Egyezmény adhat újabb lendületet a Hyundainak Kínában
A Kína és Dél-Korea között a világon elsőként hamarosan
létrejövő szabadkereskedelmi egyezmény hatására felgyorsulhat a Hyundai Motor
helyi lokalizációs stratégiája.
Kína és Dél-Korea csaknem három éves előkészítés után nemrég
kétoldalú megállapodást kötött a két ország között létrehozandó
szabadkereskedelmi egyezmény részleteiről. Ennek alapján Kína és Dél-Korea az
egyezmény hatályba lépését követő 20 év alatt fokozatosan teljes mértékben
eltörli a két ország termékeinek vámtarifáját. A koreai kormányzat szándékai
szerint a végleges megállapodásra várhatóan még 2015 vége előtt sor kerülhet.
Az autóiparban Dél-Korea 15 év alatt eltörli a Kínából
érkező buszokra és teherautókra felszámított vámtételeket, Kína pedig ugyanezt
20 év alatt vállalja. A személyautók kérdése nem került szóba a tárgyalásokon. „Kína
saját személyautó-iparának védelmére zárta ki a megállapodásból azokat. A dél-koreai
autógyártók, köztük a Hyundai csoport saját lokalizációs stratégiájának
erősítésére törekszik, semmint növelni kívánná exportját” – mondta Tae-Nyen
Kim, a Koreai Automobilgyártók Szövetségének (KAMA) vezetője.
A Hyundai csoport jelenleg 1,9 millió darabos összesített
kapacitással rendelkezik Kínában, amely a KAMA szerint középtávon 2,5 millióra
emelkedik. A 2014-es 24, 2 millió darabos értékesítési eredményével Kína a
világ legnagyobb autópiaca volt tavaly. Kim szerint ez a kereslet hosszabb
távon akár 40 millióra is emelkedhet. „Kína a világ autóipari keresletének
egyharmadát jelenti, manapság az autóiparról nem lehet Kína nélkül beszélni. A Kína
és Dél-Korea közötti egyezmény nagyban hozzájárul majd mindkét ország autóiparának
fejlődéséhez.”
Az egyezmény hatására a dél-koreai autógyártók könnyebben
érhetik el a kínai piacot. A BMW és a Mercedes-Benz prémiumkategóriás
gyártókkal szemben a dél-koreai modellek relatívan alacsonyabb áruk mellett
kiváló minőséget nyújtanak. Kim szerint ez a kombináció pedig vonzó lehet a
kínai vásárlók számára. A kínai autógyártók pedig növelhetik busz- és
tehergépkocsi-eladásaikat, mivel azok versenyképesebb áron kaphatóak a dél-koreai
modelleknél. A kínai Shenlong buszait 2014 óta árulják Dél-Koreában, ahol
tavaly 400 darab fogyott, ám idénre ez már elérheti akár az ezer darabot is.
Mivel az egyezményből kimaradtak a személyautók, a
Hyundainak nincs más választása, mint erősíteni kínai leányvállalatainak
termelési, beszállítási és marketing bővítését. A Hyundai jelenleg három gyárat
üzemeltet Pekingben, ahol összesen 1,05 millió autó készülhet évente. Jelenleg két
további gyár is épül Kína délnyugati részein, amelyek 2016-ban és 2017-ben
kezdenek autókat gyártani. Ezekkel együtt a vállalat évente már 1,65 millió új
autót lesz képes előállítani.
„A Hyundai első három üzemét Pekingben húzták fel azért,
mert a kínai kormányzat akkori stratégiája szerint a metropoliszokat kívánta
fejleszteni. Emellett az autóalkatrész-gyártókat, a logisztikai lehetőségeket
és a beszállítói hátteret is figyelembe vették” – írta a Hyundai
nyilatkozatában. A vállalat azt is hozzátette, mostani két új gyáruk
felépítésekor azonban már a kormányzat „nagyszabású” stratégiáját kellett szem
előtt tartaniuk, amely szerint az ország nyugati régióját kívánják fejleszteni.
A Hyundai az elmúlt időszakban rohamos sebességgel fejlesztette
jelenlétét Kínában. Az értékesítés eredményei kicsivel több, mint egy
évtizeddel a vállalat 2002-es kínai piacra belépése után, 2013-ban érték el az
egymilliós szintet. Tavaly a vállalat további 9 százalékkal több autót, egészen
pontosan 1 120 048 darabot adott el, amely 21-szerese a 2003-ban
eladott 53 130 autónak. Mivel tavaly több autót adtak el, mint amennyit
megtermeltek, a vállalat úgy határozott, további autógyárak építésével elégítik
ki a növekvő igényeket. A Kiával együttesen a Hyundai csoport termelési
kapacitása két éven belül elérheti a 2,5 milliós darabszámot.
A termelés bővítésével a Hyundai a harmadik legnagyobb
autógyártóvá kíván válni Kínában, ám ennek a más autógyártókkal, köztük a Volkswagennel
vagy a General Motorsszal szemben igen alacsony márkaérték áll útjában. „A
Hyundai még az év vége előtt elkészül a kínai Yantaiban épülő
fejlesztőközpontjával, ahol a kínai vásárlók számára készülő modelleket
fejlesztik majd. Célunk az, hogy fejlesszük autóink formavilágát, hatékonyságát
és termékminőségét” – állítja az autógyártó.
Az autógyártó kínai törekvéseinek első kézzelfogható példája
a 2013-ban bemutatott Mingtu modell és a tavaly bevezetett ix25 terepjáró. Ezek
a Hyundai szerint kifejezetten a kínai igényeknek megfelelően kifejlesztett
modellek, amelyekkel a vállalat célja, hogy idén 1,16 millióra növeljék
eladásaikat. A Hyundai a jövőben erősíti a közép- és nagykategóriás
modelljeinek kínai kínálatát, miközben a kínai társadalmi, kulturális és sporteseményeken
való erősebb részvételükkel fejlesztik a márka elismertségét is.