A Hyundai szerint továbbra is a hidrogén a jövő üzemanyaga
A Hyundai ugyan nemrég beismerte, kissé optimistán tervezte
meg üzemanyagcellás modelljének piaci sikerét, ennek ellenére bízik annak
hosszú távú eredményeiben.
Amikor a környezetbarát autózás szóba kerül, az emberek
tudatában rögtön az elektromos vagy hibrid autók jelennek meg. A Hyundai
azonban nem csügged üzemanyagcellás autójának értékesítési kudarca miatt. Több
mint egy évvel a piaci bevezetést követően a Tucson/ix35 Fuel Cell modellből az
eredetileg tervezett ezer darabnak csak kicsivel több, mint negyedét, 273
darabot sikerült értékesíteniük a világpiacon. Ennek ellenére a vállalat
továbbra is jobban hisz az üzemanyagcellás technológiában, mint az elektromos
autókban.
Kim Sae Hoon, a Hyundai üzemanyagcellás fejlesztőmérnök
csapatának vezetője szerint az üzemanyagcellás technológia sokkal nagyobb
lehetőségeket rejt, mint a tisztán elektromos hajtás, hiszen a gyártók közötti
verseny jóval kisebb az üzemanyagcellás piacon, mint az elektromos, vagy a
hibridüzemű járművek kategóriájában. A hidrogénes autók ezen túlmenően nagyobb
rugalmasságot is adnak a tervezőknek, hiszen a rendszert akár kisautókra, akár
buszokra is lehet méretezni.
Az üzemanyagcellás autók ráadásul ugyanolyan gyorsan
megtankolhatóak, mint a benzines modellek, miközben sokkal nagyobb hatótávval
rendelkeznek, mint az elektromos járművek. Az európai ix35 Fuel Cell akár 594
kilométert is képes megtenni, míg az amerikai kivitel 426 kilométeresre van
kalibrálva. A működés során pedig nincs semmilyen káros melléktermék, csupán
vízpára.
A magas árak és a ritka töltőállomás-hálózat még mindig az
üzemanyagcellás járművek elterjedésének útjában áll. A Hyundai szerint még
legalább 10 évbe telik, mire a hidrogénnel működő autókat a közönség széles
körben elfogadja. A köztes időben olyan hibridmodellek lesznek a környezetbarát
autók eladási toplistájának élén, mint a Toyota Prius, vagy a Nissan Leaf,
amelyek üzemanyagcellás társaiknál jóval elérhetőbbek.
A Hyundai természetesen szintén gyárt hibrid és elektromos
autókat is. A vállalat 2015-től négy éven át 10 milliárd dollárt fektet be a
környezetbarát autóipari technológiák, többek között hibrid, elektromos és
persze üzemanyagcellás modellek fejlesztésébe.
Az eladások felgyorsítására a Hyundai a korábbi 134 ezer
dollárról februárban jelentősen, 76 ezer dollárra csökkentette a Tucson Fuel
Cell árát Dél-Koreában, ahol eddig kizárólag állami hivatalok vásárolták az
autót tekintettel arra, hogy a kormányzat egyelőre nem támogatja az
üzemanyagcellás technológiát. Dél-Korea kormányzata úgy számol, az évtized
végéig nagyjából ezer üzemanyagcellás jármű kerül forgalomba az országban,
amelyek kiszolgálására tíz új hidrogénkutat kívánnak felállítani.
Japánban jóval később indult el az üzemanyagcellás autók
gyártása, mint Dél-Koreában, elterjedésük azonban várhatóan gyorsabb lesz,
hiszen Shinzo Abe miniszterelnök kormánya máris támogatja az új technológiát
választó vásárlókat. A Toyota december óta árulja Mirai nevű üzemanyagcellás
modelljét, amelyből 2017-ben a mostani mennyiség négyszeresét, 3 ezer darabot terveznek
értékesíteni. Japánban már a forgalmazás első hónapjában 1 500 megrendelés
érkezett a Mirai modellre.