A Kia a Hyundai nyomában
A dél-koreai Kia Motors nagyon sikeres globális vállalattá fejlődött
abban az elmúlt 16 évben, amióta Hyundai 1998-ban átvette a csődbe ment
autógyártót. Most pedig megkísérlik túlszárnyalni megmentőjüket.
A Kia néhány hete mutatta be terepjáró-kínálatának
zászlóshajója, a Sorento modell új generációját, amely reményeik szerint
eladási sikert hozhat a márka hazai ügyfelei körében. Ám a szakértők szerint az
új modellnek versenyre kell kelnie a Hyundai hazai és nemzetközi porondon
egyaránt legsikeresebb hobbiterepjárójával, a Santa Fével. „A Kia számára a
Hyundai a legnagyobb versenytárs és a legnagyobb kihívás” – mondja Kim Pil-soo,
a Daelim Egyetem autóipari mérnökkarának professzora.
Az 1990-es évek végének ázsiai pénzügyi válsága csődbe
sodorta Korea legrégebbi autógyártóját, a Kiát, így azt 1998-ban felvásárolta a
Hyundai csoport, amely az egyesülésnek is köszönhetően ma már a világ ötödik
legnagyobb autógyártójának számít. A Hyundai jelenleg a Kia 34 százalékát
birtokolja.
A két autógyártó megosztja alapvető dizájnstratégiáját és
szinte az összes szegmensben nagyon hasonló modellekkel versengenek egymással:
a kompakt kisautóktól a prémium limuzinokig és hobbiterepjárókig bezárólag. A Hyundai
népszerű modelljei, pl. az Elantra, a Sonata, a Grandeur vagy épp a Genesis
ugyanazon a padlólemezen fut és ugyanazokkal az erőforrásokkal szerelik, mint a
Kia Forte, Optima, Cadenza vagy K900 modelljeit, vagyis azonos vevőkörnek
készülnek. Ám általánosságban elmondható, hogy előbb a Hyundai új modelljei
jelennek meg a piacon.
„Amióta átvették a Kiát, a Hyundai úgy viselkedik, mintha
hódító, vagy inkább nagy testvér lenne, nem kezelte egyenrangú partnerként a
Kiát” – mondja Kim. Ez a profiton is nyomon követhető: tavaly a Kia üzleti
nyeresége a bevétel 6,7 százalékát tette ki, míg a Hyundai 9,5 százalékos
eredményt ért el.
Annak érdekében, hogy jobban elkülönüljön a Hyundaitól és minimalizálják
a két márka közötti kannibalizációt, a Kia 2005-től kezdődően megpróbálta
megtalálni saját formai önállóságát. Ezt az a német Peter Schreyer vezette, aki
2006-ban a Volkswagen-csoporttól érkezett a koreai vállalathoz. Schreyer
sikeresen véghezvitte a projektet, új karaktert adott a márkának, amelynek
része az ún. tigrisorr, a márka jelképszerű hűtőrácsa. Munkája elismeréseként a
Hyudnai Motor Group 2013 elején Schreyert a Hyundai és a Kia márkákat is
összefogó vezető formatervezői pozícióba emelte.
A Kia hazai piaci részesedése az elmúlt években stabilan
emelkedett, ám még mindig legalább 10 százalékponttal van lemaradva a Hyundai
mögött. A két hazai autógyártó együtt azonban még mindig a koreai piac legalább
kétharmadát birtokolja. Amerikában a Hyundai a piac 4,7 százalékos, a Kia pedig
3,7 százalékos aránnyal szerepel.
Az IBK elemzője, Hong Jin-ho szerint a Kia gyengébb
eredményei abból fakadnak, hogy a Hyundai nagyobb márkaerővel rendelkezik, ami
arra kényszerítette a kisebb vállalatot, hogy új modelljeit a Hyundai bemutatói
után vezesse be az esetleges verseny elkerülése érdekében. „A vásárlók nem
várnak fél évet egy bizonyos autóra, ha ugyanaz az autó más márkajelzéssel azonnal
megkapható” – mondta Hong.
A Kia új, öt év után teljesen megújult Sorentoja hosszabb,
alacsonyabb és tágasabb, mint a kifutó generáció. Az autógyártó szerint a jármű
szerkezetének 53 százaléka nagy szakítószilárdságú acélból készül, szemben a
jelenlegi változat 24 százalékos arányával. A Hyundai és Kia márkák egyik
versenyelőnyének tekintett nagyobb arányú nagy szakítószilárdságú acélok alkalmazása
miatt a terepjáró szilárdabb, ezzel együtt könnyebb, amely jobb
üzemanyag-fogyasztáshoz vezet. Ugyanezt a módszert alkalmazza a Hyundai a
tavaly novemberben bevezetett Genesis és az idén márciusban leleplezett új
Sonata modellek esetében is.
A Kia idén és jövőre is nagyjából 5 ezer Sorentot szeretne
eladni havonta hazai piacán, miközben a kifutó szériából tavaly havonta mintegy
2 400 autót talált gazdára, idén pedig ez 1 700 darab/hóra csökkent,
hiszen a vásárlók is tudták, hogy érkezik az új modell és elhalasztották
vásárlásukat. Ezzel szemben a Hyundai átlagosan 6 600 Santa Fét adott el
az elmúlt évben, amely idénre 7 200-ra emelkedett, amely részben a
februárban érkezett 2014-es változatnak is köszönhető.
A két vállalat nem közölt kategóriákra bontott
exportadatokat, de a Hyundainak 2,87 millió darabra rúgott az év első hét
hónapjának globális kiszállítása, míg a Kiánál 1,81 millió autót exportáltak
igaz, a Kia az exportpiacokon gyorsabban növekszik a Hyundainál. „Voltak jobb
és rosszabb időszakok a Sorento és a Santa Fe értékesítésében egyaránt” –
mondja Lee Sam-ung, a Kia Motors elnöke. „Tudom, hogy egymás ellen kell
küzdenünk. Ez az üzlet.”
„Miközben a Hyundai és Kia márkák megosztoznak a
fejlesztőközpontokon és erőforrásokon, a vásárlók által elvárt értékek
megkülönböztetik a Hyundai és Kia modelljeit, amelyek az egyes termékek egyedi
karakterén és piaci pozícióján alapszik” – áll a Hyundai közleményében.
Az új Sorento az októberi Párizsi Autószalonon tartja
világpremierjét és jövőre kerül értékesítésre az Egyesült Államokban, ahol a
Sorento az Optima és a Soul után a harmadik legkeresettebb modellje. A Sorento
2002-es bevezetése óta világszinten 2,1 millió példány kelt el belőle.
Mindeközben a Kia és a Hyundai az egyre erősödő külföldi
konkurenciával is fel kell vennie a harcot. A két hazai vállalat piaci
részesedése öt év után a legalacsonyabb szintre, 69,5 százalékra esett vissza a
külföldi márkák előrenyomulásának köszönhetően, amelyek elsősorban
hobbiterepjáróikkal tudták gyorsan megvetni lábaikat Dél-Koreában. Az importált
hobbiterepjárók értékesítése a tavalyihoz képest 31,5 százalékkal nőtt az év
első felében.