Rekordösszegre büntették a Hyundait Amerikában
Az amerikai Környezetvédelmi Hivatal történetének legnagyobb,
350 millió dolláros büntetését szabta ki a Hyundai csoportra, amiért annak
termékei nem teljesítették a megadott fogyasztási értékeket.
A mostani 350 millió dolláros (több, mint 84 milliárd Ft) büntetés mellett a Hyundai
tavaly decemberben megállapodott arról, hogy 395 millió dollárt (kb. 95 milliárd Ft) fizet
kompenzációként vásárlóinak a nem teljesült fogyasztási értékek miatt. Így a
koreai autógyártónak összesen több mint 700 millió dollárjába (168 milliárd Ft) került a hiba.
A büntetést azután kapta a vállalat, miután a
Környezetvédelmi Hivatal, az Amerikai Igazságügyi Minisztérium és a Kaliforniai
Levegőügyi Tanács vizsgálatot folytatott le a dél-koreai autógyártó által
kiadott 2012-es üzemanyag-fogyasztási paramétereiről.
„Ez egy fontos üzenet a világ autógyártói számára azért,
hogy betartsák a törvényeket” – mondta Eric Holder főügyész a példátlanul magas
összegű büntetéssel kapcsolatban.
A nagyjából 1,2 millió eladott autót érintő megállapodás
értelmében az autógyártó 100 millió dollár büntetésén túl kb. 50 millió dollárt
a jövőbeli problémák megelőzésére fizet, míg nagyjából 200 millió dollár
értékben emissziós kreditet is elveszít.
„Minden autógyártónak felül kell vizsgálnia tesztelési rendszerét
azért, hogy elkerüljék egy ilyen mértékű büntetés esélyét” – mondta Karl
Brauer, a Kelley Blue Book KBB.com vezető elemzője, aki hozzátette: „Elszomorító,
hogy létezik egy szürke zóna az autógyártók mért és a valós életben
tapasztalható fogyasztási adatok között.”
A Hyundai csoport jelentősen bővítette piaci részesedését az
elmúlt években Amerikában, különösen a 2008-ban kirobbant gazdasági válságot
követően, amikor az emberek egyre inkább a gazdaságosabb üzemeltetésű olcsóbb modellek
felé fordultak. Éppen ezért volt megdöbbentő, amikor 2012 végén az EPA hibát
talált 13 Hyundai és Kia modell fogyasztási értékeiben.
„Örülünk, hogy túlvagyunk rajta” – mondta Dave Zuchowski, a
Hyundai Motor America elnöke. A vállalat közölte, úgy vélik, a modellek
tesztelési folyamata összhangban van az amerikai előírásokkal és az eltúlzott
adatokat a feldolgozórendszer hibája okozhatta. A Hyundai korábbi igazgatója,
John Krafcik lemondott, miután szerződését 2013 végén nem hosszabbították meg.
Forrás: reuters.com