Rejtett értékek - Hyundai ix35 2.0 CRDi Premium Aut. teszt
Megújult a Hyundai kisebbik hobbiterepjárója, bár ez első
ránézésre nehezen észrevehető rajta. A lényeg azonban mint oly sokszor, most is
a részletekben rejlik.
Emlékszik még valaki a Hyundai Tucsonra? Lelki szemeim előtt
viszonylag kevés kéz emelkedik most magasra, azok is inkább márkarajongók.
Pedig a modell kissé esetlen formája ellenére főképp az Egyesült Államok kompakt szabadidő-autó piacán aratott hatalmas sikert,
így nem csoda, hogy utódja, a jelenlegi tesztalany ugyanezen a néven kerül
forgalomba náluk.
Az a tény, hogy ma már kevesen emlékszünk itt Európában a Tucsonra, egyértelműen a 2010-ben bevezetett utódnak, az ix35-nek köszönhető. Ez
az autó ugyanis több tekintetben is mérföldkőnek tekinthető a Hyundai
történelmében, hiszen az ix35 volt az első (és jelenleg egyetlen) „i” sorozatú
terepjáró, amely Európában elsőként viselte a Hyundai mára már jellegzetessé
vált formai megoldásait, így a hatszögletű hűtőmaszkot, az ívesen hátranyúló
fényszórókat, a lendületes vonalvezetést, egyszóval a folyékony szobrászat
minden lényeges elemét. Ráadásképpen az ix35 megjelenésével egy időben vezette be a
márka az ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garanciát is, amely azóta is mérceként szolgál az iparágban.
A Hyundai marketingesei pontosan tudták, hogy egy ilyen
jellegű autóra Európában is nagy kereslet mutatkozik, így az autó gyártása
Korea mellett Európában is megkezdődött, igaz, előbb a Hyundai
leányvállalatánál, a zsolnai székhelyű Kiánál, ahol egy gyártósoron készült a
Kia Sportage modellel. A válság által generált kereslet azonban hamar
meghaladta a kínálatot, így az ix35 gyártását áthelyezték a szabad kapacitással
rendelkező nosovicei Hyundai üzembe, ahol mostanra a termékportfolió legnagyobb
arányban gyártott modelljévé lépett elő.
Nem kis mértékben hozzájárult a sikerhez a jellegzetes formavilág,
amely a modellfrissítéssel – Koreában gyártott ikertestvéreivel ellentétben – csupán
nagyon keveset változott. Az ix35 külső frissítését a Hyundai
dizájnstúdiójában dolgozó gyakornokok is egyetlen délután alatt
megrajzolták, hiszen nagyon éles szeműnek kell ahhoz lenni, hogy a
változásokat észrevegyük: újak az immár led fűzérrel felszerelt első
fényszórók, újak a felnik és a Life alapkiviteltől eltekintve új rajzolatú,
szintén ledes hátsó lámpák világítanak az autó hátulján. Pont.
Ennyi azonban kellett ahhoz, hogy továbbra is frissnek
hasson az autó, ráadásul a lemezek alatt jóval több fejlődés történt, mint
kívül. Rögtön az első kerékjáratnál új terelőlemezeket alakítottak ki azért,
hogy a légellenállás még kedvezőbb legyen, de belül is új, jobb minőségű szövetek
és műanyagok fogadják az utasokat. A vezető immár akár 4,3 colos TFT
Supervision műszeregységen ellenőrizheti az autó fogyasztását és menetdinamikai
adatait, de Premium szinten már vadonatúj, a tolatókamera képét is magában
foglaló audioegység is a felszereltség részét képzi. Ez utóbbi az egyhetes
teszten nem igazán vált be, a korábbi változatokhoz hasonlóan sokkal jobb helye
lenne a monitornak a belső tükörben. ráadásul a rádiót és a beállításokat is elég
kis felületen kezelhetjük, ami főként menet közben lehet zavaró.
Ahogy az egy modellfrissítéshez illik, az ix35 alapjaiban
tehát nem változott, így megmaradtak az autó remek adottságai. A belső tér
elől-hátul szellős, a csomagoknak is rengeteg hely jut az 591 literes térben.
