A Hyundai Motorsport első versenyszezonja számokban
A Hyundai Motorsport a rengeteg tapasztalat mellett sok élményt
és emléket gyűjtött a rali-világbajnokságban eltöltött első évében, amelyben a i20
WRC raliautó fejlesztését versenykörülmények között folytatták.
Az új csapat kényelmesen teljesítette azon ambiciózus célját,
hogy már a 2014-es Monte-Carlo ralin rajthoz áll. Az ezt követő versenyek mindegyike
felülmúlta a csapat szerény céljait: az első mexikói dobogós helyezést a
Portugál-ralin elért szakaszgyőzelmek követték. Később pedig Németországban a
Hyundainak sikerült megnyernie első WRC raliját, a kettős győzelem mellett
ráadásként megszerezték első Power Stage pontjaikat is.
A WRC közössége tárt karokkal fogadta a Hyundai Motorsport
legénységét, így a csapat könnyen hozzászokott az új környezethez. Az elsődleges
célkitűzés azonban végig változatlan maradt: minden autóval az összes ralin
célba érni. Ennek ellenére a számok azt bizonyítják, a csapat ennél jóval többre
emlékezhet vissza.
„Elégedettek lehetünk a WRC kemény világában eltöltött
debütáló évünkkel” – mondta Michel Nandan csapatfőnök. „Nem volt semmilyen
illúziónk arról, milyen kemény lesz ez az év, de rengeteget tanultunk a
tesztidőszak alatt – és néhány nagyon jó eredményt is sikerült elérnünk közben.
A semmiből indulva elkötelezett szakemberekből felépítettünk egy 120 fős
csapatot, akik fejlesztették a Hyundai i20 WRC autót és számos fontos
mérföldkövet értek el. Szakaszgyőzelmeket, dobogós helyezést értünk el és ott a
kettős győzelem – egy nap, amelyet biztosan senki sem felejt el. Minden támogatónknak,
partnerünknek és rajongónknak köszönjük, hogy velünk tartottak ezen a
fantasztikus utazáson. Szeretném megköszönni emellett minden egyes csapattagnak
azt amivel hozzájárultak ehhez a szezonhoz. A statisztikák és számadatok egy
fantasztikus történetet írnak le, amelyet azonban a Hyundai Motorsportnál a
színfalak mögött végzett fáradhatatlan munka tett lehetővé.”
A rali-világbajnokság történetében soha
még nem volt olyan autógyártó, amely olyan rövid idő alatt készült fel első
versenyszezonjára, mint a Hyundai. Összesen mindössze 394 nap telt el a Hyundai Motorsport 2012.
december 19-i megalakulása és a 2014-es Monte-Carlo rali 2014. január 16-i első
versenynapja között.
Előtte, 2013 során a Hyundai vadonatúj i20 WRC versenyautója
16 különböző szakaszon tesztelve 8 ezer kilométert tett meg a Monte-Carlo
ralira felkészülésként. Ami azonban lenyűgöző, hogy a versenyautó első, 2013.
május 21-i tesztje után mindössze 460 napra volt szükség ahhoz, hogy a csapat a
Német-ralin 2014. augusztus 24-én nyerni tudjon. A Volkswagen mellett a Hyundai
volt az egyetlen olyan gyártói hátterű versenycsapat, amely 2014-ben WRC
futamot nyert.
Az első idényben összesen 12 pilóta ülhetett be a Hyundai i20 WRC kabinjába: Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul, Juho Hänninen/Tomi
Tuominen, Dani Sordo/Marc Martí, Hayden Paddon/John Kennard, Bryan
Bouffier/Xavier Panseri és Chris Atkinson/Stéphane Prévot. Neuville és navigátora a 7-es rajtszámú autóban a teljes idény összes, azaz 13 versenyében rajthoz állt, a többiek felváltva ültek a 8-as, illetve 20-as rajtszámú i20 WRC-be. Mellettük a Finn-ralihoz kapcsolódó "Helsinki Battle" versenyen egy igazi versenylegenda, Marcus Grönholm is kipróbálhatta az i20 WRC-t. A versenyzők összesen 193 pontot gyűjtöttek össze két csapatban (Hyundai Shell World Rally Team és Hyundai Motorsport N), valamint 215 pontot szedtek össze a konstruktőri összesítésben.
Amilyen sokszínű a pilóták köre, annyira nemzetközi a Hyundai Motorsport GmbH dolgozói is: a vállalat 8 200 négyzetméteres alzenaui bázisának 120 alkalmazottja 23 országból származik. Az Argentinából, Ausztriából, Ausztráliából, Belgiumból, Kanadából, Csehországból, Hollandiából, Finnországból, Franciaországból, Németországból, Nagy-Britanniából, Írországból, Olaszországból, Malajziából, Mongóliából, Lengyelországból, Portugáliából, Oroszországból, Dél-Koreából, Spanyolországból, Svájcból és Taivanról származó munkatársak mellett magyar szakemberek is hozzájárultak ahhoz, hogy a csapat valóban nemzetközivé váljon.
