Rejtett értékek - Hyundai ix35 2.0 CRDi Premium Aut. teszt


Megújult a Hyundai kisebbik hobbiterepjárója, bár ez első ránézésre nehezen észrevehető rajta. A lényeg azonban mint oly sokszor, most is a részletekben rejlik.

Emlékszik még valaki a Hyundai Tucsonra? Lelki szemeim előtt viszonylag kevés kéz emelkedik most magasra, azok is inkább márkarajongók. Pedig a modell kissé esetlen formája ellenére főképp az Egyesült Államok kompakt szabadidő-autó piacán aratott hatalmas sikert, így nem csoda, hogy utódja, a jelenlegi tesztalany ugyanezen a néven kerül forgalomba náluk.


Az a tény, hogy ma már kevesen emlékszünk itt Európában a Tucsonra, egyértelműen a 2010-ben bevezetett utódnak, az ix35-nek köszönhető. Ez az autó ugyanis több tekintetben is mérföldkőnek tekinthető a Hyundai történelmében, hiszen az ix35 volt az első (és jelenleg egyetlen) „i” sorozatú terepjáró, amely Európában elsőként viselte a Hyundai mára már jellegzetessé vált formai megoldásait, így a hatszögletű hűtőmaszkot, az ívesen hátranyúló fényszórókat, a lendületes vonalvezetést, egyszóval a folyékony szobrászat minden lényeges elemét. Ráadásképpen az ix35 megjelenésével egy időben vezette be a márka az ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát is, amely azóta is mérceként szolgál az iparágban.


A Hyundai marketingesei pontosan tudták, hogy egy ilyen jellegű autóra Európában is nagy kereslet mutatkozik, így az autó gyártása Korea mellett Európában is megkezdődött, igaz, előbb a Hyundai leányvállalatánál, a zsolnai székhelyű Kiánál, ahol egy gyártósoron készült a Kia Sportage modellel. A válság által generált kereslet azonban hamar meghaladta a kínálatot, így az ix35 gyártását áthelyezték a szabad kapacitással rendelkező nosovicei Hyundai üzembe, ahol mostanra a termékportfolió legnagyobb arányban gyártott modelljévé lépett elő.


Nem kis mértékben hozzájárult a sikerhez a jellegzetes formavilág, amely a modellfrissítéssel – Koreában gyártott ikertestvéreivel ellentétben – csupán nagyon keveset változott. Az ix35 külső frissítését a Hyundai dizájnstúdiójában dolgozó gyakornokok is egyetlen délután alatt megrajzolták, hiszen nagyon éles szeműnek kell ahhoz lenni, hogy a változásokat észrevegyük: újak az immár led fűzérrel felszerelt első fényszórók, újak a felnik és a Life alapkiviteltől eltekintve új rajzolatú, szintén ledes hátsó lámpák világítanak az autó hátulján. Pont.


Ennyi azonban kellett ahhoz, hogy továbbra is frissnek hasson az autó, ráadásul a lemezek alatt jóval több fejlődés történt, mint kívül. Rögtön az első kerékjáratnál új terelőlemezeket alakítottak ki azért, hogy a légellenállás még kedvezőbb legyen, de belül is új, jobb minőségű szövetek és műanyagok fogadják az utasokat. A vezető immár akár 4,3 colos TFT Supervision műszeregységen ellenőrizheti az autó fogyasztását és menetdinamikai adatait, de Premium szinten már vadonatúj, a tolatókamera képét is magában foglaló audioegység is a felszereltség részét képzi. Ez utóbbi az egyhetes teszten nem igazán vált be, a korábbi változatokhoz hasonlóan sokkal jobb helye lenne a monitornak a belső tükörben. ráadásul a rádiót és a beállításokat is elég kis felületen kezelhetjük, ami főként menet közben lehet zavaró.