Megmaradt a magas felépítésből eredő remek kilátás is, amelynek köszönhetően a
vezető könnyen átlátja az előtte feltorlódott forgalmat, hamarabb fel tud
készülni a váratlan szituációkra. A felépítésből adódóan városi közlekedésben
parkoláskor nem kell annyira félteni az autó alját, az ix35 könnyedén szökken
át a buckákon és gödrökön, kényelmes rugózásával pedig elringatja a hátsó
ülésben pihenő kisgyereket. Őt felébreszteni már az első élesebb kanyarban könnyű,
ugyanis a futómű nem nagyon támogatja az agilisabb vezetési stílust, de az
automata váltó különben is hamar rászoktatja az embert a kényelmes, ráérős közlekedésre.
Műszaki fronton azonban jócskán fejlődött az autó, így –
igaz, felárért – az ix35 is megkapta a Hyundai változtatható rásegítési erejű Flex
Steer szervokormányát, amelynek háromféle beállítását immár nem a
kormánykerékről, hanem a műszerfalról változtathatjuk. A kezelhetőség továbbra
sem nehézkes, bár a három beállítás inkább kényelmi szempontok szerint készült,
azok nem javítják számottevően a vezethetőséget.
Az ix35 motorkínálata nagyrészt azonos a frissítés
előttivel, mindössze egyelten 2,0 literes közvetlen befecskendezéses benzines erőforrás
jelenti a valódi újdonságot. A tesztre fogott modell konfigurációja szintén újdonság,
hiszen eddig a 136 lóerős dízelmotorhoz nem rendelhettek automata váltót a
vásárlók. A teszt alapján kijelenthető, hogy ez az összeállítás tökéletes
választás az autóhoz, hiszen a motor ereje az automata váltóval párosítva
minden terhet levesz a vezető válláról. Ha kell rugalmasan, dinamikusan gyorsul
a megengedett tempón túlra, de ha kell, lassan gurulva a váltó visszakapcsolva motorfékkel
segíti a vezető munkáját. Téli üzemben a négykerék-meghajtású tesztautó
városban 8,5 liter felett eszik, amelyet országúton akár hét liter alá is le
lehet szorítani. A tesztátlag nagyrészt városban és autópályán, valamint egy
kevés országúti szakasszal éppen 8 literre adódott.
Az ix35 felszereltségi szintjei a frissítéskor átalakultak,
így az eddigi legmagasabb felszereltségű változatokból néhány extra kikerült,
cserébe azonban azok ára is mérséklődött. Az autó biztonsági alapfelszereltsége
már az alapmodellben is példás, a felszereltség-listán felfelé lépkedve elsősorban
kényelmi extrákból lesz egyre több az autóban. A tesztelt példány egy Premium
felszereltségű modell volt, amelyben többek között bi-xenon fényszórók, hővédő
üvegezés, esőérzékelős ablaktörlő, bluetooth kihangosító, érintőkijelzős, tolatókamerával
felszerelt rádió-CD, stb emeli az autó színvonalát. Még ennél a 7,8 millió
Ft-ért kínált csúcsverziónál is további felárat kérnek a parkolást segítő
első-hátsó érzékelőkért, a Supervision műszeregységért, vagy éppen a Flex Steer
rendszerért. Teljesen hiányoznak a vezetőt támogató aktív biztonsági
asszisztensek, de pl. ebben a kategóriában már alapkövetelménynek számító
kanyarfényszórókat, automata elektromos ablakemelőket is hiába keressük.
Az ix35 tehát továbbra is a kategória egyik legjobb ajánlata
kíván maradni, a sikerre pedig meg is van minden esélye: szép, tetszetős forma,
továbbfejlesztett műszaki tartalom és versenyképes ár. Ráadásul a HME-nél tett
látogatásomkor elárulták, hogy már készül a modell második generációja,
amely a mostani generációhoz hasonlóan meghatározó karakter lesz. Úgy legyen!
Köszönöm a tesztlehetőséget a Hyundai Holding Hungary Kft-nek.
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!