Decembertől nem készül több Hyundai Atos Indiában
A Hyundai Motor állítólag hamarosan leállítja ikonikussá
vált első, a helyi piacon Santro néven forgalmazott kisautójának gyártását
Indiában.
A Santro volt az első olyan autó Indiában, amely képes volt
felvenni a versenyt a Maruti Suzuki (akkori nevén Maruti Udyog) vállalattal. Akkoriban
több olyan modell is piacra lépett (köztük pl. a Daewoo Matiz), amelyek mára
régen eltűntek a gyártók kínálatából, a Hyundai Santro gyártásának
megszüntetésével pedig teljes mértékben eltűnik a belépőszintű kisautók akkori
generációja. A Maruti 800-as modelljének megszűnése után a Zen vette át a
Santro versenytársának szerepét. A Hyundai Santro 1998. októberi bevezetése óta
1,36 millió példány kelt el belőle, míg további 535 ezer került exportálásra.
„A Santro továbbra is gyártásban marad és része azon 10
modellünknek, amelyek elérhetőek minden kereskedésünkben és emellett nagy
rajongótáborral rendelkeznek” – mondta a Hyundai Motor szóvivője a Santro
gyártásának megszüntetéséről szóló pletykákra reagálva.
Más források ugyanakkor arról számolnak be, a vállalat
vezetői szerint a kisautó elérte életciklusának végét, ezért az utolsó
példányok november utolsó hetében készülnek el a vállalat Chennaihoz közeli
üzemében. A terveket ismerő bennfentesek szerint a Santro gyártásának
megszüntetésével ugyanakkor termelési kapacitás szabadul fel, amelyet a gyártó
újabb modellek bevezetésével kötne le. A Hyundai termékportfóliójának
folyamatos szélesítése ellenére a Santroból havi szinten még manapság is átlagosan
2 900 darabot értékesítenek Indiában.
„Páratlan a sokoldalúság az indiai piacon, ahol az újabb
modellek lendülete néha gyorsan alábbhagy, míg a tizenéves autók erős eladási
számokat produkálnak” – mondja Gaurav Vangaal, az IHS Automotive vezető
elemzője. „Ezeknek a járműveknek az életciklusa a hatalmas keresleti nyomásnak
köszönhetően a tervezettnél jóval hosszabb. Ha a jármű bizonyítja, hogy értékes
a vásárlók számára, a vásárlói kereslet a gyártás folytatására készteti a vállalatokat.”
Miközben a Ford, a Honda és a General Motors is nagyjából
egy időben léptek be az indiai piacra, sokan úgy vélték a Hyundai nem jelenthet
veszélyt a Maruti számára. A Santro bemutatása szinte egybe esett a Daewoo
Matiz és a Tata Indica piaci startjával, ám a Hyundai kisautója iránt akkora
érdeklődés mutatkozott, hogy a vállalat már a bevezetés után hét hónappal
nyereségesen termelte a kisautót.
„Soha nem fordult még elő hasonló Indiában és valószínűleg
soha többé nem is lesz ilyen” – mondja a hihetetlen profitról BVR Subbu, aki
átélte ezt az időszakot a Hyundaijal és 2006-ban elnökként hagyta ott a
vállalatot, ma pedig iparági tanácsadóként tevékenykedik. „A vezetés öt év
alatt százezer eladott autónak is örült volna, ám a Hyundai hét év alatt
egymillió példányt értékesített a Santroból.”
Ha úgy nézzük, hogy a Maruti 800 forradalmasította az indiai
autózást a 80-as években, akkor az iparági szakértők szerint a Hyundai Santro
egy újabb szintre emelte azt. A Hyundai vezette be azt a stratégiát, amely
szerint egy alkatrészt egyetlen beszállítótól szereztek be, míg addig ezt az
alkatrészt mások több forrásból gyűjtötték össze. Ez lehetővé tette a vállalat
számára nagyobb mennyiségű alkatrészekre szóló, előnyös szerződések megkötését –
az esetleges hibás szállítások esetére kikötött kártérítési záradékkal együtt. A
Santro bevezetésekor minden kereskedésben volt már akkor is ritkaságnak számító
minőségi fényezőműhely, amellyel biztosították a legjobb szolgáltatást a
vásárlóknak.
A Santro volt az első olyan globális modell, amelyet
Indiában mutattak be, a Hyundai innen szállította az autót Dél-Koreába,
Európába és Amerikába. A Santro bemutatása a Hyundai életének egy kritikus
időszakában történt, amikor Dél-Korea történelmének legmélyebb gazdasági
válságát élte át és a vállalat kanadai terjeszkedése nem a várt eredménnyel
zárult. Indiában a bankok nem szívesen adtak kölcsönt a vállalatnak és a
reklámügynökségek sem álltak sorban a megbízásokért.
A bizonytalanságot jellemzi, hogy Subbu szerint az egyik
legnagyobb indiai bank, az ICICI vezetője, KV Kamath személyesen látogatott el
az akkor még épülő Hyundai gyárhoz, ahol végül megállapodtak a
hitelfelvételről, ám a kamat 7,5 százalékkal magasabb volt, mint a piaci kamat.
Nagyjából ugyanekkor vett fel hitelt a Tata Motors is, amely azonban csak fél
százalékkal magasabb kamatot fizetett, mint a piaci kamat.
Forrás: economictimes.indiatimes.com
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!