A Hyundai korai évei - Megszületik az első koreai autó
Don Southerton tanácsadó, Hyundai szakértőnek köszönhetően
bepillantást kaphatunk a ma a világ ötödik legnagyobb autóipari vállalataként számon
tartott Hyundai csoport kezdeti éveinek történéseibe.
A koreai vállalatok már az 1960-as évek elejétől szövetségeket
kötöttek a nagy nemzetközi autósgyártókkal, köztük a Nissannal (Datsun), a
Toyotával, a Mazdával, a Fiattal és a Forddal is. A koreai kormányzat és a
fontosabb ipari csoportok ezen megállapodások által kívánták bevezetni a
fejlett autóipari technológiákat a koreai piacra. Chung Ju Yung korai
autószervizének üzleti tapasztalata és a fenti kormányzati nyomás hatására
1967-ben a Hyundai csoport is beszállt az autógyártásba.
A Ford Motorral kötött tengerentúli összeszerelési
megállapodás értelmében a Hyundai CKD eljárásban, importált elemekből kezdte
építeni a Ford kompakt modelljeit, a Ford pedig szállította a technológiát és a
tudást, vagyis tervrajzokat, technikai specifikációkat, termelési kézikönyveket
és a Hyundai mérnökök betanítását.
Érdekesség, hogy a feladat végrehajtásához a Hyundai építési
vállalatából toborzott csapatot, akik a projekt menedzsment és a mérnöki
szakértelem témakörében kitűnő tudással rendelkeztek. A Hyundai emellett persze
a koreai autóipar tehetséges és tapasztalt szakembereiből is felvett néhányat. A
Ford tíz szakembere, a koreai mérnökök, technikusok és építőipari dolgozók a
gyártól nem messze, rögtönzött struktúrában a hét minden napján napi 16 órát dolgoztak.
A Hyundai építőipari leányvállalatának támogatásával a
Hyundai Ford gyár már 6 hónapon belül működőképesen készen állt, amely a világ 118
Ford összeszerelő üzemei között egyértelműen rekordnak számít. Az üzem kezdeti
autógyártása két modellre koncentrált – az első a Ford Cortina Mark II és
röviddel ezután következett a Ford Granada Mark II. a termelés elsősorban a
dél-koreai piacra készült, korlátozott exporttal, amely az 1968-as 614-ről
1973-ra 7 009 darabra emelkedett.
Időközben a koreai kormányzat Gazdasági Tervezési Hivatala elkészítette
a Koreai Autóipar Hosszú Távú Fejlesztési Tervét. Az ebben foglalt CKD
társulásoktól való eltávolodás elősegítése érdekében azzal bízta meg Korea négy
vezető autógyártóját – a Hyundait, a Daewoot, a Kiát és a SsangYongot – hogy 1975-re
készítsenek részletes tervet egy „koreai autó” kifejlesztésére.
A számos más iparágban is bevezetésre került, import
helyettesítésére irányuló kormányzati taktika szerint az autógyártók
kénytelenek voltak elfogadni ezt a megbízást, ellenkező esetben jelenlegi
tevékenységük megszorítására számíthattak. Az állami és a vállalati szektor
szövetségének erős híveként a Hyundai hamarosan egy, koreai autókat előállító,
80 ezer darabos kapacitású új gyár terveit nyújtotta be.
Ahhoz, hogy teljesítse a kihívást, a Hyundai öt ország 26
vállalatát vonta be ahhoz, hogy a szükséges technológiát megszerezze: a
formaterv miatt tíz japán és olasz céget kerestek meg, a préselési technológia
miatt négy amerikai és japán vállalatot kértek fel, az öntési és hegesztési
technológiában öt angol és német cég, az erőforrásokban két japán és angol cég,
míg az integrált alkatrész/részegység technológiában öt amerikai és angol
vállalat segítségét kérték.
Ahogyan a vállalat a hajógyártásba és más technológiai
iparágakba belépésekor is, a Hyundai most is a nyugati szakértelmet kereste. Ennek
nyomán hamarosan megnyerték maguknak a British Leyland Motor elnökét, Sir
George Henry Turnbullt a Hyundai alelnökének. Turnbull viszont további öt angol
autóipari mérnököt vett maga mellé: Kenneth Barnett formatervezőt, John Simpson
és Edward Chapman mérnököket, John Crostwaite futómű mérnököt és Peter Slater
főkonstruktőrt.
Turnbull távozásával a British Leyland a BMH és a Leyland
Motors egyesült. Búcsúajándékként azonban még magával vihetett bármely olyan
modellt a kínálatból, amelyet ő tervezett. Két Morris Marina változatot, a szedán
és a kupékivitelt választotta, amelyet aztán a Hyundai felhasznált a Pony
alapjaként. Turnbull azt az elképzelést is magával hozta, amely szerint egy
alap padlólemezre különböző autók is készülhetnek.
Turnbull és mérnökcsapata mellett a külső formaterv
kialakításában szintén a nyugat vett részt, vagyis az IntalDesign és Giorgetto
Giugiaro. Az 1968-ban Giugiaro és Aldo Mantovani által alapított dizájnstúdió
autó formatervezésben vált világhírűvé, amely mellett projektmenedzsmentet,
stílustervezést, csomagolást, mérnöki tevékenységet, modellezést, prototípuskészítést
és tesztelést is végeznek a világ autógyártói számára.
A Hyundai új Pony modellje a formatervezés, mérnöki tervezés
és termelés tekintetében valódi együttműködésével jött létre. Az erőforrás, az
erőátvitel és a futómű például a Mitsubishi Lancer korábbi generációjából
származott. A Mitsubishi Motors 1 200 és 1 400 köbcentis
erőforrásokat szállított a Hyundainak, amely három- és ötajtós ferdehátú
kivitelben kezdte gyártani a Marina padlólemezére épülő, olasz formatervezésű
modelljét.
A Hyundai autóinak formája erősen emlékeztetett a Cortinára,
a Pony MacPherson első futóműve mögött megtartotta hátsó laprugóit. A lehető
legtöbb helyi beszerzésű alkatrész miatt a költségeket alacsonyan tudták
tartani, emellett a Hyundai Ford Cortina üzemét kiszolgáló alkatrészek is
érkeztek a Ponyhoz. (a Ford kapcsolat a kormány független termelési
intézkedései miatt hamarosan meg is szakadt)
A Hyundai hírnevét tovább növelte, hogy a kormányzat által
kitűzött határidő előtt, 1975 végére a Pony már 90 százalékban koreai
alkatrészekből épült fel. japán után így Dél-Korea volt a második olyan ázsiai
ország, amelynek saját hazai autómárkája lehetett. Az autót 1976 januárjában mutatták
be a közönségnek.
A Ponyt három- és négyajtós ferdehátú, ötajtós kombi és platós
kisteherautó kivitelben is árusították. George Turnbull egészen 1977-ig a
Hyundai Motor Company alelnöke és igazgatója volt, amikor az Iran National
Motor Companyhoz távozott.
Forrás: thekoreancarblog.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!