Első bemutatkozó szezonjában a Hyundai három dobogós helyezést ért el (Mexikó, Lengyelország és Németország), ami a Német-ralin elért kettős győzelemmel valójában négynek tekinthető. A csapat első szakaszgyőzelmét a Szardínia-ralin, az SS2 Terranova Nord és az SS3 Terranova Sud szakaszokon ünnepelhette. A szakaszgyőzelmek terén a Hyundai Shell WRT legsikeresebb versenye a Portugál-rali volt, ahol háromszor is az i20 WRC volt a leggyorsabb.
Amilyen sokszínű a pilóták köre, annyira nemzetközi a Hyundai Motorsport GmbH dolgozói is: a vállalat 8 200 négyzetméteres alzenaui bázisának 120 alkalmazottja 23 országból származik. Az Argentinából, Ausztriából, Ausztráliából, Belgiumból, Kanadából, Csehországból, Hollandiából, Finnországból, Franciaországból, Németországból, Nagy-Britanniából, Írországból, Olaszországból, Malajziából, Mongóliából, Lengyelországból, Portugáliából, Oroszországból, Dél-Koreából, Spanyolországból, Svájcból és Taivanról származó munkatársak mellett magyar szakemberek is hozzájárultak ahhoz, hogy a csapat valóban nemzetközivé váljon.
Első bemutatkozó szezonjában a Hyundai három dobogós helyezést ért el (Mexikó, Lengyelország és Németország), ami a Német-ralin elért kettős győzelemmel valójában négynek tekinthető. A csapat első szakaszgyőzelmét a Szardínia-ralin, az SS2 Terranova Nord és az SS3 Terranova Sud szakaszokon ünnepelhette. A szakaszgyőzelmek terén a Hyundai Shell WRT legsikeresebb versenye a Portugál-rali volt, ahol háromszor is az i20 WRC volt a leggyorsabb.
Thierry Neuville a Német-ralin útban a győzelem felé
megszerezte a csapat első Power Stage pontjait is, Juho Hanninen idei első
raliján, Svédországban pedig a Vargasen szakaszon elért 36 méteres ugrásával
elnyerte a Colin’s Crest díjat.
A csapat szállítókamionjai 25 897 kilométert tettek meg
az európai WRC futamokra juttatva a Hyundai felszereléseit, amelyhez a
tengerentúli futamokra szállítás 56 700 tengeri mérföldje adódik. A versenyekre a csapat összesen 100 699 kilométert utazott, miközben csapattagok összesen 4 160 éjszakát töltöttek hotelekben. A tengerentúlra 5 db 12 méteres 50 tonnányi konténerben szállították a felszereléseket az aktuális verseny helyszíneire, a három versenyautó pedig 3 tonnányi alkatrésszel együtt repülőgéppel utazott a világ körül.
A szezon alatt a Hyundai Motorsport rajongótábora is látványosan növekedett: a Facebook követők száma a kezdeti 16 300 főről novemberre tizenötszöröséére, azaz 272 ezerre emelkedett, miközben a Twitter követőinek száma a januári 6 400-ról 208 százalékkal 19 700-ra bővült a szezon végére. 900 fotó került fel a Hyundai Motorsport Facebook oldalára, a Youtube csatornára feltöltött 400 percnyi anyagot tartalmazó 90 versenyvideóját 1,2 millióan tekintették meg eddig.
A szezon alatt a Hyundai Motorsport rajongótábora is látványosan növekedett: a Facebook követők száma a kezdeti 16 300 főről novemberre tizenötszöröséére, azaz 272 ezerre emelkedett, miközben a Twitter követőinek száma a januári 6 400-ról 208 százalékkal 19 700-ra bővült a szezon végére. 900 fotó került fel a Hyundai Motorsport Facebook oldalára, a Youtube csatornára feltöltött 400 percnyi anyagot tartalmazó 90 versenyvideóját 1,2 millióan tekintették meg eddig.
A csapat már az első futamára készülve ámulatba ejtett
mindenkit a WRC történetének első mobil, teljesen fedett kombinált kiszolgáló
és szervizépületével. Kilenc pótkocsis kamion szállította a csapat teljes
felszerelését azokra az európai WRC futamokra, ahol kiszolgáló tevékenységet is
igénybe vettek. A helyszín adottságaitól függően 16 ember 4-6 nap alatt húzta
fel az épületet, akik a verseny után három nap alatt bontották el azt.
Az építés és bontás között az épületben a csapat és
vendégeik több mint 13 ezer tojást, 200 kg tésztát, 180 liter energiaitalt és
18 ezer eszpresszót fogyasztott a szezon alatt.
Forrás: motorsport.hyundai.com, maxrally.com