Arcmás - Hyundai i30 wagon 1,6 CRDi LP tartós teszt
Megújult a Hyundai legkedveltebb kompakt modellje, a
frissítés viszont a látvány helyett inkább az i30 technikáján érhető
tetten.
Július legvégén csaknem három hónapnyi várakozás után végre
átvehettük a család új kedvencét, az i30 kombi pedig hamar belopta magát
mindannyiunk szívébe. Ki ezért, ki azért lelkesedik leginkább, de közösen
megállapítottuk, hogy megérte ennyi időt várni az autóra. Az átvétel előtt
ráadásul nálam lehetett egy ráncfelvarrás előtti példány, ami még inkább
láthatóvá tette a frissítés hatásait. Az új autóról először egy „hagyományos”
teszt következik.
Azt a blog olvasói minden bizonnyal tudják, hogy a koreai márka 2012-ben kezdte meg az i30 második
generációjának forgalmazását. A Folyékony Szobrászat által ihletett lendületes
vonalvezetés azóta sem hat divatjamúltnak annak ellenére, hogy időközben a 2,0 változattal sokkal visszafogottabb vonalvezetést adtak az újabb modelleknek. A mostani frissítés során a
tervezők nagyon óvatosan nyúltak a formákhoz és megpróbálták közelebb hozni az i30-at a nagyobb Sonata és Genesis modellekhez. Ez konkrétabban azt is jelentette, hogy szinte semmi sem
változott, az autó oldalról és hátulról megtévesztésig hasonlít az eddigiekbenis árusított változatokhoz, mindössze a frontrész kapta meg a 2.0
változat hangsúlyos hűtőmaszkját, a Genesisére hajazó hűtőmaszkkal még elegánsabbá vált az autó
megjelenése.
A belső térben sem változott szinte semmi, ugyanazok a
műszerek, ugyanaz az elrendezés fogadja a vezetőt, viszont a felhasznált
anyagok minősége sokat javult, puhább lett a műszerfal és az ajtókárpit felső
része, illetve a kibővített opcióknak köszönhetően változtattak a kezelőgombok
elhelyezésén. Emiatt a hátsó tolatóradar kapcsolóját a műszerfalról elég
kezdetleges helyre, a váltókar elé száműzték, ahol egy további vakdugó valószínűleg
az automata parkolórendszert aktiválná.
Ahogyan eddig is, az új változatban is elöl-hátul
kényelmesen el lehet férni, van hely a magasabb utasok lábának, fejének is és
pakolóhelyekből sincs hiány, viszont szinte teljesen eltűntek az előző
generáció fedett tárolóegységei. Az i30 első generációjában még volt tároló a
műszerpult legtetején (aztán ezt a cseh gyártású i30u-nál már eltüntették), de
volt egy fedeles fiók a klímakonzol alatt is. Ráadásként pedig a korábbi
generáció kétemeletes kartámasz-tárolóját egyetlen mély lyuk váltotta fel.
Ahogy az egy költséghatékony modellfrissítésnél lenni
szokott, a külalak szinte változatlansága alatt jelentősebb fejlesztések
történtek. A motorok ugyan látszólag érintetlenül átkerültek, ám ahogy elindulunk
az autóval, egyértelműen látszik a mérnöki munka eredménye. A 260-ról 280 Nm-re növelt maximális nyomaték alacsonyabb fordulaton, 1 500 és 3 000 fordulat között minden eddiginél hatékonyabban
jelen van, de az erőforrás már ezres fordulatot is elvisel, innen ugyan nem
kirobbanóan, de észrevehető gyorsulásra képes. A motor-váltó párosát a
takarékosság és hatékonyság érdekében továbbhangolták, amelynek eredményeként a
korábban 130-nál éppen 2 500 fordulaton dolgozó motor most már 140 felett
száguld ugyanekkora motorfordulatnál. Az alacsonyabb fordulatszám jótékony
hatással van a belső zajszintre, az országúti 90-es tempónál 1 500
fordulattal működő motor igazán kényelmes és takarékos utazást garantál.
A takarékosságot tovább fokozza a frissítéssel egy időben
szériában adott ISG motorleállító automatika, amitől tartottam ugyan egy picit,
ám aggodalmaim – egyelőre legalábbis – alaptalannak bizonyultak. A rendszer
ugyanis nemcsak gyorsan és szinte észrevétlenül újraindítja az autót, de a motor hűtővizének hőmérsékletén túl számos, a vezető számára rejtett
paramétert figyel, így védve meg a motor egyes elemeit az állandó
leállítás-indítás nem kívánt hosszú távú károsodásaitól. Ebből a vezető csak
annyit vesz észre, hogy hiába számít rá, bizonyos körülmények között (pl.
autópályás menet után, a turbó visszahűléséig) nem áll le a motor a lámpánál,
de az is előfordult már, hogy a leállított motort egyszer csak beindította.
