A Hyundai Motorsport első versenyszezonja számokban


A Hyundai Motorsport a rengeteg tapasztalat mellett sok élményt és emléket gyűjtött a rali-világbajnokságban eltöltött első évében, amelyben a i20 WRC raliautó fejlesztését versenykörülmények között folytatták.     

Az új csapat kényelmesen teljesítette azon ambiciózus célját, hogy már a 2014-es Monte-Carlo ralin rajthoz áll. Az ezt követő versenyek mindegyike felülmúlta a csapat szerény céljait: az első mexikói dobogós helyezést a Portugál-ralin elért szakaszgyőzelmek követték. Később pedig Németországban a Hyundainak sikerült megnyernie első WRC raliját, a kettős győzelem mellett ráadásként megszerezték első Power Stage pontjaikat is.  


A WRC közössége tárt karokkal fogadta a Hyundai Motorsport legénységét, így a csapat könnyen hozzászokott az új környezethez. Az elsődleges célkitűzés azonban végig változatlan maradt: minden autóval az összes ralin célba érni. Ennek ellenére a számok azt bizonyítják, a csapat ennél jóval többre emlékezhet vissza.



„Elégedettek lehetünk a WRC kemény világában eltöltött debütáló évünkkel” – mondta Michel Nandan csapatfőnök. „Nem volt semmilyen illúziónk arról, milyen kemény lesz ez az év, de rengeteget tanultunk a tesztidőszak alatt – és néhány nagyon jó eredményt is sikerült elérnünk közben. A semmiből indulva elkötelezett szakemberekből felépítettünk egy 120 fős csapatot, akik fejlesztették a Hyundai i20 WRC autót és számos fontos mérföldkövet értek el. Szakaszgyőzelmeket, dobogós helyezést értünk el és ott a kettős győzelem – egy nap, amelyet biztosan senki sem felejt el. Minden támogatónknak, partnerünknek és rajongónknak köszönjük, hogy velünk tartottak ezen a fantasztikus utazáson. Szeretném megköszönni emellett minden egyes csapattagnak azt amivel hozzájárultak ehhez a szezonhoz. A statisztikák és számadatok egy fantasztikus történetet írnak le, amelyet azonban a Hyundai Motorsportnál a színfalak mögött végzett fáradhatatlan munka tett lehetővé.”  


A rali-világbajnokság történetében soha még nem volt olyan autógyártó, amely olyan rövid idő alatt készült fel első versenyszezonjára, mint a Hyundai. Összesen mindössze 394 nap telt el a Hyundai Motorsport 2012. december 19-i megalakulása és a 2014-es Monte-Carlo rali 2014. január 16-i első versenynapja között.


Előtte, 2013 során a Hyundai vadonatúj i20 WRC versenyautója 16 különböző szakaszon tesztelve 8 ezer kilométert tett meg a Monte-Carlo ralira felkészülésként. Ami azonban lenyűgöző, hogy a versenyautó első, 2013. május 21-i tesztje után mindössze 460 napra volt szükség ahhoz, hogy a csapat a Német-ralin 2014. augusztus 24-én nyerni tudjon. A Volkswagen mellett a Hyundai volt az egyetlen olyan gyártói hátterű versenycsapat, amely 2014-ben WRC futamot nyert.  


Az első idényben összesen 12 pilóta ülhetett be a Hyundai i20 WRC kabinjába: Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Juho Hänninen/Tomi Tuominen, Dani Sordo/Marc Martí, Hayden Paddon/John Kennard, Bryan Bouffier/Xavier Panseri és Chris Atkinson/Stéphane Prévot. Neuville és navigátora a 7-es rajtszámú autóban a teljes idény összes, azaz 13 versenyében rajthoz állt, a többiek felváltva ültek a 8-as, illetve 20-as rajtszámú i20 WRC-be. Mellettük a Finn-ralihoz kapcsolódó "Helsinki Battle" versenyen egy igazi versenylegenda, Marcus Grönholm is kipróbálhatta az i20 WRC-t. A versenyzők összesen 193 pontot gyűjtöttek össze két csapatban (Hyundai Shell World Rally Team és Hyundai Motorsport N), valamint 215 pontot szedtek össze a konstruktőri összesítésben.


