A folyékony vonalak művészete


A Hyundai hatalmas sikereket ért el Európában formaterveivel. Az i30 első generációja alapozta meg ezt a trendet, amely egyre magasabbra tör. Az európai dizájnért elsősorban a vezető formatervező, Thomas Bürkle a felelős.

Fluidic Sculpture – egy művészet, az autó külsején a folyékony vonalakat úgy rendezni, kidolgozni, hogy azokból egy márka védjegye válhasson. Thomas Bürkle, a Rüsselsheimben működő Hyundai formatervező-központ vezetője így jellemzi a dizájnfilozófiát. Nem túl gyakran adatik meg egy tervező számára az a lehetőség, hogy valami teljesen újat hozhat létre önállóan.

Amikor a ma 51 éves Bürkle 2005-ben lehetőséget kapott arra, hogy az akkor feltörekvő koreai márka német formatervező-központját irányíthatja, már komoly tapasztalattal rendelkezett. Bürkle ugyanis korábban a kreatív, ám ellentmondásos és makacs Chris Bangle formatervező csapatának tagja volt a BMW-nél. Ha megnézzük az első generációs i30 hátsó alakját, felfedezhető némi hasonlóság a BMW 1-es modelljével, ám Bürkle ezután már független formaterveket fejlesztett. A folyékony szobrászat gyakorlatilag a formatervező BMW idők utáni sikeres emancipációjának is tekinthető.

A folyékony, ám nem eljátszott vonalak újraértelmezése az erőteljes és megkülönböztető karakteres idomokkal és világítóberendezésekkel azonnal lenyűgözték a közönséget. Főképpen azért, mert korábban nem lehetett egyetlen konkrét irányvonalat sem megállapítani a Hyundai formaterveiben. A nyolcvanas évektől kezdődően a Hyundai modelleket, mint a Sonata, a Pony, vagy a Grandeur formáit az összetéveszthetőség jellemezte.  


Bürkle számára az a fontos, hogy a munkatársainak a folyékony szobrászat szabad értelmezést kapjon, amelynek eredményeként a formanyelv immár a márkaarculat része lehessen. Ezen új Hyundai formanyelv kiemelkedő mérföldkövének Bürkle a 2009-es Genfi Autószalonon kiállított „HED 6 ix-onic” koncepcióautót tartja. Az ix35 előfutáraként megjelent tanulmányautón minden ötletet felhasználtak a tervezők: először láthatta a közönség az impozáns hatszögletű hűtőrácsot, amely azóta a formanyelv részévé vált más modelleken is. Ezen felül olyan szemet gyönyörködtető részletek is felhívták az autóra a figyelmet, mint az éles vonalak, vagy a sárvédő-ívek. „Ezek kidolgozott izmokat imitálnak a kerekek felett” – mondja Bürkle.


Akárcsak az ix-onic, a 2010-es „HED 7 i-flow” koncepció is úttörő volt. A legújabb modell, a közönségtől azóta sok pozitív viszzajelzést begyűjtő i40 modell előfutára a BASF vegyipari vállalattal közösen született. „Az i-flow-val a folyékony szobrászat formanyelvét támadó jellegzetességgel kívántuk felruházni”. A legfontosabb a kombi esetében az arányok helyes megválasztása volt.


Bürkle legújabb alkotásánál, a középkategóriás i40 kombi és limuzin változatánál, akárcsak a most bemutatott i30 modell esetében a folyékony szobrászat egy egységes és könnyen felidézhető formatervet ad. A kínai mintára másolás, vagy inspirációhiány Rüsselsheimben nem ismert fogalmak. „Mind a koncepcióautóknál, mind a sorozatgyártású modelleknél progresszív módon állunk a formatervhez, és nem kívánunk senkit utánozni. Ehhez egy új trend bevezetésére volt szükségünk.” Egy példa: a sokat támadott hatszögletű hűtőmaszkot Bürkle már a 2005/2006-os „HED 2 Genus” modellnél bemutatta. Ezzel előremutatta az i40-nél használt irányvonalat.    

Mit tartogat a jövő? Létezik egy sportos verzió is a portfólióban? „Egy formatervezőnek mindig izgalmas egy sportkocsit, vagy kabriót megterveznie. Ezekkel nyitott kapukat döngetnek.” – mondja Bürkel egy ravasz mosollyal. A legnagyobb kihívás a keménytetős kabriók tetőszerkezetének, harmonikus formatervének kialakítása. És mi a helyzet a nagyvárosi élettel? Bürkle szerint a következő generációs i10-es egy hatalmas dizájnugrás lesz.

Az 50 fős erős német dizájncsapat munkáját koreai munkatársak is segítik. 300 formatervező dolgozik összesen a fejlesztő-központban, míg az amerikai fejlesztőközpontban 50 fő dolgozik. Indiába és Kínában nemrég nyílt meg az ottani formatervező központ. „Úgy gondolom, a vevőink egyre inkább érzékenyek a dizájnra. A kutatások sokat segítenek megérteni a vásárlóink igényeit. A tervezés során 3D animációkat is bevetünk.”

Végül pedig egy összeállítás, amelyben Bürkle az új i40 formavilágáról mesél:


Forrás: focus.de


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei