Nem mindenkinek előnyös a Hyundai üzemanyagcellás autója
A Hyundai nemrég elismerte, hogy hidrogénnel hajtott ix35
Fuel Cell modellje a legtöbb flottavásárló számára nem megfelelő.
A Hyundai Motor UK májusban kezdte meg az ix35
üzemanyagcellás változatának értékesítését Nagy-Britanniában. Akkor a vállalat
azt hangsúlyozta, hogy célzottan a hagyományos autóflottákra koncentrálnak
majd, inkább a költségelőnyöket és a praktikumot kihangsúlyozva, mint a korai
technológia iránt fogékony vállalatokat megkeresve.
Az angol BusinessCar magazinnak nyilatkozott nemrég Robin
Hayles, a Hyundai üzemanyagcellás fejlesztési menedzsere, aki elmondta: „Őszintén
szólva maga az autó nem igazán praktikus a flottavásárlók számára egyszerűen
azért, mert nincs elég töltőállomás az országban. Az autó 53 105 angol
fontos (kb. 23,3 mFt) árával nem is annyira olcsó, amelyhez ráadásul nincs
megfelelő infrastruktúra, ám ha egy vállalat mégis pénzt fektet egy ilyen
autóba, azt csak dicsérni lehet. Nem olyan autókkal szoktuk felkeresni
ügyfeleinket, amelyek nem tömegtermékek, így sokan nem is értik meg az
előnyöket.”
Az ix35 Fuel Cell modellt eddig elsősorban olyan szervezetek
vásárolták, mint a Transport for London (TFL), a hidrogén specialista Air
Products, vagy az Anglo American bányavállalat. „A TFL autóit keményen
használják, ami pont az, amit akartunk, hiszen láthatjuk, hogyan állják meg
helyüket a mindennapokban” – teszi hozzá Hayles. „Az autók a hidrogénnel
üzemelő buszflották szervizautóiként funkcionálnak, így keményen hajtják azokat
London városán keresztül, vagyis ez nemcsak a társadalmi felelősségvállalás
kirakata. Az Air Products egy autója általános flottaautóként fut, amit a cég
bármely tagja használhat arra, hogy eljusson A-ból B-be.”
„A dolog lényege, hogy azonosítsuk a végfelhasználót. Ha az
építőipar területén nézünk szét, az autó valóban csökkentheti a széndioxid
kibocsátást, így itt a technológia valóban további előnyökkel járhat” – mondja Hayles,
aki szerint hamarosan bővül a töltőállomások száma, csak London körzetében
három új épül meg az év végéig, további hét állandó és kilenc mobil állomás
pedig 12-18 hónapon belül jöhet létre.
Hayles azt is elárulta, a jövő üzemanyagcellás autóihoz akár
hatótávnövelőt is használhatnak majd. „A hidrogénes autó valójában egy
elektromos autó, ha csak a működését nézzük. Nagyon könnyen el tudom képzelni,
hogy a jövőben hatótávnövelő is kiegészítheti a rendszert – az egyik akku a
teljesen elektromos működésével városban, egy másik pedig a városon kívüli
üzemanyagcellás rendszer lenne. Akárcsak az Opel az Amperával, itt viszont
nincs belsőégésű motor a rendszerben. Nem látom okát, miért ne tudnánk ugyanezt
megvalósítani egy üzemanyagcellás járműben.”