Ahogy az egy modellfrissítéshez illik, az ix35 alapjaiban tehát nem változott, így megmaradtak az autó remek adottságai. A belső tér elől-hátul szellős, a csomagoknak is rengeteg hely jut az 591 literes térben. Megmaradt a magas felépítésből eredő remek kilátás is, amelynek köszönhetően a vezető könnyen átlátja az előtte feltorlódott forgalmat, hamarabb fel tud készülni a váratlan szituációkra. A felépítésből adódóan városi közlekedésben parkoláskor nem kell annyira félteni az autó alját, az ix35 könnyedén szökken át a buckákon és gödrökön, kényelmes rugózásával pedig elringatja a hátsó ülésben pihenő kisgyereket. Őt felébreszteni már az első élesebb kanyarban könnyű, ugyanis a futómű nem nagyon támogatja az agilisabb vezetési stílust, de az automata váltó különben is hamar rászoktatja az embert a kényelmes, ráérős közlekedésre.


Műszaki fronton azonban jócskán fejlődött az autó, így – igaz, felárért – az ix35 is megkapta a Hyundai változtatható rásegítési erejű Flex Steer szervokormányát, amelynek háromféle beállítását immár nem a kormánykerékről, hanem a műszerfalról változtathatjuk. A kezelhetőség továbbra sem nehézkes, bár a három beállítás inkább kényelmi szempontok szerint készült, azok nem javítják számottevően a vezethetőséget.


Az ix35 motorkínálata nagyrészt azonos a frissítés előttivel, mindössze egyelten 2,0 literes közvetlen befecskendezéses benzines erőforrás jelenti a valódi újdonságot. A tesztre fogott modell konfigurációja szintén újdonság, hiszen eddig a 136 lóerős dízelmotorhoz nem rendelhettek automata váltót a vásárlók. A teszt alapján kijelenthető, hogy ez az összeállítás tökéletes választás az autóhoz, hiszen a motor ereje az automata váltóval párosítva minden terhet levesz a vezető válláról. Ha kell rugalmasan, dinamikusan gyorsul a megengedett tempón túlra, de ha kell, lassan gurulva a váltó visszakapcsolva motorfékkel segíti a vezető munkáját. Téli üzemben a négykerék-meghajtású tesztautó városban 8,5 liter felett eszik, amelyet országúton akár hét liter alá is le lehet szorítani. A tesztátlag nagyrészt városban és autópályán, valamint egy kevés országúti szakasszal éppen 8 literre adódott.


Az ix35 felszereltségi szintjei a frissítéskor átalakultak, így az eddigi legmagasabb felszereltségű változatokból néhány extra kikerült, cserébe azonban azok ára is mérséklődött. Az autó biztonsági alapfelszereltsége már az alapmodellben is példás, a felszereltség-listán felfelé lépkedve elsősorban kényelmi extrákból lesz egyre több az autóban. A tesztelt példány egy Premium felszereltségű modell volt, amelyben többek között bi-xenon fényszórók, hővédő üvegezés, esőérzékelős ablaktörlő, bluetooth kihangosító, érintőkijelzős, tolatókamerával felszerelt rádió-CD, stb emeli az autó színvonalát. Még ennél a 7,8 millió Ft-ért kínált csúcsverziónál is további felárat kérnek a parkolást segítő első-hátsó érzékelőkért, a Supervision műszeregységért, vagy éppen a Flex Steer rendszerért. Teljesen hiányoznak a vezetőt támogató aktív biztonsági asszisztensek, de pl. ebben a kategóriában már alapkövetelménynek számító kanyarfényszórókat, automata elektromos ablakemelőket is hiába keressük.


Az ix35 tehát továbbra is a kategória egyik legjobb ajánlata kíván maradni, a sikerre pedig meg is van minden esélye: szép, tetszetős forma, továbbfejlesztett műszaki tartalom és versenyképes ár. Ráadásul a HME-nél tett látogatásomkor elárulták, hogy már készül a modell második generációja, amely a mostani generációhoz hasonlóan meghatározó karakter lesz. Úgy legyen!      

Köszönöm a tesztlehetőséget a Hyundai Holding Hungary Kft-nek.

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei