szokatlanul erős hazai piacra alapozza, hiszen ott a
márka piaci részesedése monopolközeli 43 százalékos, ami azt jelenti, hogy a
koreaiak nagy többsége Hyundaijal vagy Kiával jár.
A második ok a garancia. A Hyundai Amerikában hét év, míg
Európában öt év garanciát vállal az új autókra, amellyel megnyerték a vásárlók
bizalmát, amely azért ennél jóval több. Függetlenül attól, hogy az USA vagy
Németország piacát nézzük, a mindenkori minőségi rangsorokban a Hyundai újra és
újra elöl végez. „Ez nem nyikorog. A BMW nem képes, és mi sem vagyunk erre
képesek. Miért tudják ezek?” – mondta mérgesen a VW főnök Winterkorn a 2011-es
Frankfurti Autószalonon, amikor titokban lefilmezték őt egy Hyundai i30
vezetőülésében. A film azóta a Hyundai általános megbecsülésének szimbólumává
vált.
A harmadik ok a Hyundai olcsóbb termelése. Az általános
költségek alacsonyabbak, a struktúrák nem olyan bonyolultak, mint a
konkurenseknél. Még a Volkswagen MQB moduláris platformjához hasonló alapot is
kidolgoztak, amely azonban nem annyira bonyolult és ma már együtt használják a
Kia Motors-szal. 2002-ben még 28 gyártmány futott 22 padlólemezen, míg ma 40
modell alá hatféle platformot helyeznek. A költségelőnyöket a Hyundai
továbbadja vásárlói részére, a koreai márka alapmodelljei jobban felszereltek
lehetnek, mégis nagyobb lehet rajtuk az árrés. Ennek eredményeként az üzleti
eredmény aránya tavaly elérte a 10,5 százalékot, amely a tömegmárkák esetében a
legjobb volt.
Negyedik sikertényező az európai formaterv. A korábban a BMW-nek
dolgozó Thomas Bürckle felel az európai Hyundai modellek formatervéért, míg a
Kiánál a Volskwagen csoporttól elcsábított Peter Schreyer a Hyundai és Kia
márkák világviszonylatú formanyelvéért felelős.
Ötödik tényező a globális jelenlét erősödése, amelynek
eredményeként az Egyesült Államokban két autógyárral rendelkezik, jelentősen
bővülnek eladásai Latin-Amerikában, Kínában immár a harmadik legnagyobb, míg
Indiában a Maruti mögött már a második legnagyobb autógyártó.
Európából nézve ez a globális diadalmenet nem éppen könnyíti
meg a Hyundai helyzetét. Az árrések világviszonylatban Európában a
legalacsonyabbak. „Miért fektetne be egy konszern egy olyan piacon, ahol az
elkövetkezendő években inkább stagnálást, mint bővülést prognosztizálnak?” –
foglalja össze Rushforth a koreai vezetés kételyeit.
A központ persze tudja jól, hogy az igényes európai piacon a
siker növelheti a márka megítélését. Ennek ellenére „valódi kihívást jelent a
konszernen belül a következő években előnyt szerezni az európai piac számára. Ez
lesz az én fő feladatom.” – mondja Rushforth.
Végtére is, az európai piac lassan magára talál. Christoph Stürmer,
az IHS Automotive elemzője szerint az értékesítés elérte mélypontját. „Az
értékesítés volumene már 2014 elejére enyhe növekedést mutathat.” A Hyundai főnök
hasonlóképpen látja a jövőt, ám óva int a túlzott optimizmustól. „A növekedést
erősen befolyásolják a taktikai lépések.” Magyarul: a kedvezmények továbbra is nagyok
maradnak, így aki növekedést akar felmutatni, annak komoly árkedvezményeket
kell nyújtania.
Rushforth ígérete szerint a Hyundai csak visszafogottan megy
bele az árversenybe, ehelyett inkább az öt éves garanciára és ezzel együtt az
üzleti flottákra helyezik a hangsúlyt. A flottaértékesítésben eddig jeleskedő
Opel és Ford az utóbbi időben visszafogottan képviseltették magukat. „Ebbe a
résbe kívánunk betörni. A nehezen megközelíthető középkategóriás szegmensben az
i40 modellünk máris a piac 3,8 százalékát szerezte meg.”
Ugyanezzel próbálkozott meg a Toyota is néhány éve és az
üzleti ügyfelek számára különösen vonzó kompakt Auris és középkategóriás
Avensis modelleket Európa számára fejlesztették és dízelmotorokkal szerelték
fel. ám a próbálkozás kudarcba fulladt a japán flottamenedzsmentnek
köszönhetően.
A Hyundainak sem lesz egyszerű megküzdenie a Volkswagennel,
a Mercedesszel vagy épp a BMW-vel. „Az üzleti flottás piacon csak akkor tudja
egy autógyártó megvetni a lábát, ha a hosszú távú költségekkel meg tudják
győzni az ügyfeleket.” – mondja az IHS kutatója, Christoph Stürmer. „Magas
maradványértéket, vonzó lízingdíjakat és főképp megbízható járműveket kell
kínálniuk.” – teszi hozzá.
Maga Rushforth sem kívánja a Hyundait gyors növekedési
pályára állítani. „Addig nem növelhetjük európai üzemeink kapacitását, amíg a
piac ténylegesen fel nem lendül. Ehelyett a Hyundai most organikus fejlődését
kell elősegítenünk.” – mondja.
A visszafogottság könnyen megy. Végül is a koreaiak épp most
nőttek hatalmasat. A törökországi Izmitben készül a jövőben az Európának szánt
i10, ahol éppen most fejezték be az üzem kapacitásbővítését, így ez eddigi 120
ezer helyett immár 200 ezer új autó gördülhet itt le a gyártószalagról. A csehországi
Nosovicében működő gyárral együtt a Hyundai máris évi félmillió autót
szállíthat Európának.
Ehhez megfelelő modellkínálattal is rendelkeznek. Európában,
ahol régen csak néhány terepjáróról emlékeztek a márkára, már utat törtek az új
modellek. Rushforth ráadásul új modelloffenzívát jelentett be, amelynek
keretében 2017-ig 22 új modell, modellváltozat érkezik majd, amelyekkel további
vásárlókat nyerhetnek meg. A kereskedőkön a sor, hogy az elmúlt években
Hyundait vásárlók továbbra is a márkánál maradjanak.
A frankfurti IAA egyik sztárjaként bemutatkozó i10 ezen
modelldömping első eleme, amely nagyobb, több helyet kínál, mint sikeres
elődje, amely ráadásul – árát is figyelembe véve – jobban felszerelt, mint a
Volkswagen konkurens Up! Természetesen a konkurencia is éberen figyeli az új
modellt, amelyet bizonyít a VW főnök Winterkorn ismételt látogatása is.
Forrás: manager-magazin.de
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!