Mivel az autóban egyelőre kevesebb, mint 600 kilométer van, ezért konkrét fogyasztási adatokkal még nem tudok szolgálni. A nagyrészt vidéki városi forgalomban és kisebb részt autópályán, illetve országúton kánikulában, vagyis szinte állandó légkondihasználat mellett közlekedve a fedélzeti számítógép jelenleg 5,9 literes átlagot ír ki. Ezt persze tankolásnál ellenőrizni fogom, de egyelőre még éppen 500 kilométerre elegendő hatótávot engedélyez a műszer, így a teletank még odébb van.
Mivel az autóban egyelőre kevesebb, mint 600 kilométer van, ezért konkrét fogyasztási adatokkal még nem tudok szolgálni. A nagyrészt vidéki városi forgalomban és kisebb részt autópályán, illetve országúton kánikulában, vagyis szinte állandó légkondihasználat mellett közlekedve a fedélzeti számítógép jelenleg 5,9 literes átlagot ír ki. Ezt persze tankolásnál ellenőrizni fogom, de egyelőre még éppen 500 kilométerre elegendő hatótávot engedélyez a műszer, így a teletank még odébb van.
Egy „régi Hyundaios” számos olyan újdonságot fedezhet fel az
autót vezetve, amelyeket korábban nem tapasztalhatott máshol. A rádió pl. már
nemcsak a gyújtáskulcs ACC állásában, de attól függetlenül is bekapcsolható, de
először ülök olyan Hyundaiban, ahol az első teletankolás után a fedélzeti
számítógép ezer kilométer feletti hatótávot ír ki. Korábban ugyanis maximum
7-800 kilométereket jelzett a műszer, amely a haladással folyamatosan csökkent
és vagy a tényleges futásnál kevesebbet vett le, vagy egy idő után visszaugrott
a kezdeti 7-800-as értékre. Itt viszont nemcsak nagyobb értéket közöl, de ha
takarékosan vezetünk, képes visszaadni akár több tíz kilométert is, helyzettől
függően.
A modellfrissítéssel egy időben átalakult az i30
felszereltsége is. Korábban már a középső Comfort szinten is járt a kétzónás
automata klíma, volt szükségpótkerék és lehetett rendelni hátsó ablakemelőket
is. Mivel ezek a tételek a mi korábbi, első generációs i30 autónkban is
megvoltak, szerettük volna, ha legalább ezek az újban is megvannak. A mostani
kínálat közepére helyezett (egyébként többek között telefonkihangosítóval,
hátsó tolatóradarral is felszerelt) Business Life kivitelben a fentiekről le
kellett volna mondanunk, cserébe a következő lépcsőfokot jelentő Comfortban
számos további extra kényeztet: van ülésfűtés, kormányfűtés, elektromosan
behajló tükrök, fényre sötétedő belső visszapillantó, hat hangszórós
audiórendszer és az új Tucsonéra hasonlító, gyönyörű könnyűfém felni, amihez koreai Kumho, vagy Hankook helyett ráadásul Continental PremiumContact abroncsok is járnak.
Ez persze már egy nagyon komoly felszereltség, ami szinte minden igényt kielégíthet, feltéve ha az
embernek van további 400 ezer forintja erre. Ráadásul Comfort felszereltségű,
dízel autó nem is volt raktáron, így gyártásból kellett megrendelni az autó. Ha
pedig már gyártásból rendeltünk és mind időben, mind pedig térben hosszú távra
tervezünk az autóval, megrendeltük a navigációs csomagot, amely a hét évig
ingyenesen frissülő érintőképernyős multimédiás rendszer mellett tolatókamerát
és tükörházba épített indexeket is tartalmazott. Emellett még a Kényelmi
csomagot is beikszeltük, ami egyérintésessé tette a becsípődésgátlóval ellátott
elektromos ablakokat, esőérzékelőssé az ablaktörlőt, mellette pedig szélvédő-jégmentesítő is került a csomagba.
Mivel ez az első olyan Hyundai, ami nem Dél-Koreában
készült, így komoly elvárásoknak kell megfelelnie a cseheknél gyártott i30-nak,
hiszen korábbi autóink elsősorban megbízhatóságukkal igen magasra emelték a minőségi lécet. Egyelőre persze hibát
nem találtam, egyetlen kis problémám, hogy amíg be nem melegszik, reggelente a motor, bizonyos fordulatszámon nagyjából egy kilométeres szakaszon enyhén rángat. Bízom benne, hogy a bejáratódással, vagy az egyébként nem kötelező, csak ajánlott 1-2 ezer kilométer körül megejtendő olajcsere után ez a probléma megszűnik majd És persze még
mindig folyamatosan emlékeztetnem kell magam arra, hogy ezt az autót végre nem
kell visszaadnom egy hét után!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!
Dönci Hyundai Blogja már a Facebookon is! Hírek, fotók, videók és még több Hyundai! Csatlakozz Te is! Katt!