Amilyen sokszínű a pilóták köre, annyira nemzetközi a Hyundai Motorsport GmbH dolgozói is: a vállalat 8 200 négyzetméteres alzenaui bázisának 120 alkalmazottja 23 országból származik. Az Argentinából, Ausztriából, Ausztráliából, Belgiumból, Kanadából, Csehországból, Hollandiából, Finnországból, Franciaországból, Németországból, Nagy-Britanniából, Írországból, Olaszországból, Malajziából, Mongóliából, Lengyelországból, Portugáliából, Oroszországból, Dél-Koreából, Spanyolországból, Svájcból és Taivanról származó munkatársak mellett magyar szakemberek is hozzájárultak ahhoz, hogy a csapat valóban nemzetközivé váljon.


Első bemutatkozó szezonjában a Hyundai három dobogós helyezést ért el (Mexikó, Lengyelország és Németország), ami a Német-ralin elért kettős győzelemmel valójában négynek tekinthető. A csapat első szakaszgyőzelmét a Szardínia-ralin, az SS2 Terranova Nord és az SS3 Terranova Sud szakaszokon ünnepelhette. A szakaszgyőzelmek terén a Hyundai Shell WRT legsikeresebb versenye a Portugál-rali volt, ahol háromszor is az i20 WRC volt a leggyorsabb.     


Thierry Neuville a Német-ralin útban a győzelem felé megszerezte a csapat első Power Stage pontjait is, Juho Hanninen idei első raliján, Svédországban pedig a Vargasen szakaszon elért 36 méteres ugrásával elnyerte a Colin’s Crest díjat.


A csapat szállítókamionjai 25 897 kilométert tettek meg az európai WRC futamokra juttatva a Hyundai felszereléseit, amelyhez a tengerentúli futamokra szállítás 56 700 tengeri mérföldje adódik. A  versenyekre a csapat összesen 100 699 kilométert utazott, miközben csapattagok összesen 4 160 éjszakát töltöttek hotelekben. A tengerentúlra 5 db 12 méteres 50 tonnányi konténerben szállították a felszereléseket az aktuális verseny helyszíneire, a három versenyautó pedig 3 tonnányi alkatrésszel együtt repülőgéppel utazott a világ körül.


A szezon alatt a Hyundai Motorsport rajongótábora is látványosan növekedett: a Facebook követők száma a kezdeti 16 300 főről novemberre tizenötszöröséére, azaz 272 ezerre emelkedett, miközben a Twitter követőinek száma a januári 6 400-ról 208 százalékkal 19 700-ra bővült a szezon végére. 900 fotó került fel a Hyundai Motorsport Facebook oldalára, a Youtube csatornára feltöltött 400 percnyi  anyagot tartalmazó 90 versenyvideóját 1,2 millióan tekintették meg eddig.


A csapat már az első futamára készülve ámulatba ejtett mindenkit a WRC történetének első mobil, teljesen fedett kombinált kiszolgáló és szervizépületével. Kilenc pótkocsis kamion szállította a csapat teljes felszerelését azokra az európai WRC futamokra, ahol kiszolgáló tevékenységet is igénybe vettek. A helyszín adottságaitól függően 16 ember 4-6 nap alatt húzta fel az épületet, akik a verseny után három nap alatt bontották el azt.


Az építés és bontás között az épületben a csapat és vendégeik több mint 13 ezer tojást, 200 kg tésztát, 180 liter energiaitalt és 18 ezer eszpresszót fogyasztott a szezon alatt.   


Forrás: motorsport.hyundai.commaxrally.com

Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A Hyundai i30 megkapta második ráncfelvarrását

A Hyundai leállítja két dízelmotorjának és motoralkatrész-gyárainak termelését

2024 új Hyundai és Kia modelljei